-3% jousituksesta

Taka-akselin iskunvaimentimet – KUORMA-AUTOT

(löytyi 797 tulosta)

On tosiasia, että taka- ja etuakselin iskunvaimentimet hajoavat ajan myötä. Bentley vaikuttaa täällä yhtä paljon kuin Trabant. Syynä tähän on auton iskunvaimentimiin ajon aikana kohdistuva jatkuva rasitus. Jo tämän auton osan nimi osoittaa, että iskunvaimentimen tehtävä ei ole helppo. Nimi on kuitenkin harhaanjohtava. Etu- ja taka-akselien iskunvaimentimia pitäisi itse asiassa kutsua "tärinänvaimentimiksi". Mutta siitä lisää myöhemmin.

Sijoituskriteerit
Iskunvaimennin Super Touring SACHS 131 623
Valmistaja:   SACHS
Valmistajan numero:   131 623
123,22 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Iskunvaimennin MONROE T5363
Valmistaja:   MONROE
Valmistajan numero:   T5363
136,19 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Iskunvaimennin PROEQUIP TRW JHZ5008
Valmistaja:   TRW
Valmistajan numero:   JHZ5008
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Iskunvaimennin Super Touring SACHS 313 010
Valmistaja:   SACHS
Valmistajan numero:   313 010
141,93 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Iskunvaimennin Super Touring SACHS 290 063
Valmistaja:   SACHS
Valmistajan numero:   290 063
32,54 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Iskunvaimennin SACHS 124 864
Valmistaja:   SACHS
Valmistajan numero:   124 864
98,69 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Iskunvaimennin Super Touring SACHS 000 369
Valmistaja:   SACHS
Valmistajan numero:   000 369
73,11 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Iskunvaimennin MONROE T5365
Valmistaja:   MONROE
Valmistajan numero:   T5365
162,35 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Iskunvaimennin MAGNUM TECHNOLOGY M0154
Valmistaja:   MAGNUM TECHNOLOGY
Valmistajan numero:   M0154
53,86 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Iskunvaimennin FEBI BILSTEIN 20292
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   20292
52,74 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Iskunvaimennin MAGNUM TECHNOLOGY M0158
Valmistaja:   MAGNUM TECHNOLOGY
Valmistajan numero:   M0158
98,83 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Iskunvaimennin Super Touring SACHS 101 424
Valmistaja:   SACHS
Valmistajan numero:   101 424
129,79 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Iskunvaimennin MONROE T5360
Valmistaja:   MONROE
Valmistajan numero:   T5360
102,90 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Iskunvaimennin Super Touring SACHS 311 762
Valmistaja:   SACHS
Valmistajan numero:   311 762
115,93 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Iskunvaimennin MONROE V1502
Valmistaja:   MONROE
Valmistajan numero:   V1502
40,82 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

On tosiasia, että iskunvaimentimet kuluvat vähitellen. On myös tosiasia, että monet ajoneuvon omistajat eivät huomaa viallisen iskunvaimentimen hitaasti ilmeneviä kulumisen merkkejä. Ajan mittaan tottuu siihen, että auton käsiteltävyys heikkenee jatkuvasti. Ja tässä kohtaa se muuttuu vaaralliseksi. Sinun ja muiden tienkäyttäjien vuoksi.

Mutta miten tunnistat taka-akselin viallisen iskunvaimentimen? Kuinka kallista iskunvaimentimen vaihtaminen on? Ja miksi iskunvaimenninta pitäisi periaatteessa kutsua tärinänvaimentimeksi? Jos haluat tietää tämän ja paljon muuta näistä turvallisuuteen liittyvistä auton osista, lue lisää.

Iskunvaimennin taka-akseli: rakenne ja toiminta

Iskunvaimennin on tärkeä osa alustaa. Yhdessä jousen kanssa se on linkki pyörän jousituksen ja korin välillä. Nämä kaksi auton osaa toimivat yhdessä vaimentaakseen tienpinnan epätasaisuudet. Itse iskunvaimennin on vastuussa jousen värähtelyjen vaimentamisesta. Eikä se ole mikään ihmeellinen saavutus, sillä pyörän värähtelyt ovat noin 10 kertaa niin voimakkaita kuin kehon värähtelyt. Auto, jossa ei ole iskunvaimentimia taka- ja etuakselilla, keinuisi muutaman metrin sisällä. Mukava ajo on silloin yhtä mahdoton ajatus kuin turvallinen ajoneuvon hallinta.

Ajon aikana jouset vaimentavat ensin epätasaisuudet puristamalla. Tämän prosessin aikana iskunvaimennin ei saa tarjota vastusta ja se puristuu (puristusvaihe). Iskunvaimennin aktivoituu vasta, kun jousitus vapautetaan. Palautusvaiheessa iskunvaimennin vaimentaa jousen valtavan rentoutumisvoiman vetämällä itsensä hitaasti erilleen.

Tämän prosessin "jätetuotteena" syntyy lämpöä. Vetovaiheessa iskunvaimentimen mäntää, joka on öljyn ympäröimä, jarrutetaan voimakkaasti. Se vähentää suoraan jousen tärinää. Tämä prosessi voi aiheuttaa jopa 120 °C:n lämpötilan iskunvaimentimen sisällä.

Vialliset iskunvaimentimet heikentävät pitoa tiellä

Monet ajoneuvon omistajat huomaavat viallisen iskunvaimentimen - olipa kyseessä taka- tai etuakseli - vaikutukset vasta, kun on liian myöhäistä. Iskunvaimentimien kuluminen etenee hitaasti mutta tasaisesti. Usein emme edes huomaa alkuoireita. Silti renkaiden pito tiellä heikkenee merkittävästi, kun iskunvaimentimet rikkoutuvat. Tämä puolestaan vaikuttaa jarrutusmatkaan ja ajovakauteen.

Pelkästään jarrutusmatka pitenee jopa 20 prosenttia, jos taka-akselin iskunvaimentimet ovat vialliset. Jopa alhaisilla nopeuksilla tämä lisää useita metrejä. Syynä tähän on pyörän jatkuva palautuminen, johon liittyy heikentynyt maakosketus.

Ajovakaus kärsii myös viallisista iskunvaimentimista. ABS (lukkiutumaton jarrujärjestelmä) ja ESP (elektroninen ajonvakautusjärjestelmä) eivät enää toimi kunnolla. Tällä voi olla vakavia seurauksia(liukastumisvaara) kaarreajossa ja nopeissa väistöliikkeissä.

Lisäksi autosi renkaat kuluvat nopeasti ja epäsäännöllisesti viallisen iskunvaimentimen vuoksi. Tämä puolestaan vahingoittaa paitsi ajoturvallisuuttasi myös lompakkoasi. Jos taka- ja/tai etuakselin iskunvaimentimet ovat rikki, renkaat on vaihdettava paljon useammin.

Miten tunnistaa vialliset iskunvaimentimet

Mahdollisia lähestymistapoja on neljä.

1. Keinutesti

Paina runko alas yhden renkaan päälle kerrallaan. Jos auto tarvitsee enemmän kuin yhden tai kaksi värähtelyä vaimentaakseen liikkeen, iskunvaimentimet on tarkistutettava erikoisliikkeessä.

2. Silmämääräinen testi

Jos havaitset öljyn huuruuntumista tai selviä öljyjälkiä iskunvaimentimissa, on oikea-aikainen vaihto väistämätön. Tärkeää: On olemassa öljy- ja kaasuiskunvaimentimia. Jälkimmäiset ovat parempilaatuisia ja niiden käyttöikä on pidempi. Niissä ei kuitenkaan yleensä näy öljynjälkiä vian sattuessa.

3. Rengastesti

Jos rengas on kulunut epätasaisesti, se voi olla merkki myös kuluneesta iskunvaimentimesta.

4. Ajokoe

Kun ajat, kiinnitä tietoisesti huomiota siihen, miten auto käyttäytyy. Esimerkiksi heti kun huomaat, että auto "kelluu", tarkistuta iskunvaimentimet.

Iskunvaimentimien vaihtaminen - kustannukset ja vaiva

Jos olet harrastajamekaanikko, jolla on käytössään autonostin, voit vaihtaa etu- ja/tai taka-akselin iskunvaimentimet itse. Täällä sinun on kuitenkin varauduttava suurempaan työmäärään. Jos et tunne olevasi valmis tehtävään, anna iskunvaimentimet vaihtaa autokorjaamossa.

Olipa kyseessä etu- tai taka-akseli: iskunvaimentimet on aina vaihdettava pareittain. Ja tämä ei ole halpaa. Se voi maksaa helposti 1 000-2 000 euroa. Vihje:Osta taka-akselin iskunvaimentimet halvalla verkosta. Motointegratorilla tarjoamme reilusti yli 300 erilaista iskunvaimenninta tunnetuilta valmistajilta.