- Pusty
Sytytystulpat
(löytyi 1397 tulosta)
Osta sytytystulppia halvalla verkossa Motointegratorilta
Etsitkö laadukkaita sytytystulppia huippuhintaan? Silloin Motointegrator on oikea paikka sinulle. Emme kuitenkaan tarjoa sinulle ainoastaan sytytystulppia, vaan myös monia muita varaosia, kuten esimerkiksi Jarrujärjestelmä tai Valaistus kaikki yleiset ajoneuvotyypit ja automallit. Hyödy verkko-ostosten monista eduista ja tilaa autonosat helposti ja kätevästi kotoa käsin.
Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia kategoriasta Sytytystulpat.
Kaikki valmistajat
- Abarth
- Acura
- Aixam
- Alfa Romeo
- Andoria
- ARO
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Avia
- Bedford
- Bentley
- BMW
- Buick
- Cadillac
- Chery
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Cupra
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Daihatsu
- Dodge
- Elaris
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Ford USA
- FSO
- GAZ
- GEO
- GMC
- Great Wall
- Honda
- Hummer
- Hyundai
- Infiniti
- Innocenti
- Isuzu
- Iveco
- Jaguar
- Jeep
- KIA
- Lada
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- LDV
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
- Mitsubishi
- Nissan
- Opel
- Peugeot
- Plymouth
- Pontiac
- Porsche
- Renault
- Renault Trucks
- Rover
- Saab
- Seat
- Sevic
- Skoda
- Smart
- Ssangyong
- Steyr
- Subaru
- Suzuki
- Tata
- Tesla
- Toyota
- Trabant
- UAZ
- Volvo
- VW
- Wartburg
- Zastava
- ZAZ
- ZIL
Sytytystulppien toiminta ja rakenne
Moottoriajoneuvon moottorijärjestelmän osana sytytystulpalla on tärkeä tehtävä: sen tehtävänä on sytyttää polttoaine, joka sekoittuu ilmaan oikealla hetkellä. Sytytystulppa saa virtansa auton akusta. Dieselmoottori ei tarvitse sytytystulppia, vaan se toimii ilmalla, joka on lämmitetty siten, että hitaasti syötettävä dieselöljy syttyy itsestään eikä tarvitse sytytyskipinää. Sytytystulpan on sopeuduttava moottorin lämpöön. Liian lämpimät sytytystulpat aiheuttavat elektrodien palamisen liian nopeasti.
Sytytystulpan on sytytettävä 500-3500 kertaa minuutissa. Monimutkainen tekniikka on vastuussa tästä korkeasta suorituskyvystä. SAE-liittimestä tai 4 mm:n kierteestä, joka on liitetty sytytyskaapeliin tai sauvasytytyskelaan, johdetaan jännite keskielektrodin kautta sytytystulpan toiseen päähän. Keskielektrodia ympäröivä eriste, joka on yleensä keraaminen, estää leimahduksen ajoneuvon maasta ajoneuvon maahan ja varmistaa, että jännite kulkee keskielektrodin yli lyhintä reittiä. Metallinen kotelo varmistaa, että palamislämpö haihtuu. Maadoituselektrodi sijaitsee sytytystulpan päässä. Jos kipinä hyppää keskielektrodista maadoituselektrodiin korkeajännitteen vaikutuksesta, sähköpiiri sulkeutuu ja palamisprosessi käynnistyy.
Suuri valikoima sytytystulppia myymälässämme
Jos haluat ostaa uuden sytytystulpan, tutustu myymäläämme jo tänään. Säästät, kun saat haluamasi sytytystulpan suoraan kotiisi. Alhaiset hinnat ja nopea toimitus tekevät ostoksista Motointegratorilla niin houkuttelevia. Käytännöllisen haun avulla voit tarkastella vain tuotteita, jotka vastaavat täsmällisesti tarpeitasi. Löydä esimerkiksi tuotteita tunnetuilta tuotemerkeiltä, kuten DENSO tai NGK lyömättömiin hintoihin! Sytytystulppien lisäksi valikoimassamme on monia muita laadukkaita viritysosia autoosi, kuten Suodatin komponentteihin Jarrujärjestelmä. Motointegrator-tiimisi toivottaa sinulle paljon hauskaa selaillessasi!
Parhaat tuotteet kategoriasta Sytytystulpat
Miten liian kireällä olevat sytytystulpat voidaan irrottaa?
Jos kierrät sytytystulpan liian tiukalle, sinulla on ongelma viimeistään seuraavassa huollossa. Normaalioloissa sytytystulppa tai hehkutulppa voi kirjaimellisesti hitsautua kierteeseen, eikä sitä voi juurikaan ruuvata irti. Mutta huollon jälkeenjääneisyys voi johtaa myös siihen, että sytytystulppa on liian kireällä ja kirjaimellisesti jumiutunut. Ei ole harvinaista, että sytytystulppa tai hehkutulppa katkeaa, mikä aiheuttaa valtavan työmäärän: koko sylinterinkansi on irrotettava ja vanha sytytystulppa tai hehkutulppa leikattava irti. Ei ole harvinaista, että myös kierre on työstettävä uudelleen. Tähän kuluva aika ja kustannukset ovat valtavat.
Tämän vuoksi on syytä ryhtyä joihinkin varotoimiin, jos sytytystulppaa tai hehkutulppaa ei voi ruuvata irti lainkaan. Sytytystulppa-avaimen vipua ei saa missään tapauksessa venyttää mielivaltaisesti ja vetää sitten kaikin voimin. Juuri silloin sytytystulpat tai hehkutulpat katkeavat usein. On olemassa kaksi vaihtoehtoa, jotka voit myös yhdistää. Niiden yhdistämistä suositellaan joka tapauksessa, koska kuten sanoin, kun sytytystulppa tai hehkutulppa on irrotettu, työmäärä on huomattavasti suurempi. Siksi sytytystulpat on ruiskutettava voimakkaasti ruosteenpoistoaineella tai tunkeutuvalla öljyllä edellisenä päivänä. Tarvittaessa ruiskuta lisää ruosteenpoistoainetta muutaman tunnin kuluttua.
Anna moottorin käydä uudelleen välittömästi ennen sytytystulppien tai hehkutulppien irrottamista, jotta moottori nousee hyvin käyttölämpötilaan. Mitä suurempi lämpö, sitä parempi. Molempien toimenpiteiden yhdistelmällä mahdollisuudet siihen, että voit irrottaa sytytystulpat tai hehkutulpat ilman suurempia vaikeuksia, ovat nyt huomattavasti paremmat.
Sytytystulpan kuva: miksi sytytystulpat palavat?
Sytytystulpat kannattaa laittaa sivuun, jotta voit määrittää kunkin sytytystulpan vastaavalle sylinterille. Seuraavaksi tarkistetaan sytytystulppakuvio. Tässä voidaan erottaa neljä erilaista palamiskuviota, jotka voivat myös erota toisistaan vivahteikkaasti, jolloin maallikon on vaikea määrittää niitä:
- - valkoisenharmaa palamiskuvio, joka näkyy myös keraamisessa
- - öljymäisen musta tai nokinen palamiskuvio, joka on myös voimakkaasti mustunut keramiikkaan ja kierteisiin
- - vaaleanruskea palamiskuvio, puhdas keramiikka
- - harmaa palamiskuvio, puhdas keramiikka
Valkoisenharmaa palamiskuvio osoittaa hyvin laihaa seosta. Tämän seurauksena moottorin on aina tuotettava suuri teho ja se palaa erittäin kuumana. Elektrodi on usein pahasti palanut. Öljymäisen musta sytytystulppa taas tarkoittaa liian rikasta seosta, joka ei pala hyvin. Mutta myös liian kapea elektrodiväli voi olla laukaiseva tekijä. Ruskea palamiskuvio on optimaalinen, harmaasävyinen palamiskuvio puhtailla keraameilla edustaa tarkoituksellisen taloudellista ajotapaa, eli moottoria ei ajeta laihasta seoksesta huolimatta maksimitehoon tai seos on rikkaampi suurella teholla.
Ainoa ero on se, että ajotapa on suunniteltu hyvin taloudelliseksi. Tämä polttokuvio on myös edelleen kunnossa. Jos palamistapa ei ole kunnossa, pelkkä sytytystulppien vaihtaminen ei auta. Silloin on tarkistettava myös moottorin säätö. Nykyaikaisissa moottoreissa väärä moottorinohjaus voi johtua joko irti menneestä tai katkenneesta alipaineletkusta tai jostakin lukuisista antureista (ilmamassavirta-anturi, veden lämpötila, imuilman lämpötila jne.). Mutta myös epäilyttävä siruviritys on usein syyllinen (virityslaatikot, jotka simuloivat vääriä arvoja).
Miten ja millä sytytystulpat puhdistetaan?
Sytytystulppa puhdistetaan pienellä lankaharjalla. Jälkeenpäin voidaan käyttää myös hiekkapaperia. On tärkeää, että elektrodi on teräväreunainen. Jos elektrodi on kuitenkin palanut pyöreäksi, sytytystulppa ei ole enää käyttökelpoinen.
Myös elektrodisydämen ja maadoituselektrodin välinen etäisyys on tärkeä. Useimmissa moottoreissa etäisyys on 0,6 mm. Nykyaikaisissa moottoreissa kuitenkin myös 1,0-1,2 mm, jolloin ruohonleikkuri- tai venemoottoreiden sytytystulpat kutistuvat myös 0,4 mm:iin. Mittaamiseen on olemassa erityisiä mittalaitteita. Kun säädät etäisyyttä, varmista aina, että maadoituselektrodin etäisyys on suora eli yhdensuuntainen elektrodisydämen pinnan kanssa.
Mitä uusissa sytytystulpissa kannattaa huomioida
Kysy ensin ajoneuvon valmistajalta, mitkä sytytystulpat se on hyväksynyt. Sytytyksen laadussa voi kuitenkin olla huomattavia eroja, vaikka sytytystulpat olisivatkin hyväksyttyjä. Jos sytytys ei edelleenkään ole tyydyttävä, suosittelemme kokeilemaan myös toisen valmistajan sytytystulppia.
Lisäksi tiivistettä ei saa unohtaa. Tämän jälkeen sytytystulpat ruuvataan paikalleen valmistajan ohjeiden mukaisesti. Yleensä käsin tiukasti ja sitten neljänneskierros. Vaihtoehtoisesti ne voidaan kuitenkin kiristää kahdessa vaiheessa tiettyyn momenttiin. Sytytystulppia ei saa kiristää missään tapauksessa!
Pelkät uudet sytytystulpat eivät yleensä riitä. Myös sytytyskaapeleiden suorituskyky heikkenee huomattavasti. Käytä tässäkin tapauksessa vain merkkituotteita, koska kaikkien sähköisten arvojen on oltava optimaalisesti moottoriin sopivia. Nykyaikaisissa moottoreissa sytytyskelat on usein kytketty sytytystulppaliittimiin. Tässäkin tapauksessa merkkituotteet ovat pakollisia. Älä myöskään koskaan asenna osia, jotka on ostettu käytettynä.
Mitä tehdä, kun sytytystulpat kastuvat?
On olemassa kahdenlaisia "märkiä" sytytystulppia. Ensimmäinen on kastunut moottori, jossa sytytystulppa on täysin polttoaineen kyllästämä. Tässä tapauksessa sinun on ehdottomasti odotettava, kunnes sytytystulpan elektrodi on ehtinyt taas kuivua. Tämä kestää yleensä 15-30 minuuttia.
Sitten on märät sytytystulpan liittimet, jotka ovat joutuneet kosketuksiin veden kanssa, paljon vettä. Ilmapistooli auttaa tässä. Puhalla sytytystulpan liittimet ja puhalla myös sytytystulpat. Kun työskentelet sytytysjärjestelmän parissa, muista, että täällä voi olla korkeajännitettä, joka aiheuttaa hengenvaaran. Älä siis koskaan työskentele sytytyskaapeleiden ja sytytysjärjestelmän parissa sytytysvirran ollessa kytkettynä. Eristetyissäkin sytytyskaapeleissa riittää pieni eristysrikko, jotta saat voimakkaan sähköiskun.
Milloin ja kuinka usein sytytystulpat on huollettava.
Vanhemmissa moottoreissa eli Youngtimereissä ja klassikkoautoissa, joissa on asianmukaiset sytytystulpat, huoltovälien tulisi olla 15 000 km:n ja 30 000 km:n välillä. Tai jos ajoneuvoa liikutellaan vähän, 1-2 vuoden välein olosuhteista riippuen (korkea ilmankosteus). Nykyaikaisilla Long Life -sytytystulpilla huoltoväli voi olla jopa 50 000-60 000 km. Tässä yhteydessä on otettava huomioon valmistajan tiedot. Koska autonvalmistajat kuitenkin usein lupaavat enemmän, kannattaa myös kysyä asiaa käsittelevillä foorumeilla, sillä moottorin tasaista käyntiä voidaan edistää myös vaihtamalla sytytystulpat aikaisemmin.