- Pusty
Sytytystulpan pistokkeet – KUORMA-AUTOT
(löytyi 22 tulosta)
Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia kategoriasta Sytytystulpan pistokkeet.
Kaikki valmistajat
- Abarth
- Acura
- Aixam
- Alfa Romeo
- Andoria
- ARO
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Avia
- Bedford
- Bentley
- BMW
- Buick
- Cadillac
- Chery
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Cupra
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Daihatsu
- Dodge
- Elaris
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Ford USA
- FSO
- GAZ
- GEO
- GMC
- Great Wall
- Honda
- Hummer
- Hyundai
- Infiniti
- Innocenti
- Isuzu
- Iveco
- Jaguar
- Jeep
- KIA
- Lada
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- LDV
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
- Mitsubishi
- Nissan
- Opel
- Peugeot
- Plymouth
- Pontiac
- Porsche
- Renault
- Renault Trucks
- Rover
- Saab
- Seat
- Sevic
- Skoda
- Smart
- Ssangyong
- Steyr
- Subaru
- Suzuki
- Tata
- Tesla
- Toyota
- Trabant
- UAZ
- Volvo
- VW
- Wartburg
- Zastava
- ZAZ
- ZIL
Sytytystulppien toiminta
Sytytystulpan pistoke pitää sisällään sytytystulpan, joka koostuu keraamisessa eristeessä olevasta metallisydämestä. Tätä metallisydäntä ympäröi metallivaippa. Metallivaippa koostuu sylinterinkanteen kierteestä, joka on käännetty sylinterinkanteen ja jonka poikkileikkaus on kuusikulmainen. Sytytystulpan liitin mahtuu tähän, jolloin sytytystulppa voidaan asentaa ja irrottaa sytytystulppaavaimella. Sytytyspuolan tuottama sytytysjännite siirretään sytytyskaapelin kautta sytytystulppiin. Siellä sytytyskipinä hyppää keraamisesti eristetyn keskielektrodin ja maadoituselektrodin välillä. Palamisprosessi käynnistyy. On tärkeää, että sytytystulppien lämpöarvot on sovitettu elektrodirakenteeseen ja moottoriväliin.
Sytytystulpan pistokkeen rakenne ja toiminta
Sytytystulpan pistokkeen on saatava aikaan mahdollisimman vähän häviöitä aiheuttava kosketus sytytystulpan ja sytytyskaapelin välille. Tämä on ainoa tapa taata sytytyksen täydellinen toiminta kaikissa olosuhteissa. Tätä varten sytytystulpan liitin kiinnitetään suoraan vastaavaan sytytyskaapeliin ja kytketään sytytystulppaan. Näin liitäntä voidaan helposti irrottaa sytytystulpan ja myös sytytystulpan liittimen vaihtamiseksi tai testaamiseksi. Sytytystulpan pistokkeet ovat yleensä kulmikkaita, jotta sytytyskaapeli ei pääse mutkalle ja jotta niiden vaihtaminen olisi helpompaa. Joissakin moottorivaihtoehdoissa ne voivat olla myös suoria. Sytytystulpan liitin myös tiivistää sytytystulpan yhteyden likaa ja kosteutta vastaan. Se myös eristää sytytystulpan ja sytytystulpan kotelon.
Nykyaikaisissa sytytystulpan liittimissä on usein muovikotelo tai kuminen suojakorkki. Muissa nykyaikaisissa moottoreissa on sytytystulpan liittimiä, joissa sytytyselektroniikka on integroitu suoraan sytytystulpan liittimeen. Sytytystulpan pistokkeissa on usein integroitu vastus häiriöiden poistamiseksi. Vastuksen arvo voi vaihdella sovelluksesta riippuen. Jos viallinen sytytystulpan pistoke vaihdetaan, sen vastusarvon pitäisi olla sama kuin edellisen osan.
Useimmissa nykyaikaisissa autoissa sytytystulpan pistoketta ei voi enää vaihtaa, koska se on pysyvästi kytketty sytytyskaapeliin. Tällöin ainoa ratkaisu on vaihtaa koko sytytyskaapeli uuteen. Kaikki sytytyskaapelit on vaihdettava samalla kertaa.
Sytytystulpan pistoke: Viat
Sytytyskomponenttina sytytystulpan liittimet altistuvat suurille kuormituksille polttomoottorin käytön aikana. Sytytystulpan liittimeen kohdistuu usein suuria rasituksia polttomoottorissa esiintyvien suurten lämpökuormitusten ja jatkuvan tärinän vuoksi. Tämä johtaa sytytystulpan liittimen materiaalin kulumiseen. Myös sytytystulpan kosketuspinnat syöpyvät. Vanhemmat sytytystulpan liittimet voivat myös kulua, jolloin ne eivät enää istu tukevasti sytytystulppaan. Tämä voi johtaa kosketusongelmiin.
Toisinaan vian syynä voi olla myös sytytystulpan liittimen mekaaninen vaurio. Oireet voivat olla vaihtelevia. Jos näitä esiintyy, ennen sytytystulpan pistokkeen vaihtamista on tarkistettava, onko tämä komponentti todella syynä vai onko vika jossakin muussa, ennen kuin vaihdat sytytystulpan pistokkeen.
Viallisen sytytystulpan liittimen syyt:
- Sytytystulpan pistokkeen korroosio
- Sytytystulpan korkin kuluminen suurella ajokilometrimäärällä
- Lämmön ja tärinän aiheuttama jatkuva rasitus komponenttiin
- Sytytystulpan korkin vaurioituminen sytytystulppaa irrotettaessa
- Sytytystulpan pistokkeen materiaalin vanheneminen
Viallisen sytytystulpan pistokkeen mahdollisia oireita:
- Ajoneuvon huono käyttäytyminen käynnistettäessä
- Moottorin merkkivalo syttyy
- Sylinterin toimintahäiriö
- Virheellinen syttyminen moottorin käytön aikana
- Virheellinen syttyminen ajon aikana
- Moottori käy epätasaisesti
Vaihda sytytystulpan pistoke itse
Monissa nykyaikaisissa autoissa sytytystulpan liitintä ei enää voi vaihtaa. Vanhoihin ajoneuvoihin on edelleen asennettu vaihdettavat sytytystulpat, jotta kuljettaja voi vaihtaa ne. Sytytystulpan liitin on yleensä liitetty sytytyskaapeliin kierteitetyllä kappaleella. Vanhan sytytystulpan pistokkeen irrottamiseksi irrota sytytyskaapeli liittimestä kiertämällä sitä vastapäivään. Näin voit vetää sen irti kaapelista.
Ennen uuden sytytystulpan liittimen asentamista saatat joutua laittamaan sytytyskaapelin päälle mukana toimitetun tiivistysholkin. Sen jälkeen voit ruuvata uuden sytytystulpan sytytyskaapeliin vastakkaiseen suuntaan. Asennus on valmis ja sytytysjärjestelmä on käyttövalmis.
Osta sytytystulpan pistokkeita edullisesti verkosta
Sytytystulpan pistokkeen vaihtokustannukset korjaamolla voivat vaihdella sytytysjärjestelmän rakenteesta ja työmäärästä riippuen. Voit säästää rahaa ostamalla uuden sytytystulpan pistokkeen edullisesti verkosta. Motointegrator varastoi noin 5 miljoonaa varaosaa ja tarviketta, mukaan lukien sytytystulpan pistokkeet sellaisilta valmistajilta kuin NGK, VALEO, BERU BY DRIV, BOSCH ja FEBI Bilstein. Myös muut huippumerkit ovat edustettuina valikoimassamme. Sopivat osat näytetään selkeästi ajoneuvon valmistajan ja mallin syöttämisen jälkeen. Näin sinun on helppo vertailla hintoja ja valita komponentit.