Joulukausi 2024

Sytytyspuolat – Ford

(löytyi 9 tulosta)

Sijoituskriteerit
Sytytyspuola DELPHI GN10251-12B1
Valmistaja:   DELPHI
Valmistajan numero:   GN10251-12B1
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Sytytyspuola DELPHI CE20043-12B1
Valmistaja:   DELPHI
Valmistajan numero:   CE20043-12B1
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Sytytyspuola VALEO 245058
Valmistaja:   VALEO
Valmistajan numero:   245058
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Sytytyspuola DELPHI GN10179-11B1
Valmistaja:   DELPHI
Valmistajan numero:   GN10179-11B1
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Sytytyspuola DELPHI GN10180-12B1
Valmistaja:   DELPHI
Valmistajan numero:   GN10180-12B1
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Sytytyspuola BORG WARNER (BERU) ZSE 063
Valmistaja:   BORGWARNER (BERU)
Valmistajan numero:   ZSE 063
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Sytytyspuola HELLA 5DA358 168-571
Valmistaja:   HELLA
Valmistajan numero:   5DA358 168-571
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Sytytyspuola NGK 49481
Valmistaja:   NGK
Valmistajan numero:   49481
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Sytytyspuola DENSO DIC-0217
Valmistaja:   DENSO
Valmistajan numero:   DIC-0217
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Miten ne toimivat: Sytytyspuolat ovat muuntajia, joilla on magneettikenttä

Sytytyspuolan käämien lukumäärä määrittää tason, jolle jännite voidaan muuntaa. Sytytyspuolissa tapahtuu huomattava muunnos. Tämä johtuu siitä, että starttiakusta tuleva 12 voltin jännite on muunnettava jopa 40 000 voltiksi (!). Muunnos tapahtuu johtamalla virta starttisakusta sytytyspuolan läpi:

  1. Puolan primäärikäämityksen ohjaamana syntyy magneettikenttä.
  2. Jos virran kulku primäärikäämin läpi keskeytyy, sekundäärikäämiin syntyy tarvittava korkea jännite.
  3. Sekundäärikäämi johtaa virtaa edelleen.

Sekundäärikäämin virran kulku vaihtelee eri sytytysjärjestelmissä. Joissakin järjestelmissä virta kulkee virranjakajalaitteeseen ja sieltä sytytysjohtoihin, jotka johtavat sen sytytystulppaan. Toisissa järjestelmissä virta kulkee suoraan virranjakajalle. Myös sytytyspuolat, joissa ei ole yhteyttä sytytysjohtoihin, ovat uusia. Nämä puolat kytketään suoraan sytytystulppaan.

Erityyppiset sytytyspuolat

Esimerkiksi sytytystulpan akselin sytytyspuolaa varten ei tarvita virranjakajaa. Tämä asennetaan sytytystulppaan. Myös sytytyspuolanauhat ja lohkopuolat asennetaan sytytystulppaan. Tilanne on erilainen sytytysjärjestelmissä, joissa on virranjakaja: Tällöin sytytyspuolat on liitetty virranjakajaan, joka sitten johtaa virran sytytysjohtojen kautta moottorilohkoon. Esimerkkejä tämäntyyppisistä sytytyspuolista ovat jakajasytytyspuolat ja kuppisytytyspuolat. Jälkimmäiset ovat erityisen yleisiä vanhemmissa ajoneuvoissa.

Vialliset sytytyspuolat? Yleiskatsaus syihin ja oireisiin

Tuhansien volttien jännite. Kolminumeroiset lämpötilat. Kun otetaan huomioon nämä moottoritilan käyttöolosuhteet, ei ole yllättävää, että sytytyspuolan vikojen yleisin syy on kuluminen. Vanhemmissa ajoneuvoissa sytytysvirran sammuttamisen unohtaminen voi riittää aiheuttamaan vian. Nykyään näin tapahtuu harvoin, mutta on olemassa toinenkin ongelma: sytytyspuolat altistuvat tärinälle, koska ne asennetaan yhä useammin suoraan moottorin sytytystulppien päälle. Nämä tärinät lisäävät kulumista.

Ehkäistävissä olevien syiden välttäminen

Nykyaikaisissa autoissa vuotavat öljyletkut ja moottorin pesut ovat vikojen syitä, joihin kuljettaja voi vaikuttaa. Öljyletkut on tarkistettava säännöllisesti. Moottoria ei saa missään tapauksessa pestä korkeapainepesuaineilla, sillä tällöin sytytyspuoliin mahdollisesti tunkeutuvat nesteet vahingoittavat niitä. Oikosulut ovat tällöin todennäköisempiä.

Tunnista vian oireet ja reagoi nopeasti

Vian merkit ovat samanlaisia kuin muidenkin sytytysjärjestelmän osien merkit. Kuten sytytysjohtojen vika, myös vialliset sytytyspuolat aiheuttavat sen, että moottori käynnistyy huonosti tai ei käynnisty lainkaan. Moottorin täydellinen vikaantuminen on harvinaista uudemmissa ajoneuvoissa. Sen sijaan on tavallisempaa, että moottori pätkii esimerkiksi siksi, että yksi useista sytytyspuolista vikaantuu.

Viallisilla sytytyspuolilla ajamisen mahdollinen kielteinen ja kallis seuraus on katalysaattorin tuhoutuminen. Heti kun palamatonta bensiiniä pääsee katalysaattoriin, se vaurioittaa sylinterin seinämiä ja mäntiä. Viallisen sytytyspuolan vaihtaminen on halvempaa kuin katalysaattorin vaihto. Siksi on epäviisasta jatkaa ajamista viallisella sytytyspuolilla.

Sytytyspuolan vaihto askel askeleelta

Menettelyt sytytyspuolien vaihtamiseksi ovat yhtä erilaisia kuin sytytyspuolatyypitkin. Ensimmäinen vaihe on valita oikea varaosa tarvittavassa määrässä, ja me Motointegratorilla tarjoamme lukuisia tuotteita verkkosivustollamme. Varmista ennen varaosien ostamista, että vika on todella puolassa eikä kaapeleissa tai sytytystulpassa.

Jos järjestelmässä on virranjakaja, irrota ensin kaapelit virranjakajasta ja sytytyspuolasta. Irrota sitten sytytyspuola starttiakusta. Asenna uusi puola päinvastaisessa järjestyksessä.

Järjestelmissä, joissa ei ole virranjakajaa, asia on vielä yksinkertaisempi: tällöin sytytyspuola asennetaan jokaiseen sytytystulppaan. Jos jokin sytytyspuola on viallinen, on järkevää vaihtaa kaikki sytytyspuolat. Irrota vanhat sytytyspuolat jokaisesta sytytystulpasta ja kiinnitä uudet - valmis.

Sytytyspuolat premium-valmistajilta

Motointegratorista löydät valtavan valikoiman sytytyspuolia. Lähetämme varastossa olevat tuotteet sinulle nopeasti 2-4 arkipäivän kuluessa. Käytä verkkosivujemme hakutoimintoja ja syötä ajoneuvosi tiedot. Kun kirjoitat hakukenttään "sytytyspuola", löydät heti oikean tuotteen, jolloin säästyt pitkältä etsinnältä. Valikoimaamme kuuluvat tunnetut tuotemerkit:

  • BORGWARNER
  • BOSCH
  • DELPHI
  • DENSO
  • FEBI BILSTEIN
  • HELLA