-3% suodattimista ja öljyistä

Sytytyspuolat STANDARD – KUORMA-AUTOT

(löytyi 26 tulosta)

Kaikki tulokset kategorialle Sytytyspuolat.
Emme löytäneet mitään tuloksia ajoneuvolle Mercedes-Benz

Sytytyspuolat ovat välttämätön osa ajoneuvon sytytysjärjestelmää. Niitä käytetään muuntajina jännitetasojen muuntamisessa. Akusta tulevan virran jännitetaso ei riitä moottoritilassa olevan kaasuseoksen sytyttämiseen. Tästä syystä sytytyspuolat nostavat jännitettä. Koska sytytyspuolissa on tärkeä tehtävä, niiden viat on tunnistettava ja korjattava välittömästi. Motointegratorista löydät oikeat varaosat ajoneuvoosi.

Varaosat ATE
Sijoituskriteerit
Sytytyspuola STANDARD UF378
Valmistaja:   STANDARD
Valmistajan numero:   UF378
19,12 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Sytytyspuola STANDARD UF569
Valmistaja:   STANDARD
Valmistajan numero:   UF569
27,78 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Sytytyspuola STANDARD FD508
Valmistaja:   STANDARD
Valmistajan numero:   FD508
15,59 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Sytytyspuola STANDARD UF524
Valmistaja:   STANDARD
Valmistajan numero:   UF524
24,84 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Sytytyspuola STANDARD UF640
Valmistaja:   STANDARD
Valmistajan numero:   UF640
24,34 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Sytytyspuola STANDARD UF413
Valmistaja:   STANDARD
Valmistajan numero:   UF413
25,04 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Sytytyspuola STANDARD UF601
Valmistaja:   STANDARD
Valmistajan numero:   UF601
26,56 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Sytytyspuola STANDARD UF557
Valmistaja:   STANDARD
Valmistajan numero:   UF557
20,25 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Sytytyspuola STANDARD UF296
Valmistaja:   STANDARD
Valmistajan numero:   UF296
54,99 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Sytytyspuola STANDARD FD509
Valmistaja:   STANDARD
Valmistajan numero:   FD509
14,32 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Sytytyspuola STANDARD FD503
Valmistaja:   STANDARD
Valmistajan numero:   FD503
12,48 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Sytytyspuola STANDARD UF553
Valmistaja:   STANDARD
Valmistajan numero:   UF553
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Sytytyspuola STANDARD UF414
Valmistaja:   STANDARD
Valmistajan numero:   UF414
29,81 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Sytytyspuola STANDARD UF303
Valmistaja:   STANDARD
Valmistajan numero:   UF303
27,07 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Sytytyspuola STANDARD UF674
Valmistaja:   STANDARD
Valmistajan numero:   UF674
28,30 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Mitä sytytyspuolia on olemassa ja miten ne toimivat?

Ne jaetaan yhden kipinän, kahden kipinän ja neljän kipinän sytytyspuoliin. Nelikipinäsytytypuolat ovat nelisylinterisissä ja V8-moottoreissa (yksi sytytyspuola per sylinteripankki), kaksikipinäsytytyspuolat moottoreissa, joissa on parillinen määrä sylintereitä (nelisylinteriset, kuusisylinteriset jne.). Yksittäisiä sytytyspuolia on kaikissa moottoreissa, kolmisylinterisistä alkaen.

Yksisytytyspuolassa jännitehäviö mitataan ja välitetään sytytyksen ohjausyksikölle. Muilla sytytyspuolilla tiedot siirretään muun muassa kampiakselin anturista ohjausyksikön lähtövaiheisiin ja sieltä kaksoissytytyskelaa kohti olevien kahden lähtövaiheen kyseiseen lähtövaiheeseen. Nelikipinäsytytyspuolissa on kaksi ensiökäämiä, jotka johtavat jännitteen vastakkaiseen suuntaan estodiodien avulla.

Ovatko sytytyspuolat alttiita ikääntymiskulumiselle?

Siksi sytytyspuolien ylikuumenemisen todennäköisyys kasvaa iän myötä. Tämä puolestaan vaikuttaa sytytyksen ohjausyksikön lähtövaiheeseen tai viallisen sytytysmoduulin muodossa. Myös johdotus heikkenee iän myötä. Koskettimien hapettuminen ja korroosio, rikkinäiset kaapelit tai liian heikko akku ovat silloin syynä riittämättömään jännitteensyöttöön. Tämä voi myös johtaa ylikuormitukseen tai viallisiin lähtövaiheisiin ohjausyksiköissä.

Mekaaniset vauriot johtavat hallitsemattomaan kipinöintiin. Venttiilikannesta sytytystulppakaivoon vuotava moottoriöljy voi aiheuttaa sytytyspuolalle pysyviä vaurioita. Myös kaapelikatkoksia esiintyy. Tähän vaikuttaa ratkaisevasti erityinen lämmönkehitys venttiilikannessa olevassa kaapelikanavassa. Ennen 1990-luvun loppua tätä ei pitkään aikaan otettu huomioon ja kaapeleissa oli PVC-eristys.

Vasta tällä hetkellä alettiin käyttää yhä enemmän silikonieristeitä. Silikonieristeiset kaapelit kestävät jopa 400 asteen lämpötiloja (PVC-eriste kestää vain noin 100 asteen lämpötiloja). Mutta iän myötä silikonieriste myös haurastuu ja rikkoutuu. Oikosulut kaapeleiden välillä ovat nyt mahdollisia. Tämä voi johtaa ohjausyksiköiden, sytytyspuolien ja muiden komponenttien vioittumiseen.

Miksi sytytyspuolaa ei voi korjata?

Rautasydämen ympärillä olevat käämit (ensiö- ja toisiokäämit) on laskettu tarkasti kierrosten lukumäärän ja niiden sijainnin osalta. Näitä käämejä on mahdotonta uusia manuaalisesti eli käsin. On myös mahdotonta poistaa viallisia ulostulovaiheita ja vastuksia kelasta. Lisäksi sytytyskpuolat on täysin suojattu vastaavalla tiivistenesteellä, joka kovettuu eikä sitä voi avata lainkaan aiheuttamatta vahinkoa.

Mitä vaikutuksia liiallisella vastustuksella on?

Liian suuri vastus aiheutuu esimerkiksi moottorin pesun aikana tunkeutuvasta kosteudesta. Tämä kasvattaa vastusta valtavasti ja aiheuttaa kosketusvikoja.

Miten sytytyspuola tarkastetaan?

Vaikka nykyaikaisten ajoneuvojen vikamuistiin on tallennettu lukuisia vikoja, joitakin mittauksia on silti tehtävä yleismittarilla. Vastusmittaukset on tehtävä. Se, kuinka monta ohmia vastusta on oltava, löytyy sytytyslaitteiden valmistajan ja auton valmistajan tiedoista. Lisäksi neljän kipinän sytytyspuolilla on tarkistettava, tukkiutuvatko diodit yhteen suuntaan kerrallaan. Tätä varten napaisuus on vaihdettava jokaisessa mittauskokeessa. Sytytyspuolan mittaaminen on kuitenkin työskentelyä suurella jännitteellä ja kuolemanvaara on suuri. Siksi vain asiantuntijoiden tulisi suorittaa nämä mittaukset.

Miten viallinen sytytyspuola ilmenee?

Sitä ei voida kuvata yhdenmukaisesti. Moottorissa voi olla syttymishäiriöitä tai se voi joutua hätäohjelmaan tärkeiden osien suojaamiseksi. Jos moottori käy epätasaisesti tai karkeasti, on otettava välittömästi yhteys erikoiskorjaamoon.

Voiko olla muita syitä?

Vaurion ei tarvitse tapahtua suoraan sytytyspuolissa. Myös sytytystulpat, sytytyskaapelit ja koskettimet on tarkistettava. Koskettimet tulisi rasvata säännöllisesti sopivalla suihkeella, joka suojaa myös korroosiolta. Tarkista myös sytytyksen ohjausyksiköt ja mahdollisesti anturit, kuten kampiakselin TDC-anturi. On myös tärkeää noudattaa valmistajan sytytystulppia koskevia hyväksyntöjä. Lisäksi jopa jotkin hyväksytyt sytytystulpat voivat aiheuttaa huonoa sytytyskäyttäytymistä, kun ne ovat uusia.