- Pusty
Sytytyspuolat – MAATALOUS
(löytyi 1214 tulosta)
Sytytyspuolat ovat välttämätön osa ajoneuvon sytytysjärjestelmää. Niitä käytetään muuntajina jännitetasojen muuntamisessa. Akusta tulevan virran jännitetaso ei riitä moottoritilassa olevan kaasuseoksen sytyttämiseen. Tästä syystä sytytyspuolat nostavat jännitettä. Koska sytytyspuolissa on tärkeä tehtävä, niiden viat on tunnistettava ja korjattava välittömästi. Motointegratorista löydät oikeat varaosat ajoneuvoosi.
Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia kategoriasta Sytytyspuolat.
Kaikki valmistajat
- Abarth
- Acura
- Aixam
- Alfa Romeo
- Andoria
- ARO
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Avia
- Bedford
- Bentley
- BMW
- Buick
- Cadillac
- Chery
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Cupra
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Daihatsu
- Dodge
- Elaris
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Ford USA
- FSO
- GAZ
- GEO
- GMC
- Great Wall
- Honda
- Hummer
- Hyundai
- Infiniti
- Innocenti
- Isuzu
- Iveco
- Jaguar
- Jeep
- KIA
- Lada
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- LDV
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
- Mitsubishi
- Nissan
- Opel
- Peugeot
- Plymouth
- Pontiac
- Porsche
- Renault
- Renault Trucks
- Rover
- Saab
- Seat
- Sevic
- Skoda
- Smart
- Ssangyong
- Steyr
- Subaru
- Suzuki
- Tata
- Tesla
- Toyota
- Trabant
- UAZ
- Volvo
- VW
- Wartburg
- Zastava
- ZAZ
- ZIL
Miten ne toimivat: Sytytyspuolat ovat muuntajia, joilla on magneettikenttä
Sytytyspuolan käämien lukumäärä määrittää tason, jolle jännite voidaan muuntaa. Sytytyspuolissa tapahtuu huomattava muunnos. Tämä johtuu siitä, että starttiakusta tuleva 12 voltin jännite on muunnettava jopa 40 000 voltiksi (!). Muunnos tapahtuu johtamalla virta starttisakusta sytytyspuolan läpi:
- Puolan primäärikäämityksen ohjaamana syntyy magneettikenttä.
- Jos virran kulku primäärikäämin läpi keskeytyy, sekundäärikäämiin syntyy tarvittava korkea jännite.
- Sekundäärikäämi johtaa virtaa edelleen.
Sekundäärikäämin virran kulku vaihtelee eri sytytysjärjestelmissä. Joissakin järjestelmissä virta kulkee virranjakajalaitteeseen ja sieltä sytytysjohtoihin, jotka johtavat sen sytytystulppaan. Toisissa järjestelmissä virta kulkee suoraan virranjakajalle. Myös sytytyspuolat, joissa ei ole yhteyttä sytytysjohtoihin, ovat uusia. Nämä puolat kytketään suoraan sytytystulppaan.
Erityyppiset sytytyspuolat
Esimerkiksi sytytystulpan akselin sytytyspuolaa varten ei tarvita virranjakajaa. Tämä asennetaan sytytystulppaan. Myös sytytyspuolanauhat ja lohkopuolat asennetaan sytytystulppaan. Tilanne on erilainen sytytysjärjestelmissä, joissa on virranjakaja: Tällöin sytytyspuolat on liitetty virranjakajaan, joka sitten johtaa virran sytytysjohtojen kautta moottorilohkoon. Esimerkkejä tämäntyyppisistä sytytyspuolista ovat jakajasytytyspuolat ja kuppisytytyspuolat. Jälkimmäiset ovat erityisen yleisiä vanhemmissa ajoneuvoissa.
Vialliset sytytyspuolat? Yleiskatsaus syihin ja oireisiin
Tuhansien volttien jännite. Kolminumeroiset lämpötilat. Kun otetaan huomioon nämä moottoritilan käyttöolosuhteet, ei ole yllättävää, että sytytyspuolan vikojen yleisin syy on kuluminen. Vanhemmissa ajoneuvoissa sytytysvirran sammuttamisen unohtaminen voi riittää aiheuttamaan vian. Nykyään näin tapahtuu harvoin, mutta on olemassa toinenkin ongelma: sytytyspuolat altistuvat tärinälle, koska ne asennetaan yhä useammin suoraan moottorin sytytystulppien päälle. Nämä tärinät lisäävät kulumista.
Ehkäistävissä olevien syiden välttäminen
Nykyaikaisissa autoissa vuotavat öljyletkut ja moottorin pesut ovat vikojen syitä, joihin kuljettaja voi vaikuttaa. Öljyletkut on tarkistettava säännöllisesti. Moottoria ei saa missään tapauksessa pestä korkeapainepesuaineilla, sillä tällöin sytytyspuoliin mahdollisesti tunkeutuvat nesteet vahingoittavat niitä. Oikosulut ovat tällöin todennäköisempiä.
Tunnista vian oireet ja reagoi nopeastiVian merkit ovat samanlaisia kuin muidenkin sytytysjärjestelmän osien merkit. Kuten sytytysjohtojen vika, myös vialliset sytytyspuolat aiheuttavat sen, että moottori käynnistyy huonosti tai ei käynnisty lainkaan. Moottorin täydellinen vikaantuminen on harvinaista uudemmissa ajoneuvoissa. Sen sijaan on tavallisempaa, että moottori pätkii esimerkiksi siksi, että yksi useista sytytyspuolista vikaantuu.
Viallisilla sytytyspuolilla ajamisen mahdollinen kielteinen ja kallis seuraus on katalysaattorin tuhoutuminen. Heti kun palamatonta bensiiniä pääsee katalysaattoriin, se vaurioittaa sylinterin seinämiä ja mäntiä. Viallisen sytytyspuolan vaihtaminen on halvempaa kuin katalysaattorin vaihto. Siksi on epäviisasta jatkaa ajamista viallisella sytytyspuolilla.
Sytytyspuolan vaihto askel askeleelta
Menettelyt sytytyspuolien vaihtamiseksi ovat yhtä erilaisia kuin sytytyspuolatyypitkin. Ensimmäinen vaihe on valita oikea varaosa tarvittavassa määrässä, ja me Motointegratorilla tarjoamme lukuisia tuotteita verkkosivustollamme. Varmista ennen varaosien ostamista, että vika on todella puolassa eikä kaapeleissa tai sytytystulpassa.
Jos järjestelmässä on virranjakaja, irrota ensin kaapelit virranjakajasta ja sytytyspuolasta. Irrota sitten sytytyspuola starttiakusta. Asenna uusi puola päinvastaisessa järjestyksessä.
Järjestelmissä, joissa ei ole virranjakajaa, asia on vielä yksinkertaisempi: tällöin sytytyspuola asennetaan jokaiseen sytytystulppaan. Jos jokin sytytyspuola on viallinen, on järkevää vaihtaa kaikki sytytyspuolat. Irrota vanhat sytytyspuolat jokaisesta sytytystulpasta ja kiinnitä uudet - valmis.
Sytytyspuolat premium-valmistajilta
Motointegratorista löydät valtavan valikoiman sytytyspuolia. Lähetämme varastossa olevat tuotteet sinulle nopeasti 2-4 arkipäivän kuluessa. Käytä verkkosivujemme hakutoimintoja ja syötä ajoneuvosi tiedot. Kun kirjoitat hakukenttään "sytytyspuola", löydät heti oikean tuotteen, jolloin säästyt pitkältä etsinnältä. Valikoimaamme kuuluvat tunnetut tuotemerkit:
- BORGWARNER
- BOSCH
- DELPHI
- DENSO
- FEBI BILSTEIN
- HELLA
Mitä sytytyspuolia on olemassa ja miten ne toimivat?
Ne jaetaan yhden kipinän, kahden kipinän ja neljän kipinän sytytyspuoliin. Nelikipinäsytytypuolat ovat nelisylinterisissä ja V8-moottoreissa (yksi sytytyspuola per sylinteripankki), kaksikipinäsytytyspuolat moottoreissa, joissa on parillinen määrä sylintereitä (nelisylinteriset, kuusisylinteriset jne.). Yksittäisiä sytytyspuolia on kaikissa moottoreissa, kolmisylinterisistä alkaen.
Yksisytytyspuolassa jännitehäviö mitataan ja välitetään sytytyksen ohjausyksikölle. Muilla sytytyspuolilla tiedot siirretään muun muassa kampiakselin anturista ohjausyksikön lähtövaiheisiin ja sieltä kaksoissytytyskelaa kohti olevien kahden lähtövaiheen kyseiseen lähtövaiheeseen. Nelikipinäsytytyspuolissa on kaksi ensiökäämiä, jotka johtavat jännitteen vastakkaiseen suuntaan estodiodien avulla.
Ovatko sytytyspuolat alttiita ikääntymiskulumiselle?
Siksi sytytyspuolien ylikuumenemisen todennäköisyys kasvaa iän myötä. Tämä puolestaan vaikuttaa sytytyksen ohjausyksikön lähtövaiheeseen tai viallisen sytytysmoduulin muodossa. Myös johdotus heikkenee iän myötä. Koskettimien hapettuminen ja korroosio, rikkinäiset kaapelit tai liian heikko akku ovat silloin syynä riittämättömään jännitteensyöttöön. Tämä voi myös johtaa ylikuormitukseen tai viallisiin lähtövaiheisiin ohjausyksiköissä.
Mekaaniset vauriot johtavat hallitsemattomaan kipinöintiin. Venttiilikannesta sytytystulppakaivoon vuotava moottoriöljy voi aiheuttaa sytytyspuolalle pysyviä vaurioita. Myös kaapelikatkoksia esiintyy. Tähän vaikuttaa ratkaisevasti erityinen lämmönkehitys venttiilikannessa olevassa kaapelikanavassa. Ennen 1990-luvun loppua tätä ei pitkään aikaan otettu huomioon ja kaapeleissa oli PVC-eristys.
Vasta tällä hetkellä alettiin käyttää yhä enemmän silikonieristeitä. Silikonieristeiset kaapelit kestävät jopa 400 asteen lämpötiloja (PVC-eriste kestää vain noin 100 asteen lämpötiloja). Mutta iän myötä silikonieriste myös haurastuu ja rikkoutuu. Oikosulut kaapeleiden välillä ovat nyt mahdollisia. Tämä voi johtaa ohjausyksiköiden, sytytyspuolien ja muiden komponenttien vioittumiseen.
Miksi sytytyspuolaa ei voi korjata?
Rautasydämen ympärillä olevat käämit (ensiö- ja toisiokäämit) on laskettu tarkasti kierrosten lukumäärän ja niiden sijainnin osalta. Näitä käämejä on mahdotonta uusia manuaalisesti eli käsin. On myös mahdotonta poistaa viallisia ulostulovaiheita ja vastuksia kelasta. Lisäksi sytytyskpuolat on täysin suojattu vastaavalla tiivistenesteellä, joka kovettuu eikä sitä voi avata lainkaan aiheuttamatta vahinkoa.
Mitä vaikutuksia liiallisella vastustuksella on?
Liian suuri vastus aiheutuu esimerkiksi moottorin pesun aikana tunkeutuvasta kosteudesta. Tämä kasvattaa vastusta valtavasti ja aiheuttaa kosketusvikoja.
Miten sytytyspuola tarkastetaan?
Vaikka nykyaikaisten ajoneuvojen vikamuistiin on tallennettu lukuisia vikoja, joitakin mittauksia on silti tehtävä yleismittarilla. Vastusmittaukset on tehtävä. Se, kuinka monta ohmia vastusta on oltava, löytyy sytytyslaitteiden valmistajan ja auton valmistajan tiedoista. Lisäksi neljän kipinän sytytyspuolilla on tarkistettava, tukkiutuvatko diodit yhteen suuntaan kerrallaan. Tätä varten napaisuus on vaihdettava jokaisessa mittauskokeessa. Sytytyspuolan mittaaminen on kuitenkin työskentelyä suurella jännitteellä ja kuolemanvaara on suuri. Siksi vain asiantuntijoiden tulisi suorittaa nämä mittaukset.
Miten viallinen sytytyspuola ilmenee?
Sitä ei voida kuvata yhdenmukaisesti. Moottorissa voi olla syttymishäiriöitä tai se voi joutua hätäohjelmaan tärkeiden osien suojaamiseksi. Jos moottori käy epätasaisesti tai karkeasti, on otettava välittömästi yhteys erikoiskorjaamoon.
Voiko olla muita syitä?
Vaurion ei tarvitse tapahtua suoraan sytytyspuolissa. Myös sytytystulpat, sytytyskaapelit ja koskettimet on tarkistettava. Koskettimet tulisi rasvata säännöllisesti sopivalla suihkeella, joka suojaa myös korroosiolta. Tarkista myös sytytyksen ohjausyksiköt ja mahdollisesti anturit, kuten kampiakselin TDC-anturi. On myös tärkeää noudattaa valmistajan sytytystulppia koskevia hyväksyntöjä. Lisäksi jopa jotkin hyväksytyt sytytystulpat voivat aiheuttaa huonoa sytytyskäyttäytymistä, kun ne ovat uusia.