-3% jarruosista

Sytytyspuolat BORGWARNER (BERU) – KUORMA-AUTOT

(löytyi 19 tulosta)

Kaikki tulokset kategorialle Sytytyspuolat.
Emme löytäneet mitään tuloksia ajoneuvolle Mitsubishi

Sytytyspuolat ovat välttämätön osa ajoneuvon sytytysjärjestelmää. Niitä käytetään muuntajina jännitetasojen muuntamisessa. Akusta tulevan virran jännitetaso ei riitä moottoritilassa olevan kaasuseoksen sytyttämiseen. Tästä syystä sytytyspuolat nostavat jännitettä. Koska sytytyspuolissa on tärkeä tehtävä, niiden viat on tunnistettava ja korjattava välittömästi. Motointegratorista löydät oikeat varaosat ajoneuvoosi.

Sijoituskriteerit
Sytytyspuola BORG WARNER (BERU) ZSE 044
Valmistaja:   BORGWARNER (BERU)
Valmistajan numero:   ZSE 044
27,37 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Sytytyspuola BORG WARNER (BERU) ZSE 093
Valmistaja:   BORGWARNER (BERU)
Valmistajan numero:   ZSE 093
29,73 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Sytytyspuola BORG WARNER (BERU) ZSE 030
Valmistaja:   BORGWARNER (BERU)
Valmistajan numero:   ZSE 030
18,26 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Sytytyspuola BORG WARNER (BERU) ZS 016
Valmistaja:   BORGWARNER (BERU)
Valmistajan numero:   ZS 016
28,40 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Sytytyspuola BORG WARNER (BERU) ZS 014
Valmistaja:   BORGWARNER (BERU)
Valmistajan numero:   ZS 014
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Sytytyspuola BORG WARNER (BERU) ZSE 145
Valmistaja:   BORGWARNER (BERU)
Valmistajan numero:   ZSE 145
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Sytytyspuola BORG WARNER (BERU) ZSE 094
Valmistaja:   BORGWARNER (BERU)
Valmistajan numero:   ZSE 094
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Sytytyspuola BORG WARNER (BERU) ZSE 041
Valmistaja:   BORGWARNER (BERU)
Valmistajan numero:   ZSE 041
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Sytytyspuola BORG WARNER (BERU) ZS 041
Valmistaja:   BORGWARNER (BERU)
Valmistajan numero:   ZS 041
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Sytytyspuola BORG WARNER (BERU) ZSE 234
Valmistaja:   BORGWARNER (BERU)
Valmistajan numero:   ZSE 234
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Sytytyspuola BORG WARNER (BERU) ZSE 143
Valmistaja:   BORGWARNER (BERU)
Valmistajan numero:   ZSE143
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Sytytyspuola BORG WARNER (BERU) ZSE 063
Valmistaja:   BORGWARNER (BERU)
Valmistajan numero:   ZSE 063
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Sytytyspuola BORG WARNER (BERU) ZS 302
Valmistaja:   BORGWARNER (BERU)
Valmistajan numero:   ZS 302
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Sytytyspuola BORG WARNER (BERU) ZS 324
Valmistaja:   BORGWARNER (BERU)
Valmistajan numero:   ZS 324
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Sytytyspuola BORG WARNER (BERU) ZSE 126
Valmistaja:   BORGWARNER (BERU)
Valmistajan numero:   ZSE 126
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Mitä sytytyspuolia on olemassa ja miten ne toimivat?

Ne jaetaan yhden kipinän, kahden kipinän ja neljän kipinän sytytyspuoliin. Nelikipinäsytytypuolat ovat nelisylinterisissä ja V8-moottoreissa (yksi sytytyspuola per sylinteripankki), kaksikipinäsytytyspuolat moottoreissa, joissa on parillinen määrä sylintereitä (nelisylinteriset, kuusisylinteriset jne.). Yksittäisiä sytytyspuolia on kaikissa moottoreissa, kolmisylinterisistä alkaen.

Yksisytytyspuolassa jännitehäviö mitataan ja välitetään sytytyksen ohjausyksikölle. Muilla sytytyspuolilla tiedot siirretään muun muassa kampiakselin anturista ohjausyksikön lähtövaiheisiin ja sieltä kaksoissytytyskelaa kohti olevien kahden lähtövaiheen kyseiseen lähtövaiheeseen. Nelikipinäsytytyspuolissa on kaksi ensiökäämiä, jotka johtavat jännitteen vastakkaiseen suuntaan estodiodien avulla.

Ovatko sytytyspuolat alttiita ikääntymiskulumiselle?

Siksi sytytyspuolien ylikuumenemisen todennäköisyys kasvaa iän myötä. Tämä puolestaan vaikuttaa sytytyksen ohjausyksikön lähtövaiheeseen tai viallisen sytytysmoduulin muodossa. Myös johdotus heikkenee iän myötä. Koskettimien hapettuminen ja korroosio, rikkinäiset kaapelit tai liian heikko akku ovat silloin syynä riittämättömään jännitteensyöttöön. Tämä voi myös johtaa ylikuormitukseen tai viallisiin lähtövaiheisiin ohjausyksiköissä.

Mekaaniset vauriot johtavat hallitsemattomaan kipinöintiin. Venttiilikannesta sytytystulppakaivoon vuotava moottoriöljy voi aiheuttaa sytytyspuolalle pysyviä vaurioita. Myös kaapelikatkoksia esiintyy. Tähän vaikuttaa ratkaisevasti erityinen lämmönkehitys venttiilikannessa olevassa kaapelikanavassa. Ennen 1990-luvun loppua tätä ei pitkään aikaan otettu huomioon ja kaapeleissa oli PVC-eristys.

Vasta tällä hetkellä alettiin käyttää yhä enemmän silikonieristeitä. Silikonieristeiset kaapelit kestävät jopa 400 asteen lämpötiloja (PVC-eriste kestää vain noin 100 asteen lämpötiloja). Mutta iän myötä silikonieriste myös haurastuu ja rikkoutuu. Oikosulut kaapeleiden välillä ovat nyt mahdollisia. Tämä voi johtaa ohjausyksiköiden, sytytyspuolien ja muiden komponenttien vioittumiseen.

Miksi sytytyspuolaa ei voi korjata?

Rautasydämen ympärillä olevat käämit (ensiö- ja toisiokäämit) on laskettu tarkasti kierrosten lukumäärän ja niiden sijainnin osalta. Näitä käämejä on mahdotonta uusia manuaalisesti eli käsin. On myös mahdotonta poistaa viallisia ulostulovaiheita ja vastuksia kelasta. Lisäksi sytytyskpuolat on täysin suojattu vastaavalla tiivistenesteellä, joka kovettuu eikä sitä voi avata lainkaan aiheuttamatta vahinkoa.

Mitä vaikutuksia liiallisella vastustuksella on?

Liian suuri vastus aiheutuu esimerkiksi moottorin pesun aikana tunkeutuvasta kosteudesta. Tämä kasvattaa vastusta valtavasti ja aiheuttaa kosketusvikoja.

Miten sytytyspuola tarkastetaan?

Vaikka nykyaikaisten ajoneuvojen vikamuistiin on tallennettu lukuisia vikoja, joitakin mittauksia on silti tehtävä yleismittarilla. Vastusmittaukset on tehtävä. Se, kuinka monta ohmia vastusta on oltava, löytyy sytytyslaitteiden valmistajan ja auton valmistajan tiedoista. Lisäksi neljän kipinän sytytyspuolilla on tarkistettava, tukkiutuvatko diodit yhteen suuntaan kerrallaan. Tätä varten napaisuus on vaihdettava jokaisessa mittauskokeessa. Sytytyspuolan mittaaminen on kuitenkin työskentelyä suurella jännitteellä ja kuolemanvaara on suuri. Siksi vain asiantuntijoiden tulisi suorittaa nämä mittaukset.

Miten viallinen sytytyspuola ilmenee?

Sitä ei voida kuvata yhdenmukaisesti. Moottorissa voi olla syttymishäiriöitä tai se voi joutua hätäohjelmaan tärkeiden osien suojaamiseksi. Jos moottori käy epätasaisesti tai karkeasti, on otettava välittömästi yhteys erikoiskorjaamoon.

Voiko olla muita syitä?

Vaurion ei tarvitse tapahtua suoraan sytytyspuolissa. Myös sytytystulpat, sytytyskaapelit ja koskettimet on tarkistettava. Koskettimet tulisi rasvata säännöllisesti sopivalla suihkeella, joka suojaa myös korroosiolta. Tarkista myös sytytyksen ohjausyksiköt ja mahdollisesti anturit, kuten kampiakselin TDC-anturi. On myös tärkeää noudattaa valmistajan sytytystulppia koskevia hyväksyntöjä. Lisäksi jopa jotkin hyväksytyt sytytystulpat voivat aiheuttaa huonoa sytytyskäyttäytymistä, kun ne ovat uusia.