-7€ autojen varaosista -10€ autojen varaosista -15€ autojen varaosista

Sytytyspuolat BOSCH

(löytyi 19 tulosta)

Kaikki tulokset kategorialle Sytytyspuolat.
Emme löytäneet mitään tuloksia ajoneuvolle BMW X3 (F25) xDrive 30 d, teho: 211 hv/155 kW

Sytytyspuolat ovat välttämätön osa ajoneuvon sytytysjärjestelmää. Niitä käytetään muuntajina jännitetasojen muuntamisessa. Akusta tulevan virran jännitetaso ei riitä moottoritilassa olevan kaasuseoksen sytyttämiseen. Tästä syystä sytytyspuolat nostavat jännitettä. Koska sytytyspuolissa on tärkeä tehtävä, niiden viat on tunnistettava ja korjattava välittömästi. Motointegratorista löydät oikeat varaosat ajoneuvoosi.

Sijoituskriteerit
Sytytyspuola BOSCH 1 227 030 059
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   1 227 030 059
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Sytytyspuola BOSCH 0 986 221 127
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 986 221 127
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Sytytyspuola BOSCH 0 221 502 002
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 221 502 002
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Sytytyspuola BOSCH 0 986 221 149
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 986 221 149
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Sytytyspuola BOSCH F 000 ZS0 001
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   F 000 ZS0 001
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Sytytyspuola BOSCH 0 221 119 027
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 221 119 027
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Sytytyspuola BOSCH 0 221 504 006
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 221 504 006
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Sytytyspuola BOSCH 0 221 118 335
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 221 118 335
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Sytytyspuola BOSCH 0 986 221 114
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 986 221 114
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Sytytyspuola BOSCH 0 221 122 023
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 221 122 023
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Sytytyspuola BOSCH 0 986 221 150
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 986 221 150
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Sytytyspuola BOSCH 0 986 221 069
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 986 221 069
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Sytytyspuola BOSCH 0 986 221 140
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 986 221 140
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Sytytyspuola BOSCH 0 986 AG0 508
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 986 AG0 508
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Sytytyspuola BOSCH 0 221 504 014
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 221 504 014
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Mitä sytytyspuolia on olemassa ja miten ne toimivat?

Ne jaetaan yhden kipinän, kahden kipinän ja neljän kipinän sytytyspuoliin. Nelikipinäsytytypuolat ovat nelisylinterisissä ja V8-moottoreissa (yksi sytytyspuola per sylinteripankki), kaksikipinäsytytyspuolat moottoreissa, joissa on parillinen määrä sylintereitä (nelisylinteriset, kuusisylinteriset jne.). Yksittäisiä sytytyspuolia on kaikissa moottoreissa, kolmisylinterisistä alkaen.

Yksisytytyspuolassa jännitehäviö mitataan ja välitetään sytytyksen ohjausyksikölle. Muilla sytytyspuolilla tiedot siirretään muun muassa kampiakselin anturista ohjausyksikön lähtövaiheisiin ja sieltä kaksoissytytyskelaa kohti olevien kahden lähtövaiheen kyseiseen lähtövaiheeseen. Nelikipinäsytytyspuolissa on kaksi ensiökäämiä, jotka johtavat jännitteen vastakkaiseen suuntaan estodiodien avulla.

Ovatko sytytyspuolat alttiita ikääntymiskulumiselle?

Siksi sytytyspuolien ylikuumenemisen todennäköisyys kasvaa iän myötä. Tämä puolestaan vaikuttaa sytytyksen ohjausyksikön lähtövaiheeseen tai viallisen sytytysmoduulin muodossa. Myös johdotus heikkenee iän myötä. Koskettimien hapettuminen ja korroosio, rikkinäiset kaapelit tai liian heikko akku ovat silloin syynä riittämättömään jännitteensyöttöön. Tämä voi myös johtaa ylikuormitukseen tai viallisiin lähtövaiheisiin ohjausyksiköissä.

Mekaaniset vauriot johtavat hallitsemattomaan kipinöintiin. Venttiilikannesta sytytystulppakaivoon vuotava moottoriöljy voi aiheuttaa sytytyspuolalle pysyviä vaurioita. Myös kaapelikatkoksia esiintyy. Tähän vaikuttaa ratkaisevasti erityinen lämmönkehitys venttiilikannessa olevassa kaapelikanavassa. Ennen 1990-luvun loppua tätä ei pitkään aikaan otettu huomioon ja kaapeleissa oli PVC-eristys.

Vasta tällä hetkellä alettiin käyttää yhä enemmän silikonieristeitä. Silikonieristeiset kaapelit kestävät jopa 400 asteen lämpötiloja (PVC-eriste kestää vain noin 100 asteen lämpötiloja). Mutta iän myötä silikonieriste myös haurastuu ja rikkoutuu. Oikosulut kaapeleiden välillä ovat nyt mahdollisia. Tämä voi johtaa ohjausyksiköiden, sytytyspuolien ja muiden komponenttien vioittumiseen.

Miksi sytytyspuolaa ei voi korjata?

Rautasydämen ympärillä olevat käämit (ensiö- ja toisiokäämit) on laskettu tarkasti kierrosten lukumäärän ja niiden sijainnin osalta. Näitä käämejä on mahdotonta uusia manuaalisesti eli käsin. On myös mahdotonta poistaa viallisia ulostulovaiheita ja vastuksia kelasta. Lisäksi sytytyskpuolat on täysin suojattu vastaavalla tiivistenesteellä, joka kovettuu eikä sitä voi avata lainkaan aiheuttamatta vahinkoa.

Mitä vaikutuksia liiallisella vastustuksella on?

Liian suuri vastus aiheutuu esimerkiksi moottorin pesun aikana tunkeutuvasta kosteudesta. Tämä kasvattaa vastusta valtavasti ja aiheuttaa kosketusvikoja.

Miten sytytyspuola tarkastetaan?

Vaikka nykyaikaisten ajoneuvojen vikamuistiin on tallennettu lukuisia vikoja, joitakin mittauksia on silti tehtävä yleismittarilla. Vastusmittaukset on tehtävä. Se, kuinka monta ohmia vastusta on oltava, löytyy sytytyslaitteiden valmistajan ja auton valmistajan tiedoista. Lisäksi neljän kipinän sytytyspuolilla on tarkistettava, tukkiutuvatko diodit yhteen suuntaan kerrallaan. Tätä varten napaisuus on vaihdettava jokaisessa mittauskokeessa. Sytytyspuolan mittaaminen on kuitenkin työskentelyä suurella jännitteellä ja kuolemanvaara on suuri. Siksi vain asiantuntijoiden tulisi suorittaa nämä mittaukset.

Miten viallinen sytytyspuola ilmenee?

Sitä ei voida kuvata yhdenmukaisesti. Moottorissa voi olla syttymishäiriöitä tai se voi joutua hätäohjelmaan tärkeiden osien suojaamiseksi. Jos moottori käy epätasaisesti tai karkeasti, on otettava välittömästi yhteys erikoiskorjaamoon.

Voiko olla muita syitä?

Vaurion ei tarvitse tapahtua suoraan sytytyspuolissa. Myös sytytystulpat, sytytyskaapelit ja koskettimet on tarkistettava. Koskettimet tulisi rasvata säännöllisesti sopivalla suihkeella, joka suojaa myös korroosiolta. Tarkista myös sytytyksen ohjausyksiköt ja mahdollisesti anturit, kuten kampiakselin TDC-anturi. On myös tärkeää noudattaa valmistajan sytytystulppia koskevia hyväksyntöjä. Lisäksi jopa jotkin hyväksytyt sytytystulpat voivat aiheuttaa huonoa sytytyskäyttäytymistä, kun ne ovat uusia.