- Pusty
- Hinta
Sytytysjohdot – VW – KUORMA-AUTOT
(löytyi 11 tulosta)
Valmistaja: | BERU BY DRIV |
Valmistajan numero: | ZEF1496 |
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Valmistaja: | HANS PRIES |
Valmistajan numero: | 100 688 |
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Valmistaja: | BERU BY DRIV |
Valmistajan numero: | ZEF1255 |
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Valmistaja: | BERU BY DRIV |
Valmistajan numero: | ZEF561 |
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Valmistaja: | BERU BY DRIV |
Valmistajan numero: | ZEF1629 |
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Valmistaja: | BERU BY DRIV |
Valmistajan numero: | ZEF1117 |
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Valmistaja: | BERU BY DRIV |
Valmistajan numero: | ZEF1224 |
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Valmistaja: | BERU BY DRIV |
Valmistajan numero: | ZEF991 |
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Valmistaja: | BERU BY DRIV |
Valmistajan numero: | ZEF 989 0300890 |
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Valmistaja: | MAGNETI MARELLI |
Valmistajan numero: | 941175080751 |
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Mihin sytytysjohtoja käytetään?
Ajoneuvon käynnistysakku tuottaa energiaa matalalla 12 voltin jännitteellä. Jännitettä nostaa vain sytytyspuolan toiminta, joka toimii muuntajana. Virta kulkee nyt sytytysjohtojen läpi jopa 40 000 voltin jännitteellä. Niillä on vain yksi tehtävä: välittää energiaa suurella jännitteellä. Kun energia on saavuttanut sytytystulpan, syntyy kipinä. Tämä saa kaasuseoksen syttymään, ja auto käynnistyy ja on ajovalmis.
Missä sytytysjohdot sijaitsevat ja miten ne on rakennettu?
Sytytysjohdot kulkevat moottoritilasta moottoriin. Ne on kytketty sytytyspuolaan sytytysjakajan kautta, joka puolestaan on kytketty käynnistysakkuun. Virranjakaja jakaa energian johtimille, jotka välittävät sen sytytystulppaan. Tunnistat ajoneuvosi sytytysjohdot tästä sijainnista ja näistä liitännöistä.
Sytytysjohtojen suunnittelu perustuu joskus äärimmäisiin vaatimuksiin. Korkeat lämpötilat alkavat sytytysjohdoista ja nousevat moottorissa. Moottoritilan ääriolosuhteiden ja moottorin läheisyyden vuoksi sytytyskaapeleiden on oltava kestäviä. Niiden on kestettävä 200 °C:n lämpötiloja sekä edellä mainittuja jopa 40 000 voltin jännitteitä. Se, kuinka korkeita lämpötilat ja jännitteet todellisuudessa ovat, vaihtelee kulloisenkin ajoneuvon ja sen voimansiirtotyypin mukaan.
Erilaisia sytytysjohtoja erilaisiin vaatimuksiin
Sytytysjohtoja ei tarvita kaikissa ajoneuvoissa. On esimerkiksi sytytystulppakaivon sytytyspuola, jossa sytytyspuola on asennettu suoraan sytytystulppaan. Näin ollen virranjakajaa ei tarvita. Erityisesti uudemmissa ajoneuvoissa on usein sytytystulppakaivon sytytyspuolat, kuten HYUNDAI i20 (GB, IB) 1.2 ja KIA PICANTO (JA) 1.2.
Jos taas käytetään sytytysjohtoja, niiden rakenne on periaatteessa sama kaikissa kaapeleissa: sytytyskaapelissa on yleensä kaksoisvaippa. Kaapelin sisällä on muun muassa johdinmateriaali, joka vaihtelee eri sytytysjohdoissa ja määrittelee yksittäiset tyypit.
- CopperCable: Yksittäiset kupariset sytytysjohdot, joita käyttävät esimerkiksi Audi, Mercedes-Benz, Seat ja Skoda
- PowerCable: Ruostumattomasta teräksestä valmistettu kaapelin johto, joka mahdollistaa korkeamman jännitteen; käytetään joissakin Renaultin ajoneuvoissa
- CarbonCable: Integroidulla lasikuidulla; suunniteltu ajoneuvoihin, joissa on tehokas vastus
Koko järjestelmän, sytytyspuolasta sytytyskaapeleihin ja moottoriin, on oltava täydellisesti yhteensovitettu. Paremmat kaapelit tarjoavat yleensä mahdollisuuden optimoida sytytysprosessi, mutta ne eivät sovellu käytettäväksi kaikissa ajoneuvoissa
Vialliset sytytysjohdot: Merkit ja oikea menettely
Jokainen vika alkaa syistä ja merkeistä. Sen lisäksi, että sytytysjohdot ovat luonnostaan kuluvia osia, väärä johtojen reititys ja muiden sytytyskomponenttien viat voivat vaurioittaa sytytysjohtoja. Ajan myötä viat tulevat havaittaviksi seuraavasti:
- Kaapeleiden ulkopuolella näkyvät vauriot
- Ajoneuvon sytyttäminen aiheuttaa yhä enemmän ongelmia
- Suuri polttoaineen kulutus, jota ei voida selittää millään muulla tavalla
- Napsahtavat äänet tai sytytyskaaret moottoria käynnistettäessä
Jos on pienintäkään epäilystä siitä, että sytytysjohdot ovat viallisia, käy korjaamolla. Suurin viallisista sytytysjohdoista johtuva ongelma on muiden osien mahdollinen vaurioituminen. Jo ennen kuin ajoneuvon sytytysvirta pettää kokonaan, katalysaattori voi vioittua. Tämä tapahtuu esimerkiksi heti, kun palamatonta polttoainetta pääsee katalysaattoriin. Tällöin katalysaattori vaurioituu jälkipalamisprosessin aikana. Katalysaattorin vaihtaminen on huomattavasti kalliimpaa kuin sytytyskaapelisarjan vaihto ajoissa.
Sytytysjohtojen vaihto: Näin se menee!
Sytytysjohdot on kiinnitetty moottorilohkoon. Jos ne eivät ole näkyvissä, niiden edessä on suojus. Kun olet poistanut kannen, irrota sytytyskaapelit moottorista. Vedä kaapelit ulos sytytystulpan ohjaimesta ja irrota ne lopuksi sytytyspuolasta tai sytytysjakajasta. Tämän jälkeen voidaan asentaa uudet kaapelit toistamalla prosessi päinvastoin:
- Kytke kaapeli sytytyspuolaan tai virranjakajaan
- Aseta vastaavan sytytystulpan ohjaimeen
- Tulpan kiinnittäminen moottorilohkossa olevaan sytytystulppaan
Tämä menettely toistetaan useita kertoja riippuen sylinterien lukumäärästä. On suositeltavaa irrottaa jokainen vanha kaapeli erikseen ja asentaa uusi kaapeli. Kun irrotat ja asennat kaapeli kaapelilta -periaatteen mukaisesti, vähennät todennäköisyyttä tehdä virheitä sekoittamalla johdot keskenään.
Tunnetut sytytysjohtojen tuotemerkit ja BOSCHin laatutuotteet
Motointegratorista löydät sytytysjohdot tuotemerkeiltä BOSCH, BERU BY DRIV, ENGITECH tai MAGNETI MARELLI. Sytytyskaapelimme ovat korkealaatuisia ja kestäviä. Nopea lähetys ja käyttäjäystävälliset hakutoiminnot helpottavat ihanteellisen varaosan löytämistä.