Joulukausi 2024

Sylinterinkansi – Volvo

(löytyi 70 tulosta)

Osta sylinternkantta verkossa Motointegratorilta

Sylinterinkansi on tärkeä osa ajoneuvoasi. Motointegratorin verkkokaupasta löydät halpoja varaosia moottorinohjausjärjestelmään ja sylinterinkansiin Laajasta valikoimastamme löytyy edullisia varaosia kaikkiin yleisiin ajoneuvotyyppeihin ja automalleihin. Löydät varmasti oikean sylinterikannen autoosi. Vakuuta itsesi huipputuotteistamme huippuhinnoin!

Varaosat EVORON
Sijoituskriteerit
Imuventtiili FRECCIA R4164/S
Valmistaja:   FRECCIA
Valmistajan numero:   R4164/S
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Imuventtiili FRECCIA R4223/SCR
Valmistaja:   FRECCIA
Valmistajan numero:   R4223/SCR
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Imuventtiili FRECCIA R4717/S
Valmistaja:   FRECCIA
Valmistajan numero:   R4717/S
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Venttiilinohjain FRECCIA G11447
Valmistaja:   FRECCIA
Valmistajan numero:   G11447
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Nokka-akseli AMC 647197
Valmistaja:   AMC
Valmistajan numero:   647197
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Sylinterinkannen tiiviste REINZ 61-26520-10
Valmistaja:   REINZ
Valmistajan numero:   61-26520-10
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Akselitiiviste, kampiakseli PAYEN NF850
Valmistaja:   PAYEN
Valmistajan numero:   NF850
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Venttiilinohjain FRECCIA G2665
Valmistaja:   FRECCIA
Valmistajan numero:   G2665
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Akselitiiviste, nokka-akseli CORTECO CO20029115B
Valmistaja:   CORTECO
Valmistajan numero:   20029115B
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Sylinterinkannen tiiviste REINZ 61-25295-20
Valmistaja:   REINZ
Valmistajan numero:   61-25295-20
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Sylinterinkannen tiiviste HANS PRIES 111 147
Valmistaja:   HANS PRIES
Valmistajan numero:   111 147
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Sylinterinkannen tiiviste PAYEN BX600
Valmistaja:   PAYEN
Valmistajan numero:   BX600
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Säätölevy, venttiilivälys FRECCIA 01-334
Valmistaja:   FRECCIA
Valmistajan numero:   PRV 01-334
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Sylinterinkannen tiiviste ELRING 019.306
Valmistaja:   ELRING
Valmistajan numero:   019.306
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Akselitiiviste, nokka-akseli REINZ 81-37186-00
Valmistaja:   REINZ
Valmistajan numero:   81-37186-00
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Mikä on sylinterinkansi?

Sylinterinkansi on niin sanotusti moottorin palotilan yläsulku. Sylinterikansi sisältää imu- ja pakokanavat ja venttiilien ohjauksen kaasunvaihtoprosesseja varten, öljykanavat venttiilikoneiston voitelua varten ja vesijäähdytteisissä moottoreissa jäähdytysnestekanavat. Sylinterinkansi on yksi auton kalleimmista osista, sillä sen valmistus on erittäin kallista.

Sylinterikannen tiivisteen vaihtaminen

Jäähdytysnesteen kupliminen tai outo savu voi viitata siihen, että sylinterin pään tiiviste on vaihdettava. Useimmissa tapauksissa tämä tarkoittaa, että sylinterinkannen tiiviste on kulunut ja vuotaa. Kun vaihdat sitä, varmista, että ostat ajoneuvoosi sopivan varaosan. Sitten autosi on taas ajokunnossa mahdollisimman pian.

Osta sylinterikansi verkossa Motointegratorilta

Jos tarvitset autoosi uuden sylinterinpään, olet tullut oikeaan paikkaan Motointegratorissa. Valikoimassamme on huipputuotteita - olipa kyse sylinteripäistä, imuventtiileistä, pakoventtiileistä, venttiililukoista, venttiilivarren tiivisteistä, venttiilinohjaimista, päähammastapeista, venttiilivälyksen säätölevyistä, keinuvivusta, venttiilinjousista, sylinteripään pulteista, nokka-akseleista, nokka-akselin laakeripesistä, nokka-akselin tiivisteistä tai muista sylinteripään osista. Tuotteillemme on ominaista huippulaatu, ja ne tulevat tunnetuilta valmistajilta, kuten 4MAX, Akusan, FEBI, Impergom ja Sasic. Tilaa Motointegratorilta paitsi laadukkaita Varaosatmutta myös Autotarvikkeet sekä Viritysartikkelit ja hyödy tuotteidemme erinomaisesta laadusta, edullisista hinnoistamme, ensiluokkaisesta palvelustamme sekä nopeasta ja mutkattomasta toimituksesta.

Mikä on sylinterinkansi?

Nelitahtisen polttomoottorin sydän on kampikammio eli moottorilohko. Sylinterinkansi on asennettu sen päälle. Sylinterikansi vastaa moottorin mekaanisesta ohjauksesta ja tiivistää palotilan yläosassa. Näiden kahden osan väliin on asennettava tiiviste, sylinterikannen tiiviste. Sylinterikannen mekaanista ohjausta suojaa venttiilikansi tai sylinterikannen suojus. Sylinterinkannen sisällä ovat nokka-akseli tai nokka-akselit sekä imu- ja pakoventtiilit. Nokka-akselien ulkopuolella (etupuolella) on hammashihnakäyttö ja mahdollisesti nokka-akselin säätö (BMW:ssä tuttu nimellä VANOS).

Sylinterinkannessa on lukuisia pieniä öljykanavia. Öljypumpun muodostaman paineen avulla moottoriöljy kuljetetaan venttiileille ja nokka-akseleille mukautetulla paineella. Akseleissa on joskus öljynerotusreikiä, mutta myös roiskevoitelua käytetään. Nokka-akselien (yläpuoliset nokka-akselit OHC tai SOHC ja DOHC) ja venttiilien välissä on nykyaikaisissa ajoneuvoissa hydrauliset nokka-akselit, jotka määrittävät tarkasti venttiilien ja nokkien välisen etäisyyden. Vanhemmissa moottoreissa venttiilien välys on säädettävä keinuvarsissa olevien säätöruuvien avulla (alempi nokka-akseli tai yläpuoliset venttiilit OHV) tai venttiilien aluslevyjen avulla.

Sylinterinkannen rakenne ja jäähdytys

Sylinterikansi on usein valmistettu kevytmetallista (alumiiniseoksesta) ja kampikammio tai moottorilohko valuteräksestä. Tämä johtaa merkittäviin eroihin lämpölaajenemisessa. Siksi koko moottori, sylinterinkansi mukaan lukien, on myös jäähdytettävä. On olemassa öljyjäähdytystä, vesijäähdytystä ja ilmajäähdytystä. Kaikkia kolmea jäähdytystapaa käytetään tietyissä suhteissa. Jos vesijäähdytys ei kuitenkaan toimi, ylikuumeneminen tapahtuu nopeasti.

Miksi sylinterinkannet halkeilevat?

Sylinterinkansi voi halkeilla voimakkaan lämmön kehittymisen vuoksi. Itse asiassa kannen tiivisteet ovat heikoin lenkki, ja ne murtuvat. Öljykanavien ja jäähdytysvesikanavien rakenne on kuitenkin niin ohut, että halkeamia voi syntyä myös niissä. Nämä halkeamat voivat johtua myös virheellisestä huollosta. Jos jäähdytysaineena käytetään vain puhdasta vettä, jäätymisenestoaineesta puuttuu tärkeitä hapettumisenestokomponentteja. Pistesyöpymiä voi esiintyä myös elektrolyysin seurauksena (kaksi eri metalliseosta, kuten sylinterinkansi ja moottorilohko). Lisäksi pakkasneste nostaa merkittävästi veden kiehumispistettä. Tämä johtaa vähemmän korkeisiin paineisiin.

Mitä tarkoittaa sylinterinkannen kaavoitus? Mitä sillä saavutetaan?

Sylinterinkannen halkeilua voidaan kuitenkin pitää myös ylikuumenemisesta johtuvan tuhoutumisprosessin toisena vaiheena. Ensimmäisessä vaiheessa se vääntää kantta. Koska kantta kiristetään vastaavalla määrällä pultteja, voi nyt tapahtua myös jännityshalkeilua. Toinen mahdollisuus on kannen ruuvien väärä kiristys (ulkoa sisälle tai toiselta puolelta toiselle sen sijaan, että ne olisi kiristetty ristikkäin tai spiraalimaisesti sisäpuolelta ulospäin). Uudelleen asetetut pultit (näitä saa käyttää vain kerran, koska pultin akseli myös kiertyy itseensä kiristettäessä) voivat myös olla syynä.

Jos kansi on vain vääntynyt, se käännetään uudelleen litteäksi. Vääntynyt kansi havaitaan metallisella mittatikulla, joka näyttää viivoittimelta. Samalla on suljettava pois kannen halkeamat. Tämä puolestaan ei ole helppoa, koska muodostuu hyvin pieniä hiushalkeamia, jotka tuskin näkyvät. Jos hiushalkeamat voidaan sulkea pois, sylinterinkannen höyläys on järkevää, sillä uusi pää maksaa paljon rahaa. Nämä halkeamat eivät kuitenkaan välttämättä näy sylinterikannen sisällä. Siksi kanteen liittyy aina tietty riski.

Mitä etuja sylinterinkannen koneistuksesta on?

Sylinterinkannen koneistuksessa on erotettava toisistaan jo mainitut höyläys ja tarkistus. Sylinterikannen kunnostuksen yhteydessä muut osat, kuten nokka-akseli, tuetaan uudelleen, ja myös uudet nokka-akselit voidaan asentaa. Sylinterikannen peruskorjaukseen kuuluu myös venttiilinvarren tiivisteiden uusiminen. Lisäksi laajuudesta riippuen venttiilit vaihdetaan ja hiotaan. Kanavat (öljy, ilma) voidaan huuhdella ja, kuten jo mainittiin, kansi höylätä. Näin vanha sylinterinkansi saadaan hyvin lähelle uutta kuntoa. Tämä kannattaa ehdottomasti, jos itse moottori on säilyttämisen arvoinen. Joissain tapauksissa vaihtomoottori on halvempi. Veteraanien ja klassikkoautojen kohdalla on usein kyse vain tarkistuksesta, koska moottoreita ei ole enää saatavilla.

Mitä muuta on otettava huomioon sylinterinkannen vaurioiden yhteydessä?

Sylinterikannen halkeama tai vääntynyt kansi on yleensä seurausta ylikuumenemisesta. Kun vaihdat kannen tiivisteen, on vaihdettava myös muita osia. Näitä ovat sylinterikannen pultit jo mainituista syistä, kaikki pään tiivisteet, termostaatti, vesipumppu ja jäähdytysvesi. Jäähdytysjärjestelmän huuhtelu voi olla hyödyllistä.