Joulukausi 2024

Sylinterinkansi FEBI BILSTEIN

(löytyi 46 tulosta)

Kaikki tulokset kategorialle Sylinterinkansi.
Emme löytäneet mitään tuloksia ajoneuvolle Audi A4 B9 (8W2, 8WC) 50 TDI quattro, teho: 286 hv/210 kW

Osta sylinternkantta verkossa Motointegratorilta

Sylinterinkansi on tärkeä osa ajoneuvoasi. Motointegratorin verkkokaupasta löydät halpoja varaosia moottorinohjausjärjestelmään ja sylinterinkansiin Laajasta valikoimastamme löytyy edullisia varaosia kaikkiin yleisiin ajoneuvotyyppeihin ja automalleihin. Löydät varmasti oikean sylinterikannen autoosi. Vakuuta itsesi huipputuotteistamme huippuhinnoin!

Varaosat EVORON
Sijoituskriteerit
Venttiilinnostin FEBI BILSTEIN 26238
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   26238
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Venttiilinnostin FEBI BILSTEIN 32022
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   32022
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Nokka-akselin vaiheistusyksikkö FEBI BILSTEIN 184527
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   184527
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Sylinterikannen pulttisarja FEBI BILSTEIN 39805
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   39805
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Nokka-akselin ajoitussäädin FEBI BILSTEIN 185203
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   185203
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Nokka-akseli FEBI BILSTEIN 19246
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   19246
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Vipupainin, moottorin säätö FEBI BILSTEIN 21114
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   21114
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Nokka-akselin ajoitussäädin FEBI BILSTEIN 170356
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   170356
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Venttiilikoppa FEBI BILSTEIN 170432
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   170432
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Nokka-akselin ajoitussäädin FEBI BILSTEIN 176731
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   176731
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Venttiilinohjain FEBI BILSTEIN 14825
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   14825
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Nokka-akselisarja FEBI BILSTEIN 24550
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   24550
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Säätöelementti, eksentrinen akseli FEBI BILSTEIN 105893
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   105893
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Venttiilinnostin FEBI BILSTEIN 47312
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   47312
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Sylinterinkannen ruuvi FEBI BILSTEIN 08223
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   08223
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Mikä on sylinterinkansi?

Nelitahtisen polttomoottorin sydän on kampikammio eli moottorilohko. Sylinterinkansi on asennettu sen päälle. Sylinterikansi vastaa moottorin mekaanisesta ohjauksesta ja tiivistää palotilan yläosassa. Näiden kahden osan väliin on asennettava tiiviste, sylinterikannen tiiviste. Sylinterikannen mekaanista ohjausta suojaa venttiilikansi tai sylinterikannen suojus. Sylinterinkannen sisällä ovat nokka-akseli tai nokka-akselit sekä imu- ja pakoventtiilit. Nokka-akselien ulkopuolella (etupuolella) on hammashihnakäyttö ja mahdollisesti nokka-akselin säätö (BMW:ssä tuttu nimellä VANOS).

Sylinterinkannessa on lukuisia pieniä öljykanavia. Öljypumpun muodostaman paineen avulla moottoriöljy kuljetetaan venttiileille ja nokka-akseleille mukautetulla paineella. Akseleissa on joskus öljynerotusreikiä, mutta myös roiskevoitelua käytetään. Nokka-akselien (yläpuoliset nokka-akselit OHC tai SOHC ja DOHC) ja venttiilien välissä on nykyaikaisissa ajoneuvoissa hydrauliset nokka-akselit, jotka määrittävät tarkasti venttiilien ja nokkien välisen etäisyyden. Vanhemmissa moottoreissa venttiilien välys on säädettävä keinuvarsissa olevien säätöruuvien avulla (alempi nokka-akseli tai yläpuoliset venttiilit OHV) tai venttiilien aluslevyjen avulla.

Sylinterinkannen rakenne ja jäähdytys

Sylinterikansi on usein valmistettu kevytmetallista (alumiiniseoksesta) ja kampikammio tai moottorilohko valuteräksestä. Tämä johtaa merkittäviin eroihin lämpölaajenemisessa. Siksi koko moottori, sylinterinkansi mukaan lukien, on myös jäähdytettävä. On olemassa öljyjäähdytystä, vesijäähdytystä ja ilmajäähdytystä. Kaikkia kolmea jäähdytystapaa käytetään tietyissä suhteissa. Jos vesijäähdytys ei kuitenkaan toimi, ylikuumeneminen tapahtuu nopeasti.

Miksi sylinterinkannet halkeilevat?

Sylinterinkansi voi halkeilla voimakkaan lämmön kehittymisen vuoksi. Itse asiassa kannen tiivisteet ovat heikoin lenkki, ja ne murtuvat. Öljykanavien ja jäähdytysvesikanavien rakenne on kuitenkin niin ohut, että halkeamia voi syntyä myös niissä. Nämä halkeamat voivat johtua myös virheellisestä huollosta. Jos jäähdytysaineena käytetään vain puhdasta vettä, jäätymisenestoaineesta puuttuu tärkeitä hapettumisenestokomponentteja. Pistesyöpymiä voi esiintyä myös elektrolyysin seurauksena (kaksi eri metalliseosta, kuten sylinterinkansi ja moottorilohko). Lisäksi pakkasneste nostaa merkittävästi veden kiehumispistettä. Tämä johtaa vähemmän korkeisiin paineisiin.

Mitä tarkoittaa sylinterinkannen kaavoitus? Mitä sillä saavutetaan?

Sylinterinkannen halkeilua voidaan kuitenkin pitää myös ylikuumenemisesta johtuvan tuhoutumisprosessin toisena vaiheena. Ensimmäisessä vaiheessa se vääntää kantta. Koska kantta kiristetään vastaavalla määrällä pultteja, voi nyt tapahtua myös jännityshalkeilua. Toinen mahdollisuus on kannen ruuvien väärä kiristys (ulkoa sisälle tai toiselta puolelta toiselle sen sijaan, että ne olisi kiristetty ristikkäin tai spiraalimaisesti sisäpuolelta ulospäin). Uudelleen asetetut pultit (näitä saa käyttää vain kerran, koska pultin akseli myös kiertyy itseensä kiristettäessä) voivat myös olla syynä.

Jos kansi on vain vääntynyt, se käännetään uudelleen litteäksi. Vääntynyt kansi havaitaan metallisella mittatikulla, joka näyttää viivoittimelta. Samalla on suljettava pois kannen halkeamat. Tämä puolestaan ei ole helppoa, koska muodostuu hyvin pieniä hiushalkeamia, jotka tuskin näkyvät. Jos hiushalkeamat voidaan sulkea pois, sylinterinkannen höyläys on järkevää, sillä uusi pää maksaa paljon rahaa. Nämä halkeamat eivät kuitenkaan välttämättä näy sylinterikannen sisällä. Siksi kanteen liittyy aina tietty riski.

Mitä etuja sylinterinkannen koneistuksesta on?

Sylinterinkannen koneistuksessa on erotettava toisistaan jo mainitut höyläys ja tarkistus. Sylinterikannen kunnostuksen yhteydessä muut osat, kuten nokka-akseli, tuetaan uudelleen, ja myös uudet nokka-akselit voidaan asentaa. Sylinterikannen peruskorjaukseen kuuluu myös venttiilinvarren tiivisteiden uusiminen. Lisäksi laajuudesta riippuen venttiilit vaihdetaan ja hiotaan. Kanavat (öljy, ilma) voidaan huuhdella ja, kuten jo mainittiin, kansi höylätä. Näin vanha sylinterinkansi saadaan hyvin lähelle uutta kuntoa. Tämä kannattaa ehdottomasti, jos itse moottori on säilyttämisen arvoinen. Joissain tapauksissa vaihtomoottori on halvempi. Veteraanien ja klassikkoautojen kohdalla on usein kyse vain tarkistuksesta, koska moottoreita ei ole enää saatavilla.

Mitä muuta on otettava huomioon sylinterinkannen vaurioiden yhteydessä?

Sylinterikannen halkeama tai vääntynyt kansi on yleensä seurausta ylikuumenemisesta. Kun vaihdat kannen tiivisteen, on vaihdettava myös muita osia. Näitä ovat sylinterikannen pultit jo mainituista syistä, kaikki pään tiivisteet, termostaatti, vesipumppu ja jäähdytysvesi. Jäähdytysjärjestelmän huuhtelu voi olla hyödyllistä.