- Pusty
- SAATAVUUS
- Valmistaja
- Hinta
Sylinterinkannet – KUORMA-AUTOT
(löytyi 302 tulosta)
Sylinterinkannet sulkevat moottorin palotilan yläosastaan. Sylinterinkansi koostuu useista yksittäisistä osista, jotka yhdessä ohjaavat mekaanisesti kaasunvaihtoa. Osa tunnetaan parhaiten kalliista korjauksista, esimerkiksi sylinterinkannen tiivisteen rikkoutuessa. Loppujen lopuksi sylinterinkansi on monimutkaisen valmistuksensa vuoksi yksi polttomoottorin monimutkaisimmista - ja siten myös kalleimmista - osista.
Valmistaja: | FEBI BILSTEIN |
Valmistajan numero: | 107197 |
Valmistaja: | FEBI BILSTEIN |
Valmistajan numero: | 177765 |
Valmistaja: | FEBI BILSTEIN |
Valmistajan numero: | 178029 |
Mitkä ovat sylinterin ja sylinterin pään tehtävät?
Sylinterin päässä tapahtuu lukuisia prosesseja, jotka ovat ehdottoman tärkeitä moottorin toiminnan kannalta. Kaiken kaikkiaan komponentilla on kolme keskeistä tehtävää: Ensinnäkin sylinterin pää sulkee palotilan sylinterilohkosta. Toiseksi se haihduttaa palamislämpöä ja kolmanneksi se edistää palotilan muodon muodostumista.
Missä sylinterin pää sijaitsee ajoneuvossa?
Sylinterin pää sulkee palotilan ylhäältä, ja siksi se on asennettu moottorin koteloon. tässä tapauksessa "yläpää" viittaa värähtelevän männän näkökulmaan, joten jopa jousitettujen moottoreiden ja bokserimoottoreiden tapauksessa käytetään termiä "sylinterin pää" huolimatta niiden erilaisesta sijainnista moottoritilassa.
Sylinterikannen tiiviste sijaitsee moottorilohkon ja sylinterikannen välissä.
Koska sylinterin päähän kohdistuu samanlaisia voimia kuin mäntään, valmistajat eivät useinkaan kiinnitä sitä sylinteriin vaan suoraan kampiakselin koteloon.
Sylinterin pään osat
- Sylinterien imu- ja pakokaasuaukot
- Kaasunvaihtoprosessien venttiilien ohjaus
- Öljykanavat venttiilikoneiston voiteluun
- Vesijäähdytteisten moottoreiden jäähdytyskanavat
- Sytytystulpat (bensiinimoottoreissa) ja hehkutulpat (dieselmoottoreissa), jotka käynnistävät palamisen tai toimivat dieselmoottoreissa myös kylmäkäynnistysapuna
- Ruiskutusventtiilit (bensiinin suoraruiskutusmoottoreissa) ja ruiskutussuuttimet (dieselmoottoreissa)
- Nokka-akselit avaavat ja sulkevat venttiilit. Ne on liitetty kampiakseliin ajoitusketjun tai -hihnan avulla.
Bensiini- ja dieselmoottoreiden sylinterikannet
Bensiini- ja dieselmoottoreiden sylinterikannen rakenne eroaa joissakin tapauksissa merkittävästi toisistaan. Dieselajoneuvojen esipoltto- ja pyörrekammiomoottoreissa esiintyy jopa 900 °C:n lämpötiloja, jotka rasittavat sylinterin päätä voimakkaasti. Polttokammioiden sijoittelusta johtuen sylinterin pään lämpölaajeneminen ja vääntyminen voi olla epätasaista, joten tässä tarvitaan kehittyneitä jäähdytysratkaisuja. Tätä tarkoitusta varten on laajalti käytössä sekä vesijäähdytys että ilmajäähdytys.
Sylinterin pään vikojen syyt
Sylinterin päät ovat jatkuvasti alttiina suurille kuormituksille. Pitkä käyttöikä edellyttää säännöllistä huoltoa, satunnaista voitelua ja tietenkin korkealaatuisia materiaaleja. Mutta silloinkin voi esiintyä kulumista. Jos jäähdytysnesteeseen ei lisätä riittävästi jäätymisenestoainetta tai korroosiosuojaa, vaarana on myös, että jäähdytysveden jäätyminen aiheuttaa sylinterin pään puhkeamisen.
Sylinterin pään rikkoutumisen merkit
Viallisen sylinterikannen tai sylinterin tiivisteen tunnistaa viimeistään siitä, että auto tarvitsee yhtäkkiä huomattavasti enemmän öljyä. Öljy jäähdytysvedessä, selvästi liian korkea jäähdytysveden lämpötila, tehon menetys tai huono kylmäkäynnistyskäyttäytyminen voivat kuitenkin olla myös viallisia sylinterinkannen vikoja, koska nesteet usein sekoittuvat tai nestettä pääsee palotilaan.
Viallisen sylinterinpään korjaaminen
Koska vikojen oireet voivat olla hyvin samankaltaisia, syyn todellinen selvittäminen edellyttää yleensä sylinterin pään irrottamista.
Sylinterinpään tiivisteen vaihtaminen
Useimmissa tapauksissa ajoneuvon sylinterin pää ei ole viallinen, vaan sylinterin pään tiiviste. Onneksi sen vaihtaminen maksaa paljon vähemmän kuin koko sylinterin pään vaihtaminen. Oikea tiiviste ajoneuvoosi on jo saatavilla verkossa kohtuulliseen hintaan.
Sylinterinpäiden puhdistus
Moottoritilassa tapahtuvan palamisprosessin aikana syntyy hiiltä, joka laskeutuu nokikerroksena sylinterin päähän. Jos kerros kovettuu, sylinterikannen suorituskyky heikkenee.
Sylinterin pään puhdistamiseksi poista ensin kaikki sylinteriä peittävät osat. Löysää sitten sylinteripään ruuvit ja irrota osa varovasti. Puhdistukseen suositellaan käytettäväksi räjäytysaineita tai kemiallisia aineita. Käytä puhdistusaineita, jotka soveltuvat pintaan ja jotka eivät aiheuta vaurioita, kuten korroosiota.
Kun kokoat uudelleen, vaihda tiiviste suoraan. Ei ole myöskään haitaksi vaihtaa jäähdytysnestettä, öljyä ja öljynsuodatinta samalla kertaa.
Sylinterin pään kohdistus
Jos sylinterin pää on vääntynyt vain hieman, alle 0,5 mm kuumuudesta johtuen, riittää, että vuotava sylinterin pää hiotaan.
On tärkeää noudattaa tiettyä järjestystä sekä ruuvien kiristämisessä että löysäämisessä. Sylinterin pää on kiristettävä ensin keskeltä ja sitten ulospäin - ottaen huomioon kiertokulma ja vääntömomentti. Jotkut valmistajat jopa järjestävät pultit sen mukaisesti. Jos jätät tämän huomiotta, vaarana on sylinterilohkon vääntyminen ja mäntien kolinat.
Vialliset sylinterin päät ovat asiantuntijoiden aiheena
Koska sylinterinpäiden korjaustyöt ovat varsin vaativia, on suositeltavaa käydä erikoisliikkeessä. Loppujen lopuksi kaikki lisäyksiköt ja -laitteet on poistettava, ennen kuin moottori voidaan purkaa. Koska työ on aikaa vievää, sylinterinkannen korjauskustannukset voivat nousta nopeasti 500-2 000 euroon.
Jos uskallat silti puhdistaa sylinterikannen itse tai vaihtaa tiivisteet, varmista, että sinulla on oikeat varaosat, jotka usein vaihtelevat malleittain. Motointegratorin verkkokaupasta löydät laadukkaat varaosat kaikkiin yleisimpiin automerkkeihin - luonnollisesti huippulaatuisina ja edullisesti. Jos sinulla on kysyttävää sopivista komponenteista, asiantunteva asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään.