-3% jousituksesta

Sylinteri- ja putkisarjat – KUORMA-AUTOT

(löytyi 98 tulosta)

Sylinterit ovat polttomoottorin sydän. Täällä polttoaine muutetaan tehoksi, joka tunnetaan hevosvoimana tai kilowatteina. Bensiinimoottoreissa sylinterissä olevan männän on vaihdettava suuntaa 200 kertaa sekunnissa suurimmalla nopeudella ja kuluttaa sylinterin seinämiä tai juoksupintoja jokaisella ylös- tai alaspäin suuntautuvalla liikkeellä. Varsinkin kuorma-autojen korkealla kilometrimäärällä männänrenkaat eivät enää pysty kompensoimaan sylinterin juoksupintojen tai sylinterivuorauslevyjen kulunutta materiaalia, ja moottori menettää tehoa. Kuorma-autojen moottorit ovat erityisen kalliita, minkä vuoksi monet valmistajat varustavat moottorin jo vaihdettavilla sylinterivuorilla. Näin kuluneet sylinteripinnat voidaan korvata uusilla, ja moottori saa takaisin ennalta määritetyn tehon. Motointegratorista löydät uusia sylinteri- ja vaippasarjoja moniin erilaisiin kuorma-autojen moottoreihin, jos niissä on "märkä vaippa".

Sijoituskriteerit
Korjaussarja, mäntä/sylinteriputki KOLBENSCHMIDT 94931960
Valmistaja:   KOLBENSCHMIDT
Valmistajan numero:   94931960
157,42 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Korjaussarja mäntä/sylinteriputki KOLBENSCHMIDT 40368960
Valmistaja:   KOLBENSCHMIDT
Valmistajan numero:   40368960
375,89 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Korjaussarja mäntä/sylinteriputki ENGITECH ENT056008 STD
Valmistaja:   ENGITECH
Valmistajan numero:   ENT056008 STD
226,60 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Korjaussarja mäntä/sylinteriputki ENGITECH ENT056022 STD
Valmistaja:   ENGITECH
Valmistajan numero:   ENT056022 STD
181,36 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Korjaussarja, mäntä/sylinteriputki MAHLE 061 49 90
Valmistaja:   MAHLE
Valmistajan numero:   061 49 90
387,94 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Korjaussarja, mäntä/sylinteriputki KOLBENSCHMIDT 90578960
Valmistaja:   KOLBENSCHMIDT
Valmistajan numero:   90578960
209,65 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Osasarja mäntä ja sylinteriputki ENGITECH ENT056001 STD
Valmistaja:   ENGITECH
Valmistajan numero:   ENT056001 STD
189,59 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Osasarja mäntä ja sylinteriputki ENGITECH ENT056003 STD
Valmistaja:   ENGITECH
Valmistajan numero:   ENT056003 STD
171,52 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Osasarja mäntä ja sylinteriputki ENGITECH ENT056002 STD
Valmistaja:   ENGITECH
Valmistajan numero:   ENT056002 STD
148,16 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Korjaussarja, mäntä/sylinterin sisäpuoli NURAL 89-123200-10
Valmistaja:   NÜRAL
Valmistajan numero:   89-123200-10
319,89 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Korjaussarja, mäntä/sylinterin sisäpuoli KOLBENSCHMIDT 40922960
Valmistaja:   KOLBENSCHMIDT
Valmistajan numero:   40922960
595,95 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Korjaussarja, mäntä/sylinterin sisäpuoli NURAL 89-428600-00
Valmistaja:   NÜRAL
Valmistajan numero:   89-428600-00
264,61 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Korjaussarja, mäntä/sylinterin sisäpuoli KOLBENSCHMIDT 93831961
Valmistaja:   KOLBENSCHMIDT
Valmistajan numero:   93831961
113,79 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Korjaussarja, mäntä/sylinterin sisäpuoli NURAL 89-428000-00
Valmistaja:   NÜRAL
Valmistajan numero:   89-428000-00
279,79 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Korjaussarja, mäntä/sylinteriputki KOLBENSCHMIDT 40627963
Valmistaja:   KOLBENSCHMIDT
Valmistajan numero:   40627963
487,30 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Kuivan ja märän sylinterivuorauksen ero

Henkilöautot on useimmiten varustettu kuivilla sylinterivuorilla. Sitä vastoin moottoreiden huomattavasti suuremman ajokilometrimäärän ja korkeampien kustannusten vuoksi monet kuorma-autojen moottorit valmistetaan märkätiivisteillä. Selitämme mielellämme eron.

Kuivat sylinterivuoraukset

Kuivat sylinterivuoraukset" ovat moottorin lohkoon pysyvästi valettuja tai kutistekalvoon asennettuja vuorauksia. Niitä asennetaan pääasiassa moottorilohkoihin, joita ei voida porata enempää tai joissa on oltava erityinen vakaus. Kuivavuorauslevyt ovat vain muutaman millimetrin paksuisia, eivätkä ne ole suoraan kosketuksissa jäähdytysnesteen kanssa. Jos sylinterin kuivien vaippojen vaipat ovat kuluneet, niiden vaihtaminen on erittäin kallista. Kuivia vuorauksia ei yleensä enää kannata uusia.

Kuivien vuorausten edut:

- Koska ne on integroitu kiinteästi moottorilohkoon, ylimääräisiä tiivistystoimenpiteitä ei tarvita

- Materiaalia säästyy pienen seinämäpaksuuden ansiosta

- erittäin korkea sovitustarkkuus

- erittäin kulutusta kestävä

- sylinterilohkon vakauden parantaminen

Niiden suurin haittapuoli on niiden huono vaihdettavuus.

Märät sylinterin vaipat

Vaihdettavia sylinterivuoria kutsutaan "märiksi sylinterivuoriksi". Niiden seinämä on 7-15 mm:n paksumpi kuin kuivien vuorausten. Jäähdytysneste virtaa vaippojen ympärillä, mikä johtaa parempaan lämmöntuottoon. Vastineeksi ne on kuitenkin tiivistettävä tarkemmin, jotta öljy ei pääse kampiakselin kammioon. Itse vuoraukset ovat kuitenkin vakaampia suuremman seinämäpaksuutensa ansiosta.

Märän sylinterivuorauksen edut:

- helpompi ja halvempi korvata

- Lämpötilaltaan vakaampi suoran kosketuksen ansiosta jäähdytysnesteen kanssa

- Suuri vakaus paksumman seinämän ansiosta

Märillä sylinterivuorauslevyillä on myös haittoja. Moottorilohko on vähemmän vakaa. Öljyn tiivistäminen vettä vastaan on monimutkaisempaa. Sylinterinkannen tiiviste voi vuotaa nopeammin.

Motointegratorista saat kohtuuhintaan sylinteri- ja vaippasarjan kuorma-autoon sekä monia muita moottorin korjaukseen tarvittavia osia.

Mistä tunnistat vialliset sylinteriputket?

Jos sylinterin vaipat ovat kuluneet liikaa, männänrenkaat eivät enää pysty tiivistämään palotilaa täysin. Huomaat tehon vähenevän ja polttoaineen kulutuksen kasvavan. Jos öljyä pääsee sylinterien palotilaan, pakoputkesta nousee savua ja samalla myös öljynkulutus kasvaa. Koska mainittuihin oireisiin voi olla monia muita syitä, puristustesti antaa tietoa mäntien, männänrenkaiden ja sylinterin vaippojen kunnosta.

Milloin sylinterivuoraukset kuluvat ennenaikaisesti?

On monia syitä, miksi kulumisraja saavutetaan odotettua aikaisemmin. Yhtäältä huolto on merkittävä tekijä, toisaalta myös moottorin kuormituksella on merkitystä.

Huollon puute lisää moottorin kulumista

Hyvällä kunnossapidolla on suuri vaikutus siihen, kuinka nopeasti tai hitaasti kuluminen etenee. Tähän kuuluu esimerkiksi säännöllinen öljyn ja suodattimen vaihto moottorille hyväksytyllä moottoriöljyllä. Vääränlainen öljy, jonka viskositeettiarvot poikkeavat toisistaan, voi vahingoittaa moottoria tai kuluttaa sitä ennenaikaisesti. Sama pätee, jos moottoriöljyn vaihtoväli ylittyy. Toisaalta moottoriöljyn voitelukyky heikkenee ja toisaalta öljynsuodatin tukkeutuu materiaalin kulumisen vuoksi. Öljynsuodattimen liitäntä on varustettu ohitusventtiilillä, jotta öljyvirtaus ohitetaan tukkeutuneen öljynsuodattimen ohi vaaditun öljynpaineen ylläpitämiseksi. Öljyvirtaan ei kuitenkaan suodateta enää materiaalin kulumista. Löydä uudet moottoriöljyt ja öljynsuodattimet kuorma-autoihin Motointegratorin palkitusta verkkokaupasta.

Virheellinen toiminta

Erittäin yleinen virhe, ei vain kuorma-autoissa, on antaa moottorin lämmetä kylmänä vuodenaikana. Tämä käyttövirhe tehdään hyvin usein, kun oletetaan, että lämmin moottori kuluu vähemmän, kun lähdet ajamaan. Periaatteessa kylmää moottoria tai moottoria, jonka moottoriöljy on kylmää, ei saa kuormittaa täyteen. Tämä ei kuitenkaan tarkoita normaalia ajoa keskinopeusalueella. Moottorin lämpeneminen ilman kuormitusta pitkittyy siinä määrin, että pitkä vaihe kylmällä öljyllä on moottorille haitallisempi kuin välittömästi ajaminen. Vain täysiä kierroksia tai täyskaasua on vältettävä kylmänä.

Älä sekoita seisovan kuorma-auton moottorin käyntiä ja lämpenemisvaihetta keskenään. Kuorma-autoissa on ilmajarru sekä jousijarru käsijarruna. Erityisesti yöllä jarrujärjestelmästä poistuu ilmaa, joka on ensin korvattava käynnissä olevalla kompressorilla, ennen kuin jousiakku voidaan edes avata ja kuorma-auto on ajokunnossa. Ilmajarrujärjestelmän varaosia sekä kuorma-autojen sylinteri- ja vaippasarjaa on saatavana Motointegratorilta ensiluokkaisilta valmistajilta, kuten KOLBENSCHMIDT, MAHLE tai GOETZE.