- Pusty
- SAATAVUUS
- Hinta
Sylinteri- ja putkisarjat – KUORMA-AUTOT
(löytyi 98 tulosta)
Sylinterit ovat polttomoottorin sydän. Täällä polttoaine muutetaan tehoksi, joka tunnetaan hevosvoimana tai kilowatteina. Bensiinimoottoreissa sylinterissä olevan männän on vaihdettava suuntaa 200 kertaa sekunnissa suurimmalla nopeudella ja kuluttaa sylinterin seinämiä tai juoksupintoja jokaisella ylös- tai alaspäin suuntautuvalla liikkeellä. Varsinkin kuorma-autojen korkealla kilometrimäärällä männänrenkaat eivät enää pysty kompensoimaan sylinterin juoksupintojen tai sylinterivuorauslevyjen kulunutta materiaalia, ja moottori menettää tehoa. Kuorma-autojen moottorit ovat erityisen kalliita, minkä vuoksi monet valmistajat varustavat moottorin jo vaihdettavilla sylinterivuorilla. Näin kuluneet sylinteripinnat voidaan korvata uusilla, ja moottori saa takaisin ennalta määritetyn tehon. Motointegratorista löydät uusia sylinteri- ja vaippasarjoja moniin erilaisiin kuorma-autojen moottoreihin, jos niissä on "märkä vaippa".
Valmistaja: | KOLBENSCHMIDT |
Valmistajan numero: | 40595961 |
Valmistaja: | KOLBENSCHMIDT |
Valmistajan numero: | 40733960 |
Valmistaja: | NÜRAL |
Valmistajan numero: | 88-428600-00 |
Valmistaja: | MAHLE |
Valmistajan numero: | 037 AY 00107 090 |
Valmistaja: | MAHLE |
Valmistajan numero: | 209 72 90 |
Valmistaja: | NÜRAL |
Valmistajan numero: | 88-143800-50 |
Valmistaja: | KOLBENSCHMIDT |
Valmistajan numero: | 94931960 |
Valmistaja: | ENGITECH |
Valmistajan numero: | ENT056022 STD |
Valmistaja: | KOLBENSCHMIDT |
Valmistajan numero: | 40368960 |
Valmistaja: | ENGITECH |
Valmistajan numero: | ENT056020 STD |
Valmistaja: | KOLBENSCHMIDT |
Valmistajan numero: | 40368962 |
Valmistaja: | ENGITECH |
Valmistajan numero: | ENT056004 STD |
Valmistaja: | KOLBENSCHMIDT |
Valmistajan numero: | 99496961 |
Valmistaja: | KOLBENSCHMIDT |
Valmistajan numero: | 40670960 |
Valmistaja: | KOLBENSCHMIDT |
Valmistajan numero: | 99374960 |
Kuivan ja märän sylinterivuorauksen ero
Henkilöautot on useimmiten varustettu kuivilla sylinterivuorilla. Sitä vastoin moottoreiden huomattavasti suuremman ajokilometrimäärän ja korkeampien kustannusten vuoksi monet kuorma-autojen moottorit valmistetaan märkätiivisteillä. Selitämme mielellämme eron.
Kuivat sylinterivuoraukset
Kuivat sylinterivuoraukset" ovat moottorin lohkoon pysyvästi valettuja tai kutistekalvoon asennettuja vuorauksia. Niitä asennetaan pääasiassa moottorilohkoihin, joita ei voida porata enempää tai joissa on oltava erityinen vakaus. Kuivavuorauslevyt ovat vain muutaman millimetrin paksuisia, eivätkä ne ole suoraan kosketuksissa jäähdytysnesteen kanssa. Jos sylinterin kuivien vaippojen vaipat ovat kuluneet, niiden vaihtaminen on erittäin kallista. Kuivia vuorauksia ei yleensä enää kannata uusia.
Kuivien vuorausten edut:
- Koska ne on integroitu kiinteästi moottorilohkoon, ylimääräisiä tiivistystoimenpiteitä ei tarvita
- Materiaalia säästyy pienen seinämäpaksuuden ansiosta
- erittäin korkea sovitustarkkuus
- erittäin kulutusta kestävä
- sylinterilohkon vakauden parantaminen
Niiden suurin haittapuoli on niiden huono vaihdettavuus.
Märät sylinterin vaipat
Vaihdettavia sylinterivuoria kutsutaan "märiksi sylinterivuoriksi". Niiden seinämä on 7-15 mm:n paksumpi kuin kuivien vuorausten. Jäähdytysneste virtaa vaippojen ympärillä, mikä johtaa parempaan lämmöntuottoon. Vastineeksi ne on kuitenkin tiivistettävä tarkemmin, jotta öljy ei pääse kampiakselin kammioon. Itse vuoraukset ovat kuitenkin vakaampia suuremman seinämäpaksuutensa ansiosta.
Märän sylinterivuorauksen edut:
- helpompi ja halvempi korvata
- Lämpötilaltaan vakaampi suoran kosketuksen ansiosta jäähdytysnesteen kanssa
- Suuri vakaus paksumman seinämän ansiosta
Märillä sylinterivuorauslevyillä on myös haittoja. Moottorilohko on vähemmän vakaa. Öljyn tiivistäminen vettä vastaan on monimutkaisempaa. Sylinterinkannen tiiviste voi vuotaa nopeammin.
Motointegratorista saat kohtuuhintaan sylinteri- ja vaippasarjan kuorma-autoon sekä monia muita moottorin korjaukseen tarvittavia osia.
Mistä tunnistat vialliset sylinteriputket?
Jos sylinterin vaipat ovat kuluneet liikaa, männänrenkaat eivät enää pysty tiivistämään palotilaa täysin. Huomaat tehon vähenevän ja polttoaineen kulutuksen kasvavan. Jos öljyä pääsee sylinterien palotilaan, pakoputkesta nousee savua ja samalla myös öljynkulutus kasvaa. Koska mainittuihin oireisiin voi olla monia muita syitä, puristustesti antaa tietoa mäntien, männänrenkaiden ja sylinterin vaippojen kunnosta.
Milloin sylinterivuoraukset kuluvat ennenaikaisesti?
On monia syitä, miksi kulumisraja saavutetaan odotettua aikaisemmin. Yhtäältä huolto on merkittävä tekijä, toisaalta myös moottorin kuormituksella on merkitystä.
Huollon puute lisää moottorin kulumista
Hyvällä kunnossapidolla on suuri vaikutus siihen, kuinka nopeasti tai hitaasti kuluminen etenee. Tähän kuuluu esimerkiksi säännöllinen öljyn ja suodattimen vaihto moottorille hyväksytyllä moottoriöljyllä. Vääränlainen öljy, jonka viskositeettiarvot poikkeavat toisistaan, voi vahingoittaa moottoria tai kuluttaa sitä ennenaikaisesti. Sama pätee, jos moottoriöljyn vaihtoväli ylittyy. Toisaalta moottoriöljyn voitelukyky heikkenee ja toisaalta öljynsuodatin tukkeutuu materiaalin kulumisen vuoksi. Öljynsuodattimen liitäntä on varustettu ohitusventtiilillä, jotta öljyvirtaus ohitetaan tukkeutuneen öljynsuodattimen ohi vaaditun öljynpaineen ylläpitämiseksi. Öljyvirtaan ei kuitenkaan suodateta enää materiaalin kulumista. Löydä uudet moottoriöljyt ja öljynsuodattimet kuorma-autoihin Motointegratorin palkitusta verkkokaupasta.
Virheellinen toiminta
Erittäin yleinen virhe, ei vain kuorma-autoissa, on antaa moottorin lämmetä kylmänä vuodenaikana. Tämä käyttövirhe tehdään hyvin usein, kun oletetaan, että lämmin moottori kuluu vähemmän, kun lähdet ajamaan. Periaatteessa kylmää moottoria tai moottoria, jonka moottoriöljy on kylmää, ei saa kuormittaa täyteen. Tämä ei kuitenkaan tarkoita normaalia ajoa keskinopeusalueella. Moottorin lämpeneminen ilman kuormitusta pitkittyy siinä määrin, että pitkä vaihe kylmällä öljyllä on moottorille haitallisempi kuin välittömästi ajaminen. Vain täysiä kierroksia tai täyskaasua on vältettävä kylmänä.
Älä sekoita seisovan kuorma-auton moottorin käyntiä ja lämpenemisvaihetta keskenään. Kuorma-autoissa on ilmajarru sekä jousijarru käsijarruna. Erityisesti yöllä jarrujärjestelmästä poistuu ilmaa, joka on ensin korvattava käynnissä olevalla kompressorilla, ennen kuin jousiakku voidaan edes avata ja kuorma-auto on ajokunnossa. Ilmajarrujärjestelmän varaosia sekä kuorma-autojen sylinteri- ja vaippasarjaa on saatavana Motointegratorilta ensiluokkaisilta valmistajilta, kuten KOLBENSCHMIDT, MAHLE tai GOETZE.