- Pusty
- Hinta
- Startit useimmin haetuille tuotemerkeille
- Startit suosittuille tuotemerkeille
Startit – Mercedes-Benz
(löytyi 21 tulosta)
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Valmistaja: | BOSCH |
Valmistajan numero: | 1 986 SE1 832 |
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Miten startti toimii autossa?
Startissa on suurivääntöinen sähkömoottori. Se on asennettu moottorin pohjaan moottorin vauhtipyörän tasolle. Vauhtipyörä on varustettu hammaspyörän vanteella, jotta käynnistimen hammaspyörä voi tarttua siihen ja välittää tuottamansa pyörimisliikkeen hammaspyörän vanteelle. Moottori tarvitsee käynnistymiseen noin 300 kampiakselin kierrosta minuutissa, jotta se voi jatkaa käyntiä itsenäisesti ilman käynnistintä.
Käynnistysmoottori eli startti saa tarvittavan virran auton akusta, jota kutsutaan siksi myös käynnistysakuksi. Kun moottori on käynnissä, auton akusta otettu virta ladataan matkan aikana laturilla. Myös viallinen auton akku tai viallinen laturi voi olla syynä siihen, että startti ei pysty käynnistämään autoa. Motointegratorin verkkokaupasta saat uudet starttiakut ja laturit huippulaatuisina.
Miten startti rakennetaan?
Käynnistysmoottorit ovat rakenteeltaan samanlaisia. Niissä on usein planeettavaihde, joka lisää sähkömoottorin vääntömomenttia ja vähentää nopeutta moottorin vaaditulle nopeudelle. Seuraavat osat ovat osa autojen käynnistysmoottoria:
- Sähkömoottori
- Magneettinen kytkin
- Kytkevä vipu
- Hammaspyörä, jossa on vapaapyörä
Kun sytytyslukossa oleva sytytysavain asetetaan käynnistysasentoon, magneettikytkin kytkeytyy moottorin vauhtipyörän hammasrattaaseen. Käynnistimen sähkömoottori saa tällöin virtaa ja pyörittää vauhtipyörän kautta moottorin kampiakselia.
Jotta käynnistin ei vaurioituisi moottorin suuremmista kierrosluvuista käynnistettäessä, hammaspyörässä on vapaapyörä. Startti toimii sen yksittäisten osien vuorovaikutuksen avulla. Jos jokin osa on viallinen, esimerkiksi vain magneettikytkin, ajoneuvoa ei voi käynnistää käynnistimellä. Motointegratorista saat myös yksittäisiä komponentteja käynnistimistä täydellisiin käynnistimen korjaussarjoihin. Käytä verkkokaupan hakusanaa löytääksesi oikeat varaosat ajoneuvoosi.
Mitkä viat voivat estää ajoneuvon käynnistymisen?
Vaikka käynnistimet ovat vankkarakenteisia, ne eivät ole virheettömiä. Laakerit, hammaspyörät ja magneettikytkimet kuluvat, joten ne voivat vioittua. On tietenkin muitakin syitä kuin viallinen käynnistinmoottori, kun auto ei käynnisty.
Auton akku
Talvella on yleisempää, että startti ei käynnistä moottoria. Usein syynä ei kuitenkaan ole käynnistysmoottori, vaan liian heikko käynnistysakku. Käynnistysmoottori tarvitsee paljon energiaa vauhtipyörän pyörittämiseen. Talvella käynnistimen tai auton akun suorituskyky heikkenee alhaisemman lämpötilan vuoksi. Jos käynnistysakku ei enää täytä täyttä kapasiteettiaan, käynnistysvaikeuksia voi esiintyä talvella. Usein käynnistin pyörii hyvin hitaasti ja pysähtyy, kun akku on täysin tyhjä. Motointegratorista saat nopeasti ja edullisesti uuden starttiakun tunnetuilta valmistajilta.
Vaihtovirtageneraattori
Toimiva käynnistysakku tarvitsee myös häiriöttömän generaattorin, joka lataa talteenotetun energian. Jos generaattori on viallinen tai moottorin käyntiaika on liian lyhyt (lyhyt matka), auton akku ei enää lataudu täyteen. Motointegratorin jopa yli miljoonan auton varaosan ja tarvikkeen joukosta löytyy uusia latureita sekä startin testauslaitteita.
Magneettikytkin
Jos kuulet vain naksuvan äänen, kun yrität käynnistää, magneettikytkin voi olla viallinen tai jumissa. Jos näin on, se ei kytkeydy hammaspyörään eikä moottori käynnisty. Joskus kuulet vain käynnistimen sähkömoottorin vinkumisen, jos ketjupyörä ei ole kytkeytynyt kunnolla. Löydät uusia magneettikytkimiä Motointegratorin verkkokaupasta.
Johtojen kytkentä
Käynnistysmoottori voi kieltäytyä toimimasta, jos sitä ei ole kytketty oikein. Koska liitäntäkaapelit sijaitsevat moottorin lohkon alapuolella, ne ovat alttiimpia ajovaikutuksille, kuten veden roiskumiselle. Martsit tykkäävät myös peukaloida kaapeleita, ja jopa hiiret nakertavat muovivaipan irti saadakseen pesämateriaalia.
Tarkista autotesterillä, onko liitännöissä lainkaan jännitettä, kun käännät virta-avainta. Älä unohda sytytyslukon kaapeleita, kun tarkastat kaapeleita. Motointegratorilta löydät laajan valikoiman autojen testereitä ja vaihtokaapeleita.
Korjaa käynnistinmoottorin viat viipymättä
Jos huomaat, että käynnistinmoottori pyörii hitaammin tai että ajoittain kuuluu vain naksahteleva ääni, tämä on merkki käynnistinmoottorin lähestyvästä vikaantumisesta. Sinun on syytä olla tietoinen siitä, että viallinen käynnistinmoottori vaikuttaa ajoneuvosi ajettavuuteen tai poistaa sen kokonaan. Käsivaihteistolla varustettuja ajoneuvoja voi vielä hätätoimenpiteenä työntää tai hinata, jos löydät ihmisiä, jotka ovat valmiita auttamaan.
Jos kyseessä on automaattivaihteistolla varustettu ajoneuvo, et voi enää käynnistää ajoneuvoa ilman käynnistintä ja voit hinata sitä vain rajoitetusti (noudata valmistajan ohjeita).
Motointegratorilta on helppo tilata käynnistinmoottorin korjaussarja tai ostaa uusi käynnistinmoottori ajoneuvoosi sopivaksi. Motointegratorilta saat huippulaatua tunnetuilta valmistajilta, kuten Bosch, Denso, Stardax, Vicma ja monet muut.