- Pusty
Startit – KUORMA-AUTOT
(löytyi 2230 tulosta)
Toisin kuin sähkömoottorit, polttomoottorit vaativat käynnistykseen kulmamomentin. Tämän tehtävän suorittaa käynnistysmoottorissa oleva pieni sähkömoottori, jota kutsutaan siksi myös "startiksi". Jos käynnistin on viallinen, ajoneuvoa ei voi enää käynnistää virta-avaimella. Motointegratorista löydät palkitussa verkkokaupassamme uusia startteja lähes kaikkiin automerkkeihin ja myös edullisia korjaussarjoja käynnistimiin.
Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia kategoriasta Startit.
Kaikki valmistajat
- Abarth
- Acura
- Aixam
- Alfa Romeo
- Andoria
- ARO
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Avia
- Bedford
- Bentley
- BMW
- Buick
- Cadillac
- Chery
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Cupra
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Daihatsu
- Dodge
- Elaris
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Ford USA
- Lada
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- LDV
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
Miten startti toimii autossa?
Startissa on suurivääntöinen sähkömoottori. Se on asennettu moottorin pohjaan moottorin vauhtipyörän tasolle. Vauhtipyörä on varustettu hammaspyörän vanteella, jotta käynnistimen hammaspyörä voi tarttua siihen ja välittää tuottamansa pyörimisliikkeen hammaspyörän vanteelle. Moottori tarvitsee käynnistymiseen noin 300 kampiakselin kierrosta minuutissa, jotta se voi jatkaa käyntiä itsenäisesti ilman käynnistintä.
Käynnistysmoottori eli startti saa tarvittavan virran auton akusta, jota kutsutaan siksi myös käynnistysakuksi. Kun moottori on käynnissä, auton akusta otettu virta ladataan matkan aikana laturilla. Myös viallinen auton akku tai viallinen laturi voi olla syynä siihen, että startti ei pysty käynnistämään autoa. Motointegratorin verkkokaupasta saat uudet starttiakut ja laturit huippulaatuisina.
Miten startti rakennetaan?
Käynnistysmoottorit ovat rakenteeltaan samanlaisia. Niissä on usein planeettavaihde, joka lisää sähkömoottorin vääntömomenttia ja vähentää nopeutta moottorin vaaditulle nopeudelle. Seuraavat osat ovat osa autojen käynnistysmoottoria:
- Sähkömoottori
- Magneettinen kytkin
- Kytkevä vipu
- Hammaspyörä, jossa on vapaapyörä
Kun sytytyslukossa oleva sytytysavain asetetaan käynnistysasentoon, magneettikytkin kytkeytyy moottorin vauhtipyörän hammasrattaaseen. Käynnistimen sähkömoottori saa tällöin virtaa ja pyörittää vauhtipyörän kautta moottorin kampiakselia.
Jotta käynnistin ei vaurioituisi moottorin suuremmista kierrosluvuista käynnistettäessä, hammaspyörässä on vapaapyörä. Startti toimii sen yksittäisten osien vuorovaikutuksen avulla. Jos jokin osa on viallinen, esimerkiksi vain magneettikytkin, ajoneuvoa ei voi käynnistää käynnistimellä. Motointegratorista saat myös yksittäisiä komponentteja käynnistimistä täydellisiin käynnistimen korjaussarjoihin. Käytä verkkokaupan hakusanaa löytääksesi oikeat varaosat ajoneuvoosi.
Mitkä viat voivat estää ajoneuvon käynnistymisen?
Vaikka käynnistimet ovat vankkarakenteisia, ne eivät ole virheettömiä. Laakerit, hammaspyörät ja magneettikytkimet kuluvat, joten ne voivat vioittua. On tietenkin muitakin syitä kuin viallinen käynnistinmoottori, kun auto ei käynnisty.
Auton akku
Talvella on yleisempää, että startti ei käynnistä moottoria. Usein syynä ei kuitenkaan ole käynnistysmoottori, vaan liian heikko käynnistysakku. Käynnistysmoottori tarvitsee paljon energiaa vauhtipyörän pyörittämiseen. Talvella käynnistimen tai auton akun suorituskyky heikkenee alhaisemman lämpötilan vuoksi. Jos käynnistysakku ei enää täytä täyttä kapasiteettiaan, käynnistysvaikeuksia voi esiintyä talvella. Usein käynnistin pyörii hyvin hitaasti ja pysähtyy, kun akku on täysin tyhjä. Motointegratorista saat nopeasti ja edullisesti uuden starttiakun tunnetuilta valmistajilta.
Vaihtovirtageneraattori
Toimiva käynnistysakku tarvitsee myös häiriöttömän generaattorin, joka lataa talteenotetun energian. Jos generaattori on viallinen tai moottorin käyntiaika on liian lyhyt (lyhyt matka), auton akku ei enää lataudu täyteen. Motointegratorin jopa yli miljoonan auton varaosan ja tarvikkeen joukosta löytyy uusia latureita sekä startin testauslaitteita.
Magneettikytkin
Jos kuulet vain naksuvan äänen, kun yrität käynnistää, magneettikytkin voi olla viallinen tai jumissa. Jos näin on, se ei kytkeydy hammaspyörään eikä moottori käynnisty. Joskus kuulet vain käynnistimen sähkömoottorin vinkumisen, jos ketjupyörä ei ole kytkeytynyt kunnolla. Löydät uusia magneettikytkimiä Motointegratorin verkkokaupasta.
Johtojen kytkentä
Käynnistysmoottori voi kieltäytyä toimimasta, jos sitä ei ole kytketty oikein. Koska liitäntäkaapelit sijaitsevat moottorin lohkon alapuolella, ne ovat alttiimpia ajovaikutuksille, kuten veden roiskumiselle. Martsit tykkäävät myös peukaloida kaapeleita, ja jopa hiiret nakertavat muovivaipan irti saadakseen pesämateriaalia.
Tarkista autotesterillä, onko liitännöissä lainkaan jännitettä, kun käännät virta-avainta. Älä unohda sytytyslukon kaapeleita, kun tarkastat kaapeleita. Motointegratorilta löydät laajan valikoiman autojen testereitä ja vaihtokaapeleita.
Korjaa käynnistinmoottorin viat viipymättä
Jos huomaat, että käynnistinmoottori pyörii hitaammin tai että ajoittain kuuluu vain naksahteleva ääni, tämä on merkki käynnistinmoottorin lähestyvästä vikaantumisesta. Sinun on syytä olla tietoinen siitä, että viallinen käynnistinmoottori vaikuttaa ajoneuvosi ajettavuuteen tai poistaa sen kokonaan. Käsivaihteistolla varustettuja ajoneuvoja voi vielä hätätoimenpiteenä työntää tai hinata, jos löydät ihmisiä, jotka ovat valmiita auttamaan.
Jos kyseessä on automaattivaihteistolla varustettu ajoneuvo, et voi enää käynnistää ajoneuvoa ilman käynnistintä ja voit hinata sitä vain rajoitetusti (noudata valmistajan ohjeita).
Motointegratorilta on helppo tilata käynnistinmoottorin korjaussarja tai ostaa uusi käynnistinmoottori ajoneuvoosi sopivaksi. Motointegratorilta saat huippulaatua tunnetuilta valmistajilta, kuten Bosch, Denso, Stardax, Vicma ja monet muut.
Käynnistysmoottorin toimintaperiaate
Starttia tarvitaan moottorin käynnistämiseen. Haasteena on se, että moottori käy läpi erilaisia syklejä pyöriessään, eli myös puristusta. Puristusta tarvitaan kipeästi erityisesti käynnistyksen aikana. Käynnistyksen aikana tapahtuvan puristuksen tärkeydestä kertovat dieselmoottorit, joissa puristus ei enää toimi muiden vaurioiden, kuten viallisen männänrenkaan jne. vuoksi.
Ne käynnistyvät erittäin huonosti tai eivät käynnisty lainkaan. Manuaalisesti tätä voimaa tuskin saadaan aikaan optimaalisesti käyvän moottorin käynnistämiseksi. Tämän vuoksi autoteollisuus keksi käynnistysmoottorin jo hyvin varhain. Ensimmäinen sarjavalmisteinen käynnistysmoottori asennettiin Cadillaciin vuonna 1913. Vasta 1920-luvulla tekniikka kypsyi hitaasti ja yleistyi.
Missä startti sijaitsee?
Jo sitä ennen moottoreissa oli vauhtipyörä. Nykyään vauhtipyörä sijaitsee moottorin ja vaihteiston välissä. Se on raskas valurautalevy, joka myös takaa paremman synkronoinnin tasapainotettujen pyörien tapaan. Vauhtipyörän ulkoreuna on muotoiltu tai puristettu hammaspyöräksi. Startissa puolestaan on pieni hammaspyörä, hammasratas, joka nivoutuu täsmälleen näiden hampaiden kanssa. Tätä hammaspyörää pyörittää voimakas sähkömoottori. Käynnistysmoottoriin menevän virtajohdon paksuus kertoo jo, kuinka paljon tehoa tarvitaan moottorin käynnistämiseen. Siksi myös käynnistyskaapeli (liitin 30) on pidettävä mahdollisimman lyhyenä. Startti sijaitsee siis moottorin ja vaihteiston välissä.
Mitä tapahtuu, jos startti vain "naksahtaa" käynnistettäessä?
Käynnistyksen aikana syntyy kaksi magneettikenttää. Tämä aktivoi magneettikytkimen, joka siirtää hammaspyörää aksiaalisesti eli eteen- tai taaksepäin. Tämä saa hammaspyörän kytkeytymään vauhtipyörän hammasrattaaseen ja irtoamaan siitä. Yksi yleisimmistä vaurioiden syistä on hammaspyöräpyörä, joka ei enää pysy hammaskehän kanssa kiinni. Sähkömoottori, joka pyörittää hammaspyörää, kytkeytyy päälle vain, kun hammaspyörä on "ulosvedetty". Jos nyt kuuluu naksahteleva ääni, vika on magneettikytkimessä, joka ei jatka tai ei pysty jatkamaan hammaspyörää. Lika voi olla syynä, samoin kuin kulunut akseli.
Tyypillinen väliaikainen korjaustoimenpide on lyödä magneettikytkintä kevyesti vasaralla. Tämä löysää mekanismia ja hammaspyörä voi usein sittenkin laajentua. Tämä ei kuitenkaan aina auta, ja ennen kaikkea ongelma palaa, kun pyörä käynnistetään seuraavan kerran. Silloin tarvitaan korjausta. Yksittäisten osien vaihtoa tehdään kuitenkin harvoin. Useimmiten koko startti vaihdetaan vanhaan osaan yleisesti kunnostettuun käynnistinmoottoriin. Vaihdon tulisi kuitenkin eri syistä olla koulutetun mekaanikon suorittama. Yleensä akku kytketään irti, mikä voi käynnistää ajoneuvon tietyn menettelyn, eräänlaisen ohjelmoinnin, kun se kytketään takaisin eri ajoneuvoihin.
Miten startti, jossa on integroitu vapaakytkin, toimii?
Kun käynnistysmoottori / startti kytkeytyy, se käynnistää moottorin antamalla sille tarvittavan vauhdin. Startin välittömästi tarkoittaa korkeampaa moottorin kierroslukua. Lisäksi hammaspyörä pysyy ulosvedettynä niin kauan kuin sytytysavain on "start"-asennossa. Ilman toista turvaelementtiä hammaspyörä kokisi nyt valtavan nopeuden vastakkaiseen suuntaan. Tämä tuhoaisi koko käynnistysmoottorin. Siksi tähän on integroitu vapaapyörä. Se ei ole mitään muuta kuin kytkin, joka kuitenkin toimii vain yhteen suuntaan vastakkaissuuntaisesti. Tämä periaate on käytössä myös polkupyörissä. Jos poljetaan eteenpäin, ketjun avulla liikutetaan navan hammaspyörää.
Alamäessä polkupyörä voi saavuttaa hyvin suuria nopeuksia. Jos polkimet liikkuisivat sen mukana, se olisi hengenvaarallista. Jos pyöräilijä lopettaa polkemisen, polkimet pysyvät liikkumattomina. Tässäkin on integroitu vapaapyörä, joka toimii vain yhteen suuntaan. Tämä vapaapyörä toimii samalla tavalla kuin auton käynnistin. Jos kuljettaja nyt vapauttaa sytytysavaimen pienellä viiveellä, myös ketjupyörä vetäytyy sisään. Vapaa-ajopyörä voi myös likaantua. Silloin startista kuuluu jatkuva hurina, mutta moottori ei käynnisty.
Mitä tarkoittaa, jos startin virrankulutus on liian suuri?
Käynnistysmoottorille annettavaa virtaa säädetään releillä. Lisäksi, kuten jo mainittiin, tehopoikkipinnat on sovitettava jännitevaatimuksen mukaisiksi. Muuten nämä kaapelit ylikuumenevat. Ajoneuvon mallista ja iästä riippuen lievä lämpeneminen voi kuitenkin olla normaalia. Jos kaapeli kuitenkin kuumenee liikaa, virrankulutus on liian suuri. Tällöin käynnistysmoottoria ei saa käynnistää ja syy löytyy yleensä moottorin kelan käämeistä. Käämissä on oikosulku, joka aiheuttaa sen, että startti ottaa paljon virtaa.
Muut viat - ei aina käynnistysmoottorissa!
On monia muita syitä ja vaikutuksia, jotka johtavat siihen, että käynnistinmoottori ei enää toimi. Syy ei kuitenkaan aina löydy itse startista. Myös seuraavien komponenttien vika on mahdollista:
- - akku
- - sytytyslukko
- - startin johdinsarja
- - sähkökaapeleiden koskettimet
- - vialliset kaapelit
- - vauhtipyörän hammaspyörän vaurio
- - riittämätön massa
Koska vaurioiden syyt ovat monenlaisia, mutta itse viat ovat melko harvinaisia, kuvaamme niitä vain lyhyesti.
Akku
Jos paristo on liian heikko (alle 12 V), magneettikytkin saattaa naksahtaa tasaisesti peräkkäin. Magneettikytkin toimii, mutta sen virta on liian pieni. Pariston merkkivalo sammuu, jos paristo on liian heikko.
Sytytyslukko
Sytytyslukon vikoja on vaikea paikallistaa ilman työkaluja. Sillä voi olla muiden syiden kaltaisia vaikutuksia.
Kaapelit ja koskettimet
Kaapeli voi olla osittain poikki, koskettimet voivat olla syöpyneet tai löysät. Viallinen maahihna tai maadoitusjohto. Molemmat voivat olla ruostuneita eivätkä siten tarjoa riittävästi maadoitusta. Tällöin akun merkkivalo jää yleensä palamaan, toisin kuin silloin, kun virtaa on liian vähän tai akku on liian heikko.
Viallinen hammaspyörä tai hammasrattaan hampaat
Ketjupyörä on puristettu kiinni valettuun vauhtipyörään. Voi käydä niin, että tämä liitos löystyy. Tämä voi vaikuttaa eri tavoin myös moottorin ollessa lämmin käytöstä tai kylmässä. Jos käynnistintä käytetään käytön aikana, se voi tuhota hammaskehän tai/ja hammaspyörän hampaat. Kun käynnistinmoottori käynnistetään seuraavan kerran, se pitää epämiellyttävää raapivaa tai narisevaa ääntä.
Asianmukainen huolto takaa myös käynnistysmoottorin kunnon.
Erityisesti talvi- ja kesäkäyttöä varten moottoriöljyjen viskositeettia on säädettävä (mitä kylmempi, sitä ohuempi). Kesäöljyt ovat talvella erittäin viskoosisia. Käynnistysmoottorin on oltava niin tehokas, että sen sisällä olevat keräimet voidaan juottaa ulos.
Tätä on vältettävä.
Magneettikytkimen vasarointi, käynnistimen liittimien 30 ja 50 oikosulku, magneettiventtiilin suihkuttaminen ulkopuolelta jarrupuhdistusaineella, kosketusöljyllä tai tunkeutumisöljyllä - nämä ovat tyypillisiä "hätäapuvälineitä". Ajoneuvoissa, joissa ei ole merkittävää elektroniikkaa, eli 1990-luvun alkupuolelta aina vuoteen 2000 asti, auton valmistajasta ja mallista riippuen, nämä ratkaisut auttavat väliaikaisesti ainakin rajaamaan syyn. Nykyaikaisissa ajoneuvoissa emme suosittele näitä itseapuratkaisuja, koska elektroniikka voi vaurioitua huomattavasti, mikä voi nostaa korjauskustannuksia kohtuuttomasti. On aina parempi kääntyä asiantuntijan puoleen. Monet vauriot voidaan myös havaita vain startin testipenkissä.