- Pusty
- SAATAVUUS
- Hinta
- Säätöventtiilit useimmin haetuille tuotemerkeille
Säätöventtiilit – Iveco
(löytyi 8 tulosta)
Valmistaja: | THERMOTEC |
Valmistajan numero: | DEE003TT |
Valmistaja: | DENSO |
Valmistajan numero: | DRS09008 |
Valmistaja: | MEAT & DORIA |
Valmistajan numero: | K106041 |
Valmistaja: | MEAT & DORIA |
Valmistajan numero: | K106042 |
Valmistaja: | DENSO |
Valmistajan numero: | DRS09026 |
Valmistaja: | THERMOTEC |
Valmistajan numero: | DEE001TT |
Valmistaja: | HUCO |
Valmistajan numero: | 132573 |
Valmistaja: | AVA COOLING |
Valmistajan numero: | IVR001 |
Motointegratorista voit tilata eri valmistajien ja ajoneuvomallien ilmastointijärjestelmien säätöventtiilit kätevästi verkosta. Käytä suodatinjärjestelmäämme sopivien komponenttien näyttämiseen ja tilaa vain muutamalla napsautuksella. Voit luottaa meihin korkean laadun, kilpailukykyisten hintojen ja nopean toimituksen suhteen.
Mikä on ilmastoinnin säätöventtiili?
Ilmastoinnin säätöventtiilin tehtävänä on varmistaa, että jäähdytysaineen virtaus ajoneuvon ilmastointijärjestelmässä on täysin tarkka. Venttiili ohjaa kylmäaineen virtausta. Jos se päästää läpi liikaa kylmäainetta, höyrystin jäätyy. Liian vähän kylmäainetta voi aiheuttaa höyrystimen ylikuumenemisen.
Venttiilillä on toinenkin tehtävä. Jokaisessa ilmastointijärjestelmässä on korkea- ja matalapainepuoli. Säätöventtiili sijaitsee juuri näiden kahden puolen välissä. Se ottaa sisäänsä korkeapaineista nestettä ja muuttaa sen matalapaineiseksi nesteeksi.
Venttiilit koostuvat yleensä kuutiomaisesta kotelosta, jossa on erilaisia liitäntöjä jäähdytysnesteen syöttöä ja poistoa varten. Varsinainen venttiili sijaitsee kotelon sisällä, ja se avataan ja suljetaan jousen avulla. Venttiiliä ohjaa anturi.
Ilmastointijärjestelmän säätöventtiili ilmastointipiirissä
Ilmastoinnin säätöventtiilin roolin ymmärtämiseksi on hyödyllistä tarkastella jäähdytyspiiriä. Yksinkertaistettuna ilmastointijärjestelmä koostuu kompressorista, lauhduttimesta, paisuntaventtiilistä ja höyrystimestä.
Kompressori imee höyrystynyttä kylmäainetta ja puristaa sen. Lauhdutin imee ylikuumentuneen kylmäaineen ja jäähdyttää ja nesteyttää sen. Tällöin syntyy lämpöä, jonka lauhdutin siirtää ilmaa tai vettä sisältävään jäähdytysaineeseen. Lauhduttimessa on tuuletin, joka tuulettaa lauhduttimen riittävästi ajoneuvon käyttötilanteesta riippumatta. Tämä on välttämätöntä, jotta jäähdytysaine pysyy halutuissa paineolosuhteissa. Tämän jälkeen kylmäaine puhdistetaan ja kuivataan suodatinkuivaimessa.
Mikä rooli ilmastointijärjestelmän säätöventtiilillä on tässä yhteydessä? Tämä venttiili ruiskuttaa kylmäainetta, jotta se voi laajentua. Tämä saa höyrystimen jäähtymään paisuntaventtiilin kohdalla.
Säätöventtiilin vaurioitumisen syyt
Koska ilmastointijärjestelmän säätöventtiili on väliasema ja paineenmuuttaja, se on myös sen mahdollinen heikko kohta. Yksi mahdollinen vaurion syy on anturi, joka mittaa höyrystimen lämpötilaa ja välittää sen venttiilille. Jos tämä anturi vioittuu, ilmastointiventtiili ei enää reagoi oikein kylmäainetilanteeseen.
Muut mahdolliset syyt voivat olla mekaanisia - esimerkiksi venttiilin varren kohdalla. Myös likapartikkelit voivat tukkia venttiilin. Viimeisenä mutta ei vähäisimpänä riskinä komponentille ovat virheelliset korjaukset tai huolto.
Viallinen ilmastoinnin säätöventtiili: nämä oireet ovat tyypillisiä
Ilmastointijärjestelmän viat huomataan nopeasti, erityisesti kesällä. Jos ilmastointijärjestelmän paisuntaventtiili on viallinen, järjestelmän suorituskyky laskee merkittävästi. Ajoneuvon sisätilat ovat siksi huomattavasti toivottua lämpimämmät. Venttiili ei tällöin päästä riittävästi kylmäainetta läpi.
Päinvastoin, jos ilmastointilaitteiden tuuletusaukkoihin muodostuu pakkasta. Tällöin venttiili päästää liikaa kylmäainetta höyrystimeen, jolloin höyrystin jäätyy.
Lyhyesti sanottuna: Jos autossa on selvästi liian kuuma tai liian kylmä, ilmastointijärjestelmän vika on ilmeinen. Tämä vika voi johtua paisuntaventtiilistä.
Periaatteessa myös muut ilmastointijärjestelmän osat voivat tietenkin olla syynä. Siksi on tärkeää määrittää syy nopeasti ja korjata ongelma. Viallinen paisuntaventtiili voi aiheuttaa huomattavia seurannaisvahinkoja ilmastointijärjestelmälle, ja se on siksi vaihdettava mahdollisimman pian.
Paisuntaventtiilin korjaaminen tai vaihtaminen: miten se toimii?
Ensimmäinen askel on tutkia syy. Tätä varten korjaamolla suoritetaan painemittaus. Tämä voidaan tietysti tehdä myös talon sisällä, jos tarvittava asiantuntemus ja laitteet ovat käytettävissä. Mitä painemittauksen tulokset kertovat?
· Liiallinen paine viittaa säätöventtiilin tukkeutumiseen.
· Jos paine on liian alhainen tai vaihtelee, se on merkki tukkeutuneesta venttiilistä.
Kun säätöventtiili on tunnistettu vian aiheuttajaksi, se voidaan vaihtaa. Korjaamolla poistetaan ensin kylmäaine. Sen jälkeen kaikki venttiiliin johtavat putket puretaan ja viallinen venttiili poistetaan. Uusi venttiili on sitten asennettava ja kiinnitettävä paikalleen. Uuden venttiilin mukana on asennettava myös uudet tiivisteet. Viimeisessä vaiheessa ilmastointijärjestelmään täytetään uutta kylmäainetta ja järjestelmä tarkastetaan vuotojen varalta.
Tilaa säätöventtiilit ilmastointijärjestelmiin Motointegratorin verkkokaupasta
Motointegratorilta voit tilata ilmastointijärjestelmien säätöventtiilit kätevästi verkosta. Motointegrator tarjoaa yli 5 miljoonaa varaosaa ja lisävarustetta, ja sen autoteollisuuden valikoima on laajuudeltaan ja syvyydeltään vertaansa vailla. Tarjoamme koko valikoimasta laajan valikoiman sekä korkean laadun ja kilpailukykyiset hinnat.
Laadukas palvelu on meille myös itsestään selvää. Lähetämme tilauksesi 2-4 arkipäivän kuluessa.