-3% jousituksesta

Ruuvit, mutterit – Fiat

(löytyi 7 tulosta)

Varaosat VALEO
Sijoituskriteerit
Ruuvi, pakojärjestelmä BOSAL 258-786
Valmistaja:   BOSAL
Valmistajan numero:   258-786
1,66 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ruuvi, pakojärjestelmä WALKER 80660
Valmistaja:   WALKER
Valmistajan numero:   80660
0,99 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ruuvi, pakosarja HANS PRIES 305 801
Valmistaja:   HANS PRIES
Valmistajan numero:   305 801
1,37 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ruuvi, pakojärjestelmä BOSAL 258-791
Valmistaja:   BOSAL
Valmistajan numero:   258-791
1,47 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Pultti ELRING 584.560
Valmistaja:   ELRING
Valmistajan numero:   584.560
0,75 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ruuvi, pakojärjestelmä WALKER 80460
Valmistaja:   WALKER
Valmistajan numero:   80460
0,53 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Pultti ELRING 685.700
Valmistaja:   ELRING
Valmistajan numero:   685.700
0,72 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Ruuvit - pienet komponentit, joilla on suuri vaikutus

Ruuvit ovat luultavasti yksi ajoneuvon vähiten huomioiduista osista. Silti niillä on suuri merkitys. Erityisesti pakojärjestelmän tai pakosarjan kaltaisissa osissa ne vaikuttavat niiden toimivuuteen ja turvallisuuteen. Väärän ruuvin käyttäminen voi siis aiheuttaa suuria vahinkoja ajoneuvolle. Ennen kuin ostat ruuveja autoosi, kannattaa selvittää, mikä ruuvi on oikea tai pitää alkuperäinen ruuvi käsillä orientoitumista varten.

Ruuvit: lujuusluokat

Ruuvien laadulla on suuri vaikutus liitoksen turvallisuuteen. Siksi ruuveja ostaessasi kannattaa kiinnittää huomiota lujuusluokkaan. Lujuusluokka määrittää käyttötarkoituksen ja määrittelee rasituksen, kestävyyden ja turvallisuuden. Ne ovat yhtenäisiä kaikkialla Euroopassa. Lujuusluokka merkitään kahdella numerolla, jotka on erotettu toisistaan pisteellä. Lujuusluokat vaihtelevat 4,6:sta 12,9:ään, ja ne määrittelevät materiaalin myötö- ja vetolujuuden. Periaatteessa mitä suurempi on ruuvin vetolujuus, sitä suurempi on myötölujuus.

Vetolujuus ja myötöraja

Vetolujuuden arvo on leimattu ruuvin päähän. Pisteen perässä oleva numero ilmaisee materiaalin myötölujuuden ja osoittaa suurimman jännitysarvon, jonka ruuvi kestää. Vetolujuus määrittelee suurimman jännityksen, jonka materiaali kestää, eli sen on oltava elastinen mutta myös repeytymiskestävä.

Ruuvin lujuusluokka 5.6

Tämän lujuusluokan ruuvien vetolujuus on 500 N/mm² ja myötölujuus 300 N/mm². Nämä ruuvit soveltuvat erilaisten materiaalien liitoksiin, jotka eivät vaadi korkeaa lujuusluokkaa.

Ruuvin lujuusluokka 5.8

Tämä lujuusluokka on eri ruuveilla, joilla on eri päät ja vastaavasti eri käyttöalueet. Niitä käytetään sisällä ja ulkona, jos materiaali soveltuu ulkokäyttöön.

Lujuusluokka a2 ja a4

Erityisesti ruostumattomasta teräksestä valmistetut ruuvit kuuluvat tähän lujuusluokkaan. Lujuusluokan a4 ruuvit kestävät hyvin happoa ja suolavettä. Siksi niitä käytetään mieluiten kosteilla alueilla, joilla on korkea suolapitoisuus, sekä elintarvike- ja kemianteollisuudessa.

Lujuusluokan a2 ruuveissa on korkea kestävyys. Niillä on myös tietty halkaisija, pituus ja lujuus. Tämän lujuusluokan ruuveja käytetään pääasiassa ulkotiloissa, koska ne eivät ruostu normaalikäytössä. Käyttöä veden alla on vältettävä korroosioriskin vuoksi.

Ruuvin lujuusluokka 8.8

Tämä ruuvin lujuusluokka on yksi yleisimmin käytetyistä lujuusluokista. Se koostuu hiiliteräksestä, jossa on erilaisia lisäaineita, ja se edustaa ruuvin korkeaa laatua ja lujuutta. Lujuusluokan 8.8 ruuvista voi vetää 800 N/mm²:n voimalla ennen kuin se murtuu. 800 N/mm² tarvitaan myös ruuvin muodonmuutokseen vetämällä.

Ruuvin lujuusluokka 10.9

Lujuusluokan 10.9 pultit valmistetaan myös hiiliteräksestä, johon on lisätty erilaisia lisäaineita, kuten booria, mangaania tai kromia. Tätä lujuusluokkaa löytyy useimmiten rautakaupoista tai erikoisliikkeistä. Tässä voi vetää 1 000 N/mm²:n voimalla.

Pyöränmutterien ja pyöränpulttien välinen ero

Yleensä on mahdollista ensisilmäyksellä todeta, käytetäänkö ajoneuvossa pyöränmuttereita vai pyöränpultteja. Kun rengas irrotetaan, pyöränmutterista, jotka on kiinnitetty suoraan napaan, työntyvät esiin niin sanotut nastapultit. Jotta rengas voidaan kiinnittää uudelleen, se on työnnettävä nastapulttien päälle, joissa on asianmukaiset reiät. Sen jälkeen se voidaan kiinnittää pyöränmutterilla.

Lisäksi pyöränmuttereissa käytetään kahta eri järjestelmää: pallomuttereita ja kartiomuttereita. Pyöränmutterin tyypin on siis sovittava renkaaseen ja siinä olevaan pyöränmutterille varattuun säiliöön, koska muuten mutteri voi löystyä.

Pyöränpulttien kanssa navan ruuvinreiät ovat sen sijaan vain yhteensopivia. Pyörää vaihdettaessa pyörä on kohdistettava oikein, jotta pyöränpultit voidaan asettaa ja kiinnittää niille varattuihin ruuvinreikiin.

Osta ruuveja edullisesti verkosta

Uudet ruuvit tai auton korvaavat ruuvit on aina ostettava erikoisliikkeestä. Tällöin ei pidä kiinnittää huomiota ainoastaan ruuvien nimitykseen, vaan myös ruuvien kokoon, pituuteen ja lujuuteen. Vain näin voit olla varma, että vetolujuus ja laatu vastaavat auton turvallisuusvaatimuksia. Palkitusta verkkokaupastamme löydät premium-valmistajien huippumerkkien ruuveja. Koska ajoneuvojen korjaukset ovat yleensä kiireellisiä, toimitamme tilatut tavarat neljän arkipäivän kuluessa.