- Pusty
- SAATAVUUS
- Valmistaja
- Hinta
- Rumpujarrut useimmin haetuille tuotemerkeille
- Rumpujarrut suosittuille tuotemerkeille
Rumpujarrut – Mercedes-Benz
(löytyi 275 tulosta)
Valmistaja: | ABE |
Valmistajan numero: | CRM006ABE |
Valmistaja: | BOSCH |
Valmistajan numero: | 0 986 487 584 |
Valmistaja: | FERODO |
Valmistajan numero: | FSB624 |
Valmistaja: | FERODO |
Valmistajan numero: | FSB4190 |
Valmistaja: | TEXTAR |
Valmistajan numero: | 91066900 |
Valmistaja: | TEXTAR |
Valmistajan numero: | 91057100 |
Valmistaja: | BOSCH |
Valmistajan numero: | 0 986 487 611 |
Valmistaja: | ABE |
Valmistajan numero: | CRM009ABE |
Valmistaja: | ABE |
Valmistajan numero: | CRM003ABE |
Heti kun jarrun jarrutusteho heikkenee, sinun on mentävä välittömästi autokorjaamoon ja tarkistutettava jarrut. Suuren turvallisuusrelevanssin vuoksi rumpujarruja saa vaihtaa vain ammattitaitoinen henkilökunta. Voit kuitenkin säästää kustannuksia ostamalla jarrut edullisesti verkosta. Verkkokaupastamme löydät valikoiman laadukkaita rumpujarruja merkkivalmistajilta. Katso itse ja säästä rahaa.
Rumpujarrun suunnittelu
Rumpujarruja käytetään pääasiassa kompaktiluokan ajoneuvojen ja pienten henkilöautojen taka-akselilla. Rumpujarru on saanut nimensä sen muodosta: se on suljettu, sylinterimäinen rakenne. Jarru koostuu seuraavista osista:
- Jarrurumpu
- Pyörän sylinteri
- Jarrukengät
- Palautusjouset
- Säätölaite
- Ankkurilevy
- Kiinnitys- ja käyttöelementit
Rumpujarrun toiminta
Rumpujarrun jarrutusmekanismi perustuu stick-slip-vaikutukseen. Jarrurumpu on pyörän kanssa yksi kokonaisuus, mikä tarkoittaa, että jarrurumpu pyörii samaan aikaan kuin pyörä. Kun astut jarrupolkimelle, vapautat jarrumekanismin. Hydraulisissa rumpujarruissa jarruvoima siirretään jarrunesteen välityksellä - jarruvoima tapahtuu jarrupääsylinterissä. Tämän jälkeen voima siirtyy pyörän jarrusylinteriin, joka siirtää energian jarrukenkiin. Jarrukengät painetaan ulospäin jarrurumpua vasten. Tästä aiheutuva kitka vaikuttaa pyörien liikkeisiin ja aiheuttaa jarrutuksen.
Kun otat jalan pois jarrupolkimelta, jarrukengät irtoavat jarrurummusta ja palaavat alkuperäiseen asentoonsa. Pyörät ovat vapaat, ja ajoneuvo voi jatkaa ajamista.
Jarrurumpujen tyypit
Rumpujarruja on kehittynyt useita eri tyyppejä. Simplex-jarrun lisäksi on olemassa myös duplex-jarru ja servojarru.
Simplex-jarru
Simplex-jarru on vanhin ja yleisin rumpujarru. Siinä on ylös- ja alaspäin suuntautuva jarrukenkä, joka on sijoitettu keskeisen kiristyslaitteen, esimerkiksi pyöräjarrusylinterin, ympärille. Sillä ei ole merkitystä, ajatko eteen- vai taaksepäin: Jarrutusvaikutus on sama molemmissa tapauksissa simplex-jarrulla.
Duplex-jarru
Duplex-jarru on rakenteeltaan tyypillinen. Tässä rumpujarrussa jarrukengät eivät ole vierekkäin vaan vastakkain. Duplex-jarrussa kaksi kiinnityslaitetta vaikuttaa lisäksi kumpikin jarrukengän toiselle puolelle. Koska molemmat jarrukengät ovat ylösalaisin, jarrutusteho on huomattavasti suurempi eteenpäin ajettaessa kuin yksinkertaisella jarrulla. Takaperin ajettaessa jarrulla on sitä vastoin paljon heikompi vaikutus.
Servojarru
Servojarrussa jarrukengät ovat sekä päällä että pois päältä. Toisin kuin simplex-jarrut, ne on kuitenkin asennettu kelluviin laakereihin. Sisäänrakennettu painetappi lisää jarrutustehoa siirtämällä jarrukengän ylöspäin suuntautuvan voiman jarrukenkään alaspäin. Tämä tarkoittaa sitä, että servojarrun jarrun vapautumisarvo on paljon korkeampi eteenpäinajon aikana kuin kaikkien muiden rumpujarrujen. Duo-servojarruissa laakeri varmistaa, että itseään vahvistavat jarruvoimat kohdistuvat eteen- ja taaksepäinajon aikana.
Rumpujarrun edut ja haitat
Rumpujarrun edut
- lialle herkkä
- helppo integrointi seisontajarruun
- korkea kestävyys ja pitkä käyttöikä
- edullinen
- kapseloitu rakenne estää jarrupölyn tunkeutumisen ulkopuolelle
- Rumpujarrupäällysteet eivät lasitu yhtä nopeasti
Rumpujarrun haitat
- kestävät vain vähäistä lämpökuormaa
- hyvin herkkä kitka-arvojen hajonnalle
- Jarrujohdon heikkeneminen korkeiden lämpötilojen vuoksi
- Vuorauksen ja rummun vaihto on aikaa vievää
Rumpujarrun kulumisen tunnistaminen
Yleensä ajoneuvon omistajan ei tarvitse huolehtia rumpujarrujen huollosta, sillä autokorjaamo tarkistaa jarrut katsastuksen yhteydessä. Jos jarrutusmatka on kuitenkin pidempi tai jarrut vinkuvat, sinun on toimittava. Silloin rumpujarru on vaihdettava. Rumpujarrujen käyttöikä on pidempi kuin levyjarrujen. Ne on usein vaihdettava vasta 200 000 kilometrin jälkeen. Jarrupalat kuluvat paljon useammin, minkä vuoksi uudet jarrukenkäsarjat on usein vaihdettava aikaisemmin.
Jos rumpujarru on jumissa ja estää sinua ajamasta eteenpäin, syynä on usein korroosio. Ruosteenpoistoaine auttaa. Jos korroosio on jo pidemmälle edennyt, rumpujarru on vaihdettava.
Jos rumpujarru on vaihdettava, on käytettävä vain korkealaatuisia varaosia. Korkean turvallisuusnäkökulman sekä huollon ja vaihdon vaatiman suuren työmäärän vuoksi varaosat on asennettava tai niiden asennuksen on annettava asiantuntijan tehtäväksi.
Rumpujarrujen ostaminen verkosta kohtuulliseen hintaan
Koska rumpujarruja on erilaisia, ei ole aina helppoa löytää oikeaa rumpujarrua ajoneuvoosi. Motointegratorin Trusted-Shops-sertifioidun verkkokaupan suodattimemme auttaa sinua löytämään oikeat jarrut autoosi. Täältä voit helposti valita ja tilata oikeat rumpujarrut ajoneuvosi mallin perusteella. Tarvitset vain ajoneuvosi tyypin. Jos sinulla on kysyttävää, asiakaspalvelumme, joka on saanut arvosanan "erittäin hyvä", auttaa sinua mielellään. Tilauksesi lähetetään kahdesta neljään arkipäivän kuluessa. Vakuutu merkkivalmistajien tuotteiden laadusta. Katsokaa vain.