-3% jousituksesta

Ruiskutussuuttimet – KUORMA-AUTOT

(löytyi 150 tulosta)

Kuorma-autojen ruiskutussuuttimet, joita kutsutaan myös injektoreiksi, eivät ole vain pieniä tekniikan ihmeitä. Ne ovat myös olennaisia moottorin osia, jotka toimivat kirjaimellisesti korkeassa paineessa. Ruiskun tehtävänä on sumuttaa tarkka määrä polttoainetta ja syöttää se sylintereihin. Injektori tekee tämän noin miljardi kertaa elinaikanaan. Jo pelkästään tästä syystä ei ole yllättävää, että kuorma-autojen injektorit kuluvat jatkuvasti. Lisäksi ruiskut voivat likaantua. Parhaassa tapauksessa tämä johtaa polttoaineen kulutuksen kasvuun - pahimmassa tapauksessa männän jumiutumiseen.

Sijoituskriteerit
Ruiskutussuutin BOSCH 0 986 430 522
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 986 430 522
98,68 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ruiskutussuutin DELPHI DELBEBJ1D02001
Valmistaja:   DELPHI
Valmistajan numero:   DELBEBJ1D02001
420,27 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ruiskutussuutin DELPHI DELBEBJ1F06101
Valmistaja:   DELPHI
Valmistajan numero:   DELBEBJ1F06101
775,23 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Syöttömoduuli, urearuiskutus BOSCH 0 444 022 069
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 444 022 069
1.123,12 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Annostelumoduuli, urearuiskutus BOSCH 0 444 023 053
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 444 023 053
424,98 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ruiskutussuutin BOSCH 0 432 133 797
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 432 133 797
304,59 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ruiskutussuutin DELPHI L222PBC
Valmistaja:   DELPHI
Valmistajan numero:   L222PBC
55,64 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ruiskutussuutin DELPHI L193PBC
Valmistaja:   DELPHI
Valmistajan numero:   L193PBC
61,60 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Suutinpidike BOSCH 0 432 191 494
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 432 191 494
418,26 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Annostelumoduuli, urearuiskutus ENGITECH 8900 001 012 0
Valmistaja:   ENGITECH
Valmistajan numero:   8900 001 012 0
527,15 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Annostelumoduuli, urearuiskutus ENGITECH 8900 001 021 0
Valmistaja:   ENGITECH
Valmistajan numero:   8900 001 021 0
261,54 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Annostelumoduuli, urearuiskutus ENGITECH 8900 001 013 0
Valmistaja:   ENGITECH
Valmistajan numero:   8900 001 013 0
297,77 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ruiskutussuutin DELPHI DELBEBJ1F11201
Valmistaja:   DELPHI
Valmistajan numero:   BEBJ1F11201
775,21 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Pumppusuuttimen pää ENGITECH ENT280212
Valmistaja:   ENGITECH
Valmistajan numero:   ENT280212
40,11 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Annostelumoduuli, urearuiskutus NRF 705010
Valmistaja:   NRF
Valmistajan numero:   705010
496,88 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Miten tunnistat viallisen ruiskutussuuttimen, milloin on järkevää puhdistaa tai vaihtaa ruiskutussuuttimet ja yleiskatsaus kustannuksiin - tämän saat selville täältä. Ensin selvitämme kuitenkin injektoreiden rakenteen, toiminnan ja eri tyypit.

Kuorma-auton injektorit: tyypit, rakenne ja toiminta

Ruiskutussuuttimia on kahta tyyppiä: imusarjan ruiskutus ja suoraruiskutus. Ero on siinä, mihin ruiskut syöttävät polttoaineen. Imusarjan ruiskutuksessa polttoaine sumutetaan poistokanavassa. Suoraruiskutuksessa ruiskutin ruiskuttaa polttoaineen suoraan sylinteriin. Nykyaikaisissa ajoneuvoissa ruiskutusta säädellään elektronisesti moottorin ohjausyksikön kautta, mikä takaa huomattavasti alhaisemman polttoaineenkulutuksen. Lisäksi kuorma-auton injektorit tuottavat puhtaan palamisen. Tämä vähentää ympäristön saastumista.

Polttoaineen ruiskutuslaite toimii seuraavasti: Säiliössä oleva paineistettu polttoaine syötetään suuttimeen korkeapaineyhteen kautta. Moottorin ohjausyksikkö aktivoi magneettikelan, joka avaa neulaventtiilin (sumuttimen). Heti kun moottorinohjauksen sähköimpulssi lakkaa, ruiskutuslaite sulkeutuu uudelleen. Tämä prosessi kestää keskimäärin 1,5-6 millisekuntia.

Useimmissa kuorma-autojen moottoreissa niin sanottu Common Rail -ruiskutusjärjestelmä varmistaa polttoainetta säästävän palamisen. Toinen nimi tälle järjestelmälle on varastointi-injektio, mikä selittää osittain sen toiminnan. Common rail -ruiskutuksessa korkeapainepumppu nostaa polttoaineen erittäin korkealle painetasolle. Nykyaikaisissa dieselmoottoreissa tämä on jopa 2500 baaria. Paineen tuottaminen ja ruiskutusprosessi erotetaan tässä toisistaan. Tämä tarkoittaa, että moottorin yhden käyttösyklin aikana voidaan suorittaa useita ruiskutuksia. Moottori toimii hiljaisemmin, polttoaineenkulutus ja pakokaasujen epäpuhtauspitoisuus vähenevät entisestään.

Viallinen injektori kuorma-autossa - syyt ja merkit

Viallinen injektori johtuu yleensä polttoaineen saastumisesta. Tämä johtuu usein likaisesta polttoainesuodattimesta. Pienimmätkin likahiukkaset riittävät vaikuttamaan negatiivisesti injektorin suorituskykyyn. Lisäksi erityisesti suoraruiskutussuuttimet altistuvat äärimmäisille olosuhteille (paine ja kuumuus). Jos neulaventtiili on likainen, sumutus on riittämätöntä. Tämän seurauksena männät vaurioituvat, mikä voi johtaa moottorin täydelliseen vaurioitumiseen. Muita syitä ruiskutussuuttimien rikkoutumiseen ovat muun muassa hauraat kaapeliliitännät, lisäaineiden aiheuttamat kerrostumat ja solenoidikäämien oikosulut.

Viallisen ruiskutussuuttimen merkit ovat alkuvaiheessa tuskin havaittavissa, mutta ne tulevat ajan myötä selvemmiksi.

Näihin kuuluvat:

- Suurempi polttoaineen kulutus

- Huonommat pakokaasuarvot

- Aloitusvaikeudet

- Moottorin tehon vähentäminen

- Epävakaa tyhjäkäynti

- Vilkkuva moottorin tarkastusvalo

- Moottorin koputus

- Virheellinen sytytys

Tärkeää: Motointegratorin mekatroniikka-insinöörit kehottavat käymään korjaamolla pienimmästäkin viallisesta injektorista. Jos jätät nämä merkit huomiotta ja jatkat ajamista rikkinäisen ruiskun kanssa, korjauskustannukset voivat olla erittäin korkeat.

Puhdista ruiskut vai vaihda uudet ruiskut?

Kuorma-auton ruiskutussuuttimien puhdistaminen johtaa usein haluttuun tulokseen. Jos puhdistat ruiskut itse, sinun on käytettävä erityisiä ruiskujen puhdistusaineita. Nämä lisäaineet saavat saostumat liukenemaan. Varmista kuitenkin ruiskunpuhdistusainetta ostaessasi, että se sopii ajoneuvoosi. Koska lisäaine sekoitetaan suoraan polttoaineeseen, muut auton osat voivat vahingoittua. Injektorin puhdistus ultraäänihauteessa on paljon tehokkaampaa. Tätä varten kuorma-auton injektorit on irrotettava ja purettava, mikä puolestaan edellyttää tiettyä asiantuntemusta. Varmuuden vuoksi suosittelemme injektorin ammattimaista puhdistusta.

Tosiasia on, että injektorin puhdistaminen on paljon halvempaa kuin uuden ostaminen. Puhdistus maksaa karkeasti ottaen 30-100 euroa ruiskua kohti. Määrä riippuu injektorin tyypistä. Lisäksi veloitetaan myös työtunnit. Etenkin dieselmoottoreissa ruiskutussuuttimien purkaminen on monimutkainen ja vaikea toimenpide, jota ei pitäisi tehdä ilman erikoisosaamista. Ruiskut ovat erittäin tiukkoja, ja ne voidaan irrottaa vain erikoistyökaluilla. Voi käydä niin, että injektoreita ei saada irti ja ne tuhoutuvat toimenpiteen aikana.

Vaikeissa tapauksissa et siis voi välttää kuorma-autosi ruiskutussuuttimien vaihtamista. Riippuen siitä, mitkä ruiskut on asennettu kuorma-autoosi, joudut kaivamaan syvälle taskuusi uusien varaosien hankkimiseksi. Paitsi tietenkin, jos tilaat uudet kuorma-auton ruiskut verkkokaupastamme. Täällä voit hyötyä hinnoista, jotka ovat paljon alle huippuluokan ruiskutussuuttimien markkina-arvon.