Joulukausi 2024

Ruiskutuspumput – Fiat – KUORMA-AUTOT

(löytyi 6 tulosta)

Sijoituskriteerit
Korkeapainepumppu BOSCH 0 986 437 430
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 986 437 430
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Korkeapainepumppu BOSCH BX 0 986 437 501
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 986 437 501
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Ruiskutuspumppu DELPHI HRP732
Valmistaja:   DELPHI
Valmistajan numero:   HRP732
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Korkeapainepumppu BOSCH 0 986 437 095
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 986 437 095
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Common rail -pumppu DELPHI 9424A050A
Valmistaja:   DELPHI
Valmistajan numero:   9424A050A
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Korkeapainepumppu BOSCH BX 0 986 437 017
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 986 437 017
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Millaisia ruiskutuspumppuja on olemassa?

Periaatteessa erotetaan toisistaan seuraavat ruiskutuspumpputyypit:

  • Yksittäiset ruiskutuspumput, joissa on yksi pumppu sylinteriä kohti
  • Jakajaruiskutuspumput, joissa on virtaussuuntaan asennettu jakelukappale
  • Riviruiskutuspumput, joissa yksittäiset pumput on sijoitettu koteloon

Miten ruiskutuspumput toimivat?

Nykyiset pumput ovat tehokkaita ruiskutuspumppuja, joiden on suoritettava useita tehtäviä tarkasti, jotta ajoneuvo pysyy liikkeessä. Ruiskutuspumppujen on:

  • mitattava polttoaine oikein
  • ruiskutettava se oikeaan aikaan
  • puristettava sitä moottoriin tarkasti määritellyksi ajaksi
  • syötettävä sitä käyttölämpötilan ja moottorin kierrosluvun mukaan

Ilman tätä tärkeää komponenttia mikään ajoneuvo ei toimisi. Vain toimivan ruiskutuspumpun avulla moottoriin voidaan syöttää polttoainetta, jota se tarvitsee polttomoottorilla varustetun ajoneuvon käyttämiseen. Ruiskutuspumppujen rakentamisessa ratkaisevia ovat materiaalin suuri lujuus, tasainen käynti ja ilmatiiviisti suljettu pumppukotelo. Yhdessä ne takaavat pitkän käyttöiän ja moottorin häiriöttömän toiminnan.

Missä ruiskutuspumppu sijaitsee?

Näiden tehtävien suorittamiseksi ruiskutuspumppu on sijoitettu polttoainesäiliön ja moottorin väliin, ja siinä on pumppu, joka syöttää polttoaineen säiliöstä ruiskutuspumppuun. On myös ruiskutuspumppuja, joissa ei ole tilavuuden säätöä ja jotka syöttävät polttoainetta jatkuvasti. Ylikuumenemisen estämiseksi ylimääräinen polttoaine johdetaan takaisin säiliöön niin sanotun paluulinjan avulla. Ruiskutuspumppu asennetaan suoraan moottoriin etäisyyksien minimoimiseksi.

Mistä tunnistat viallisen ruiskutuspumpun?

Ajoneuvon omistajat voivat tunnistaa ruiskutuspumpun vian erilaisista poikkeavuuksista. Klassisia oireita ovat:

  • Moottorivian ilmaiseminen valolla
  • Moottorin suorituskyky laskee yhtäkkiä
  • Moottori nykii ajon aikana
  • Moottori käy epätasaisesti
  • Polttoaineen kulutus kasvaa yhtäkkiä merkittävästi

Jos tällaisia poikkeavuuksia on havaittavissa, on syytä käydä välittömästi korjaamolla ja tarkastuttaa ruiskutuspumput.

Mitkä ovat viallisten ruiskutuspumppujen syyt?

Ajoneuvossa, jossa ajetaan paljon kilometrejä, ruiskutuspumput tekevät kovaa työtä pitkällä aikavälillä. Erityisesti jatkuvasti korkea paine ja jatkuva kitka voivat rasittaa pumppuja ja johtaa kulumisen merkkeihin. Kuitenkin myös virheellinen ajotapa voi jossain vaiheessa aiheuttaa pumppujen kulumista. Muita syitä ruiskutuspumppujen vioittumiseen voi olla liian vähän tai vääränlaista polttoainetta säiliössä tai riittämätön öljyn saanti.

Mitä tapahtuu, jos ruiskutuspumppu on rikki?

Jos ruiskutuspumppu ei enää pysty hoitamaan tehtäväänsä, koska se on viallinen, se on vaihdettava välittömästi. Asiantuntijan on päätettävä, voidaanko viallinen ruiskutuspumppu korjata. Jos haluat vaihtaa pumpun itse, löydät Motointegratorin verkkokaupastamme sopivan ruiskutuspumpun jokaiseen ajoneuvoon mallista ja merkistä riippumatta, esimerkiksi korkealaatuisen Boschin ruiskutuspumpun. Jos sinulla on käsityötaidot ja hyvät ruiskutuspumppujen korjausohjeet, voit korjata minkä tahansa ruiskutuspumpun ilman korjaamolla käyntiä. Vaihto vaatii yleensä seuraavat vaiheet:

  • Paineista pumppu ja jakajaputki ajoneuvon diagnostiikan avulla
  • Irrota jäähdytysletkut ja imusarja
  • Irrota akku
  • Paljasta ruiskutuspumppu (tarvittaessa)
  • Irrota pistoke, irrota syöttöjohto ja korkeapaineletku
  • Irrota kiinnitysmutterit, irrota ruiskutuspumppu
  • Aseta uusi ruiskutuspumppu paikalleen ja liitä se
  • Säädä ruiskutuspumppu
  • Suorita vuototesti (moottorin ollessa käynnissä)

Uuden ruiskutuspumpun testaamiseksi on järkevää tehdä koeajo. Tällöin on kiinnitettävä erityistä huomiota tavanomaisiin oireisiin, jotka viittaavat vialliseen pumppuun. Ajon päätteeksi on myös tarkistettava uudelleen kaikkien letkujen kireys. Tarkastus kannattaa tehdä myös uudelleen muutaman päivän kuluttua vaihdosta, jotta voidaan varmistua siitä, että kaikki on tiukasti kiinni.

Mitä pitää huomioida ruiskutuspumppua ostaessa?

Jos tarvitset uuden pumpun, oston yhteydessä on tärkeää tietää useita yksityiskohtia, kuten ajoneuvon merkki, malli, määritellyt suorituskykyominaisuudet eli kW tai hv sekä valmistusvuosi. Näiden perusteella määräytyy viime kädessä se, mikä ruiskutuspumppu sopii kyseiseen ajoneuvoon. Verkkokaupassamme asiakkailla on mahdollisuus käyttää hakusuodattimia oikean tuotteen löytämiseksi nopeasti. Jos tilaat vahingossa väärän ruiskutuspumpun, sinulla on mahdollisuus palauttaa se. Korkea asiakastyytyväisyys, joka näkyy muun muassa erittäin hyvinä asiakasarvioina, tekee yhden asian selväksi, nimittäin sitoutumisemme. Me Motointegratorilla täytämme tehtävän lähettää asiakkaille oikea tuote ja toimitamme kiireellisesti tarvittavan ruiskutuspumpun mahdollisimman nopeasti ja edullisin ehdoin koko Suomeen ja Eurooppaan.