- Pusty
Ruiskutusjärjestelmän osat – MAATALOUS
(löytyi 545 tulosta)
Ruiskutusventtiilin tehtävänä on ruiskuttaa tarkasti oikea määrä polttoainetta aina, kun ajoneuvon moottori käynnistetään. Ohjausyksikkö laskee, kuinka paljon bensiiniä tai dieseliä on kussakin tapauksessa ruiskutettava. Periaatteessa on varmistettava polttoaineen tasainen jakautuminen mahdollisimman pienillä tiivistymishäviöillä. Tämän saavuttamiseksi on tarpeen säilyttää tietyt ruiskutuskulmat ja -etäisyydet. Ohjausyksikkö laskee ruiskutusventtiilien avaamiseen ja sulkemiseen tarvittavat sähköimpulssit. Tätä varten se käyttää moottorin käyttötilaa koskevia yksittäisiä anturitietoja.
Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia kategoriasta Ruiskutusjärjestelmän osat.
Kaikki valmistajat
- Abarth
- Acura
- Aixam
- Alfa Romeo
- Andoria
- ARO
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Avia
- Bedford
- Bentley
- BMW
- Buick
- Cadillac
- Chery
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Cupra
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Daihatsu
- Dodge
- Elaris
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Ford USA
- Lada
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- LDV
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
Ruiskutusventtiili - rakenne
Aikaisemmin ruiskutussuuttimet toimivat mekaanisesti, mutta nykyään niissä on elektronisesti ohjatut ruiskutusventtiilit. Ne koostuvat venttiilin rungosta, jossa on suuttimen neula, johon on integroitu solenoidiankkuri, neulan ohjain ja solenoidikäämi. Kun ohjausyksikkö kytkee nämä jännitteeseen, suuttimen neula liikkuu ja vapauttaa tarkkuusporan. Kun jännite vapautetaan uudelleen, suutinneula liikkuu takaisin venttiilin istukalleen jousen avulla ja sulkee reiän. Tarkkuusreiän koosta riippuen bensiinin tai dieselin virtausmäärä on tarkasti määritelty, kun ruiskutusventtiili on auki. Jotta voidaan varmistaa, että ruiskutetaan juuri se määrä polttoainetta, joka käyttötilassa tarvitaan, ohjausyksikkö laskee myös ruiskutusventtiilin avautumisajan. Näin varmistetaan, että ruiskutetaan aina tarkka määrä dieseliä tai bensiiniä. Poran ja venttiilin istukan erityisominaisuuksien ansiosta voidaan myös saavuttaa tarkka polttoaineen sumutus.
Entä jos ruiskuventtiili on viallinen?
Tietyissä olosuhteissa on mahdollista, että ruiskutusventtiili ei toimi kunnolla. Tämä voi olla syynä muun muassa seuraaviin poikkeavuuksiin:
- Moottorin änkytys tai käynnistysvaikeudet
- Lisääntynyt bensiinin tai dieselin kulutus
- Pakokaasujen huonontunut käyttäytyminen
- Tyhjäkäyntinopeus vaihtelee
- Epätasainen tyhjäkäynti
- Suorituskyvyn heikkeneminen
- Moottorin merkkivalo vilkkuu
- Pysyvät palamishäiriöt
- Moottorin koputus
Viallisen ruiskutusventtiilin pitkän aikavälin seurauksia ovat esimerkiksi katalysaattorin toimintahäiriöt tai dieselhiukkassuodattimen vaurioituminen. Siksi on tärkeää, että käyt luotettavalla korjaamolla, jos havaitset ajoneuvossasi jonkin edellä luetelluista oireista.
Viallisen ruiskutusventtiilin syyt
Jos ohjausyksikköön johtavassa kaapelissa on katkos, se voi vaikuttaa ruiskutusventtiilin toimintaan. Myös ulosvirtauksen tai tarkkuusreiän tukkeutuminen tai venttiilin suodatinseulan tukkeutuminen likaantuneen polttoaineen vuoksi ovat yleisiä vian syitä. Jos neulaventtiili sulkeutuu huonosti likaantumisen vuoksi tai jos käämissä on oikosulku, myös tämä voi aiheuttaa ruiskutusventtiilin toimintahäiriön.
Ruiskutusventtiilin toimivuuden tarkistaminen - näin se tehdään:
Ruiskutusventtiilin vianmääritys voidaan suorittaa, kun moottori ei ole enää käynnissä. Voit esimerkiksi tarkistaa ruiskutusventtiilin jatkuvuuden. Kytke tätä varten ohmimittari kahden liitäntänastan väliin. Jos arvo vastaa valmistajan antamia tietoja - usein noin 15 ohmia - kaikki on kunnossa. Varmuuden vuoksi voit tehdä ylimääräisen testin. Suosittelemme venttiilien tarkistamista mahdollisen maadoitusoikosulun varalta. Pidä tätä varten kutakin liitäntätappia venttiilikoteloa vasten. Ihanteellisen arvon pitäisi olla noin 30 ohmia.
Polttoaineen paineen mittaus voi olla hyödyllinen myös sen testaamiseksi, toimiiko venttiili oikein. Tällöin voidaan tunnistaa myös muita mahdollisia viallisia komponentteja. Näitä ovat esimerkiksi paineensäädin, polttoainepumppu tai polttoainesuodatin. Kaiken kaikkiaan ruiskutusventtiilit ovat varsin alttiita vioille. Toisaalta tämä johtuu niiden erittäin tarkasta tekniikasta, mutta toisaalta pienikin muutos polttoaineen sumutuksessa voi vaikuttaa kielteisesti moottorin suorituskykyyn.
Tilaa Motointegratorilta laadukkaat ruiskutusventtiilit kaikilta tuotemerkeiltä, kuten Delphi Diesel, VDO Diesel, Febi Bilstein, Meat & Doria, Bosch, Meyle tai Reinz. Edulliset hinnat ja erinomainen palvelu inspiroivat sinua.
Paremmat pakokaasuarvot - tällä tempulla
Koska ruiskutusventtiilit altistuvat erittäin suurelle kuormitukselle erityisesti suoraruiskutusmoottoreissa, ruiskutuskäyttäytymisen muutos voi jopa vahingoittaa muita komponentteja. Siksi on hyvin mahdollista, että rikkoutunut ruiskutusventtiili polttaa reikiä mäntään. Miksi? Koska ohuen polttoainesumun sijasta syntyy bensiini- tai dieselsuihku, joka palaa suoraan männän pohjaan. Myös ruiskutusventtiilien koksahtaminen on usein esiintyvä vika.
Ruiskutusventtiilien puhdistaminen ultraäänihauteessa voi usein parantaa ruiskutuskäyttäytymistä. Tämä johtuu siitä, että mahdolliset saostumat irtoavat, mikä parantaa polttoaineen virtausta. Vaikka merkittävää suorituskyvyn lisäystä ei aina havaita, puhdistuksella on myönteinen vaikutus pakokaasun käyttäytymiseen.
Tilaa ruiskutusventtiilit kätevästi verkosta
Jos tilaat ajoneuvoosi sopivat ruiskuventtiilit verkkokaupastamme, tulet olemaan tyytyväinen laajaan tuotevalikoimaan ja nopeaan toimitukseen. Myös erinomaiset asiakasarviot puhuvat puolestaan. Mitä ruiskutusventtiileitä tarvitset ajoneuvoosi? Jos et ole aivan varma, asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään milloin tahansa.