- Pusty
- Hinta
Releet – Mercedes-Benz – KUORMA-AUTOT
(löytyi 6 tulosta)
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Valmistaja: | BORGWARNER (BERU) |
Valmistajan numero: | GR049 |
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Valmistaja: | HELLA |
Valmistajan numero: | 5WG 002 450-311 |
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Motointegratorista löydät laadukkaat releet autoosi ja moottoripyörääsi. Toimivista virtareleistä vilkkuyksiköihin ja valoreleisiin, tuulilasinpyyhkimen ajoitusreleisiin, käynnistinreleisiin ja yleisreleisiin - kaikki varaosat, joita voit tilata palkitusta verkkokaupastamme, ovat huippulaatua. Tilaa varaosa jo tänään. Salamannopean toimituksemme ansiosta rele on perillä 2-4 arkipäivän kuluessa.
Auton rele - rakenne ja toiminta
Rele on sähkömagneettinen kytkin.
Releitä käytetään, kun vahvaa piiriä on ohjattava heikommalla signaalilla. Releen avulla virtapiirit voidaan avata ja sulkea. On myös mahdollista vaihtaa eri ohjauspiirien välillä. Esimerkiksi auton vaihtorele varmistaa lähivalojen vaihtamisen kaukovaloihin.
Releen rakenne on melko yksinkertainen. Kytkimet koostuvat yleensä solenoidikäämistä, liikkuvasta ankkurista, jousesta ja vähintään kahdesta kytkentäkoskettimesta. Erotetaan toisistaan normaalisti avoimet (NO) ja normaalisti suljetut (NC) kytkimet:
- NO-releellä kytkimen kuormituspiiri on aluksi avoin. Kun se on suljettu, kela luo magneettikentän. Tämä vetää ankkuria puoleensa, mikä sulkee myös tehokkaamman ohjauspiirin.
- NC-releessä vahvempi virtapiiri on suljettu alusta alkaen. Rele ei ole jännitteinen. Kun jännite kytketään, solenoidi vetää ankkurin alas, kuormituspiiri sulkeutuu ja ohjauspiiri avataan.
Nykyaikaisissa autoissa monimutkaiset ohjauselementit ovat nykyään suurelta osin ottaneet hoitaakseen eri releiden tehtävät. Releitä asennetaan kuitenkin edelleen joskus sekä autoihin että moottoripyöriin, erityisesti vanhempiin malleihin.
Autossa olevat releet
Releitä on yleensä vaikea erottaa ulkopuolelta. Ne voidaan tunnistaa kytkentäkaavion, nimellisjännitteen, kytkentäkapasiteetin ja eri kytkentävaihtoehtojen perusteella.
- Kaikki sisäiset virtapiirit on merkitty autosi kytkentäkaavioon. Releet merkitään yleensä numeroilla 85, 86, 30, 87 ja 87a.
- Releen nimellisjännite riippuu kyseisen ajoneuvon sisäisestä jännitteestä. Se on yleensä 6, 12 tai 24 volttia.
- Virran tai kytkentäkapasiteetin osalta voit valita releistä, joiden arvot vaihtelevat 5 ampeerin ja 190 ampeerin välillä.
- Useimmat autoreleet ovat litteitä pistokkeita, joiden liitäntämitat ovat 4,8, 6,3 ja 9,5 millimetriä. Releitä on myös juotosnastojen, ruuvien, ruuviliittimien ja pistokeliittimien muodossa.
Tunnetuimmat autojen releet
Releitä käytetään autoissa monissa paikoissa. Tunnetuimpiin releisiin kuuluvat:
- Hehkutulpparele/hehkutusaikarele: Kylmän dieselmoottorin nopean käynnistymisen varmistamiseksi käytetään hehkutulppia sytytyksen apuna. Hehkutulppareleet ohjaavat näiden hehkutulppien virran kytkemistä päälle ja pois. Samalla ne ovat välttämättömiä tulppien hehkutusajan ajoittamiseksi.
- Polttoaineen ruiskutusreleet: Nimensä mukaisesti polttoaineen ruiskutusreleet ohjaavat polttoaineen ruiskutusta Otto-moottorin sylintereihin.
- Vilkkurele/vilkkuyksikkö: Vilkkuyksikkö on ajoitusrele. Niillä ohjataan suuntavilkkuja ja hätävilkkuja
Tuulilasinpyyhkimiä, takalasinlämmitystä, istuinlämmitystä ja keskuslukitusjärjestelmää ohjataan myös releillä. Tässä käytetään intervalli-, impulssi- tai yliajoreleitä.
Tyypilliset viat releissä
Releet ovat erittäin kestäviä komponentteja, joilla on pitkä käyttöikä. Käyttötarkoituksesta ja sijainnista autossa riippuen ne altistuvat voimakkaalle tärinälle, korkealle lämpökuormitukselle ja erilaisille nesteille, kuten öljylle ja polttoaineelle. Vaikka vikoja releissä esiintyy harvoin, niitä voi silti esiintyä.
Muun muassa releiden koskettimet voivat hapettua ja siten aiheuttaa toimintahäiriön. Erityisesti moottoritilassa asennetut osat altistuvat usein vedelle ja kosteudelle. Lisäksi moottorin äärimmäinen kuumuus voi johtaa komponentin ylikuumenemiseen. Tämä voi tapahtua myös, jos laite on päällä liian kauan. Kelan sisäiset vauriot johtuvat auton voimakkaasta tärinästä. Lisäksi jatkuva kytkeytyminen päälle ja pois päältä voi aiheuttaa koskettimien kulumista. Jos rele "palaa" tai "jumittuu" tällä tavoin, seurauksena on harvinaisissa tapauksissa palava tulipalo. Jos rele on viallinen, asiantuntijan on vaihdettava se.
Tilaa auton releet Motointegratorilta
Etsitkö halpaa relettä autoosi? Motointegratorissa tarjoammelaajan valikoiman varaosia ja tarvikkeita huippumerkeiltä. Tutustu korkealaatuisiin releisiin huippuluokan valmistajilta, kuten AUGER, BOSCH, BPART, HELLA, HERTH + BUSSE, PROKOM ja monet muut. Käytä laajaa hakuamme löytääksesi oikean releen autoosi. Vaihtoehtoisesti voit ottaa yhteyttä toimivaltaiseen asiakaspalveluumme. He antavat sinulle mielellään kattavia neuvoja. Palkittu verkkokauppamme on tunnettu korkeasta asiakastyytyväisyydestä, mikä näkyy erittäin hyvissä asiakasarvosteluissa. Jos olet vastoin odotuksia tilannut väärän varaosan, voit käyttää maksutonta palautuspalveluamme