-3% jarruosista

Releet FEBI BILSTEIN – KUORMA-AUTOT

(löytyi 9 tulosta)

Kaikki tulokset kategorialle Releet.
Emme löytäneet mitään tuloksia ajoneuvolle Volvo

Releet näyttävät melko huomaamattomilta, mutta saavat pisteitä vankasta rakenteestaan ja turvallisesta toiminnastaan. Autossa sähkömekaaniset kytkimet mahdollistavat muun muassa istuinlämmityksen kytkemisen päälle, tuulilasinpyyhkimien käyttämisen ja vilkkujen turvallisen toiminnan.

Varaosat VALEO
Sijoituskriteerit
Ohjainlaite, sähköpuhallin (moottorijäädytys) FEBI BILSTEIN 39739
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   39739
24,42 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Rele, jäähdyttimen puhallin FEBI BILSTEIN 26141
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   26141
39,74 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Monitoimirele FEBI BILSTEIN 107803
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   107803
2,42 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Virtalukko FEBI BILSTEIN 03861
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   03861
6,01 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vaihtorele, kaukovalot/lähivalot FEBI BILSTEIN 181674
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   181674
8,11 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Rele, polttoainepumppu FEBI BILSTEIN 33689
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   33689
4,13 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Rele, polttoainepumppu FEBI BILSTEIN 39740
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   39740
3,88 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Rele, polttoainepumppu FEBI BILSTEIN 01483
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   01483
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Monitoimirele FEBI BILSTEIN 40910
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   40910
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Releiden rakenne ja toimintaperiaate

Releet ovat tärkeitä pieniä apuvälineitä, jotka mahdollistavat konkreettisesti määritellyt sähköpiirit. Relettä tarvitaan lähes jokaisessa ajoneuvon sähköjärjestelmän piirissä.

Ensin on tehtävä ero eri releiden välillä. Sähköpiirin komponenteissa on ensinnäkin ohjauspiiri ja työpiiri. Tärkein tekninen ero on normaalisti suljettujen ja normaalisti avointen releiden välillä. Ensin mainitut komponentit avaavat virtapiirin heti, kun siihen kytketään virta. Normaalisti avoimet releet sen sijaan sulkevat virtapiirin, jotta virta voi kulkea. Näin varmistetaan esimerkiksi, että sumuvalot saavat virtaa vain silloin, kun ainakin lähivalot on kytketty päälle. Lähivalot, joita ei sammuteta, mutta jotka sammuvat heti, kun sytytysvirta sammutetaan, toimivat myös releen kautta.

Mitkä ovat ajoneuvojen releiden vikaantumisen syyt?

Komponentin sisällä on kela. Se toimii sähkömagneetin periaatteella. Riippuen siitä, onko kyseessä normaalisti avoin vai normaalisti suljettu kosketin, ankkuri vetää magneettisesti puoleensa ja avaa tai sulkee siten sähköisen kosketimen. Jos kytkentärele on viallinen, työpiiriä ei voida avata tai sulkea. Jos esimerkiksi ajoittaisen tuulilasinpyyhkimen virtapiiri ei enää toimi, se ei enää sulkeutuisi, jos kyseessä olisi sulkeutuva rele. Tuulilasinpyyhin ei voisi toimia. Jos (esimerkkinä havainnollistamiseksi) kyseessä olisi normaalisti suljettu rele, tuulilasinpyyhin toimisi normaalisti ja keskeytyksettä, koska virtapiiri ei katkea.

Miten automaattinen rele testataan?

Kytkentäreleen testaaminen on suhteellisen yksinkertaista. Tarvitaan ohmimittari, ja ohjauspiiriin syötetään myös jännite pariston kautta. Riippuen siitä, onko kyseessä normaalisti avoin vai normaalisti suljettu kosketin, mitataan sitten vastus ohmeina käyttöpiiristä. Ajoneuvon alkutarkastus voidaan kuitenkin tehdä myös yksinkertaisesti aktivoimalla kyseinen piiri. Tämä johtuu siitä, että kytkentäreleestä kuuluu "naksahdus", kun sitä käytetään. Jos johdot ovat avoimesti saatavilla (liittimistä), voidaan myös mitata tuleva jännite suoraan releestä. Mutta myös vastus ohmeina voidaan mitata ja tarkistaa suoraan.

Miten ajoneuvon virrankulutusta voidaan säädellä?

Vanhemmissa ajoneuvoissa voi usein käydä niin, että akku tyhjenee vuotovirran vuoksi. Tällöin voidaan käyttää akun katkaisurelettä. Heti kun virta-avain käännetään "off"-asentoon, rele kytkeytyy ja katkaisee virtapiirin. Jos sytytysvirta kytketään päälle, myös kytkentärele sulkeutuu. Tätä varten ohjauspiiri kytketään sytytysvirtaan.

Akun katkaisureleen käyttö on kuitenkin rajoitettu nykyaikaisissa ajoneuvoissa noin 1990-luvun puolivälistä alkaen. Tällaisen katkaisureleen käyttö vastaa akun irrottamista. Ajoneuvot, joissa on erityisesti elektronisia komponentteja, voidaan tällöin joutua "säätämään" esimerkiksi avaamalla ja sulkemalla ikkunannostimet ja kattoluukku ennen moottorin ensimmäistä käynnistystä tai/ja kääntämällä ohjausta kokonaan vasemmalta oikealle (ohjauskulma-anturit). Ennen tällaisten releiden käyttöä on tarkistettava ajoneuvon valmistajalta, mitä on noudatettava, kun akku irrotetaan tai virtapiiri katkaistaan.

Mikä kytkentärele on sopiva?

Releet on standardoitu. Niitä on erikokoisia. Releen pistorasian mukaan määräytyy, mitä relettä tarvitaan. Tässä on eroja. Sopiva relekoko löytyy vastaavasta taulukosta. Lisäksi määritetty nimellisteho (ilmoitettu releessä) on ratkaiseva, ja sen jälkeen tietysti liittimien lukumäärä.