-3% tuulilasinpyyhkimistä

Releet HELLA – Mercedes-Benz – KUORMA-AUTOT

(löytyi 14 tulosta)

Releet näyttävät melko huomaamattomilta, mutta saavat pisteitä vankasta rakenteestaan ja turvallisesta toiminnastaan. Autossa sähkömekaaniset kytkimet mahdollistavat muun muassa istuinlämmityksen kytkemisen päälle, tuulilasinpyyhkimien käyttämisen ja vilkkujen turvallisen toiminnan.

Varaosat ATE
Sijoituskriteerit
Rele, tasonsäätö HELLA 4RD 965 453-801
Valmistaja:   HELLA
Valmistajan numero:   4RD 965 453-801
1,94 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Rele, tihkukytkin HELLA 5WG 002 450-311
Valmistaja:   HELLA
Valmistajan numero:   5WG 002 450-311
33,63 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Monitoimintorele HELLA 4RD 933 332-551
Valmistaja:   HELLA
Valmistajan numero:   4RD 933 332-551
5,52 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Rele, tasonsäätö HELLA 4RA 933 332-451
Valmistaja:   HELLA
Valmistajan numero:   4RA 933 332-451
3,71 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Rele HELLA 4RA 933 332-531
Valmistaja:   HELLA
Valmistajan numero:   4RA 933 332-531
8,44 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Rele, tihkupyyhintä HELLA 4RA 933 332-541
Valmistaja:   HELLA
Valmistajan numero:   4RA 933 332-541
7,40 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Yleisrele HELLA 4RA933 791-161
Valmistaja:   HELLA
Valmistajan numero:   4RA 933 791-161
3,28 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Rele, takasumuvalo HELLA 4RD 965 453-041
Valmistaja:   HELLA
Valmistajan numero:   4RD 965 453-041
2,93 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Monitoimirele HELLA 4RA 933 766-801
Valmistaja:   HELLA
Valmistajan numero:   4RA 933 766-801
2,03 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Releen vilkkuyksikkö HELLA 4DM003 360-021
Valmistaja:   HELLA
Valmistajan numero:   4DM 003 360-021
20,57 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Rele, työvirta HELLA 4RA 007 791-011
Valmistaja:   HELLA
Valmistajan numero:   4RA 007 791-011
3,91 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Rele, työvirta HELLA 4RA 007 793-031
Valmistaja:   HELLA
Valmistajan numero:   4RA 007 793-031
5,14 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Monitoimirele HELLA 4RA 933 766-111
Valmistaja:   HELLA
Valmistajan numero:   4RA 933 766-111
2,12 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Rele HELLA 4RD 007 794-021
Valmistaja:   HELLA
Valmistajan numero:   4RD 007 794-021
2,99 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Releiden rakenne ja toimintaperiaate

Releet ovat tärkeitä pieniä apuvälineitä, jotka mahdollistavat konkreettisesti määritellyt sähköpiirit. Relettä tarvitaan lähes jokaisessa ajoneuvon sähköjärjestelmän piirissä.

Ensin on tehtävä ero eri releiden välillä. Sähköpiirin komponenteissa on ensinnäkin ohjauspiiri ja työpiiri. Tärkein tekninen ero on normaalisti suljettujen ja normaalisti avointen releiden välillä. Ensin mainitut komponentit avaavat virtapiirin heti, kun siihen kytketään virta. Normaalisti avoimet releet sen sijaan sulkevat virtapiirin, jotta virta voi kulkea. Näin varmistetaan esimerkiksi, että sumuvalot saavat virtaa vain silloin, kun ainakin lähivalot on kytketty päälle. Lähivalot, joita ei sammuteta, mutta jotka sammuvat heti, kun sytytysvirta sammutetaan, toimivat myös releen kautta.

Mitkä ovat ajoneuvojen releiden vikaantumisen syyt?

Komponentin sisällä on kela. Se toimii sähkömagneetin periaatteella. Riippuen siitä, onko kyseessä normaalisti avoin vai normaalisti suljettu kosketin, ankkuri vetää magneettisesti puoleensa ja avaa tai sulkee siten sähköisen kosketimen. Jos kytkentärele on viallinen, työpiiriä ei voida avata tai sulkea. Jos esimerkiksi ajoittaisen tuulilasinpyyhkimen virtapiiri ei enää toimi, se ei enää sulkeutuisi, jos kyseessä olisi sulkeutuva rele. Tuulilasinpyyhin ei voisi toimia. Jos (esimerkkinä havainnollistamiseksi) kyseessä olisi normaalisti suljettu rele, tuulilasinpyyhin toimisi normaalisti ja keskeytyksettä, koska virtapiiri ei katkea.

Miten automaattinen rele testataan?

Kytkentäreleen testaaminen on suhteellisen yksinkertaista. Tarvitaan ohmimittari, ja ohjauspiiriin syötetään myös jännite pariston kautta. Riippuen siitä, onko kyseessä normaalisti avoin vai normaalisti suljettu kosketin, mitataan sitten vastus ohmeina käyttöpiiristä. Ajoneuvon alkutarkastus voidaan kuitenkin tehdä myös yksinkertaisesti aktivoimalla kyseinen piiri. Tämä johtuu siitä, että kytkentäreleestä kuuluu "naksahdus", kun sitä käytetään. Jos johdot ovat avoimesti saatavilla (liittimistä), voidaan myös mitata tuleva jännite suoraan releestä. Mutta myös vastus ohmeina voidaan mitata ja tarkistaa suoraan.

Miten ajoneuvon virrankulutusta voidaan säädellä?

Vanhemmissa ajoneuvoissa voi usein käydä niin, että akku tyhjenee vuotovirran vuoksi. Tällöin voidaan käyttää akun katkaisurelettä. Heti kun virta-avain käännetään "off"-asentoon, rele kytkeytyy ja katkaisee virtapiirin. Jos sytytysvirta kytketään päälle, myös kytkentärele sulkeutuu. Tätä varten ohjauspiiri kytketään sytytysvirtaan.

Akun katkaisureleen käyttö on kuitenkin rajoitettu nykyaikaisissa ajoneuvoissa noin 1990-luvun puolivälistä alkaen. Tällaisen katkaisureleen käyttö vastaa akun irrottamista. Ajoneuvot, joissa on erityisesti elektronisia komponentteja, voidaan tällöin joutua "säätämään" esimerkiksi avaamalla ja sulkemalla ikkunannostimet ja kattoluukku ennen moottorin ensimmäistä käynnistystä tai/ja kääntämällä ohjausta kokonaan vasemmalta oikealle (ohjauskulma-anturit). Ennen tällaisten releiden käyttöä on tarkistettava ajoneuvon valmistajalta, mitä on noudatettava, kun akku irrotetaan tai virtapiiri katkaistaan.

Mikä kytkentärele on sopiva?

Releet on standardoitu. Niitä on erikokoisia. Releen pistorasian mukaan määräytyy, mitä relettä tarvitaan. Tässä on eroja. Sopiva relekoko löytyy vastaavasta taulukosta. Lisäksi määritetty nimellisteho (ilmoitettu releessä) on ratkaiseva, ja sen jälkeen tietysti liittimien lukumäärä.