Joulukausi 2024

Releet BOSCH – VW – KUORMA-AUTOT

(löytyi 8 tulosta)

Releet näyttävät melko huomaamattomilta, mutta saavat pisteitä vankasta rakenteestaan ja turvallisesta toiminnastaan. Autossa sähkömekaaniset kytkimet mahdollistavat muun muassa istuinlämmityksen kytkemisen päälle, tuulilasinpyyhkimien käyttämisen ja vilkkujen turvallisen toiminnan.

Sijoituskriteerit
Yleisrele BOSCH 0 986 AH0 237
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 986 AH0 237
2,87 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Rele BOSCH 0 986 332 002
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 986 332 002
9,72 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Lämpökytkin, kylmäkäynnistys BOSCH F 026 T03 102
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   F 026 T03 102
126,08 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Rele BOSCH 0 332 201 107
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 332 201 107
2,98 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Rele, hehkutusjärjestelmä BOSCH 0 986 332 001
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 986 332 001
8,95 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Rele BOSCH 0 332 209 151
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 332 209 151
3,11 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Rele BOSCH 0 332 019 457
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 332 019 457
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Rele BOSCH 0 332 209 159
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 332 209 159
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Releiden rakenne ja toimintaperiaate

Releet ovat tärkeitä pieniä apuvälineitä, jotka mahdollistavat konkreettisesti määritellyt sähköpiirit. Relettä tarvitaan lähes jokaisessa ajoneuvon sähköjärjestelmän piirissä.

Ensin on tehtävä ero eri releiden välillä. Sähköpiirin komponenteissa on ensinnäkin ohjauspiiri ja työpiiri. Tärkein tekninen ero on normaalisti suljettujen ja normaalisti avointen releiden välillä. Ensin mainitut komponentit avaavat virtapiirin heti, kun siihen kytketään virta. Normaalisti avoimet releet sen sijaan sulkevat virtapiirin, jotta virta voi kulkea. Näin varmistetaan esimerkiksi, että sumuvalot saavat virtaa vain silloin, kun ainakin lähivalot on kytketty päälle. Lähivalot, joita ei sammuteta, mutta jotka sammuvat heti, kun sytytysvirta sammutetaan, toimivat myös releen kautta.

Mitkä ovat ajoneuvojen releiden vikaantumisen syyt?

Komponentin sisällä on kela. Se toimii sähkömagneetin periaatteella. Riippuen siitä, onko kyseessä normaalisti avoin vai normaalisti suljettu kosketin, ankkuri vetää magneettisesti puoleensa ja avaa tai sulkee siten sähköisen kosketimen. Jos kytkentärele on viallinen, työpiiriä ei voida avata tai sulkea. Jos esimerkiksi ajoittaisen tuulilasinpyyhkimen virtapiiri ei enää toimi, se ei enää sulkeutuisi, jos kyseessä olisi sulkeutuva rele. Tuulilasinpyyhin ei voisi toimia. Jos (esimerkkinä havainnollistamiseksi) kyseessä olisi normaalisti suljettu rele, tuulilasinpyyhin toimisi normaalisti ja keskeytyksettä, koska virtapiiri ei katkea.

Miten automaattinen rele testataan?

Kytkentäreleen testaaminen on suhteellisen yksinkertaista. Tarvitaan ohmimittari, ja ohjauspiiriin syötetään myös jännite pariston kautta. Riippuen siitä, onko kyseessä normaalisti avoin vai normaalisti suljettu kosketin, mitataan sitten vastus ohmeina käyttöpiiristä. Ajoneuvon alkutarkastus voidaan kuitenkin tehdä myös yksinkertaisesti aktivoimalla kyseinen piiri. Tämä johtuu siitä, että kytkentäreleestä kuuluu "naksahdus", kun sitä käytetään. Jos johdot ovat avoimesti saatavilla (liittimistä), voidaan myös mitata tuleva jännite suoraan releestä. Mutta myös vastus ohmeina voidaan mitata ja tarkistaa suoraan.

Miten ajoneuvon virrankulutusta voidaan säädellä?

Vanhemmissa ajoneuvoissa voi usein käydä niin, että akku tyhjenee vuotovirran vuoksi. Tällöin voidaan käyttää akun katkaisurelettä. Heti kun virta-avain käännetään "off"-asentoon, rele kytkeytyy ja katkaisee virtapiirin. Jos sytytysvirta kytketään päälle, myös kytkentärele sulkeutuu. Tätä varten ohjauspiiri kytketään sytytysvirtaan.

Akun katkaisureleen käyttö on kuitenkin rajoitettu nykyaikaisissa ajoneuvoissa noin 1990-luvun puolivälistä alkaen. Tällaisen katkaisureleen käyttö vastaa akun irrottamista. Ajoneuvot, joissa on erityisesti elektronisia komponentteja, voidaan tällöin joutua "säätämään" esimerkiksi avaamalla ja sulkemalla ikkunannostimet ja kattoluukku ennen moottorin ensimmäistä käynnistystä tai/ja kääntämällä ohjausta kokonaan vasemmalta oikealle (ohjauskulma-anturit). Ennen tällaisten releiden käyttöä on tarkistettava ajoneuvon valmistajalta, mitä on noudatettava, kun akku irrotetaan tai virtapiiri katkaistaan.

Mikä kytkentärele on sopiva?

Releet on standardoitu. Niitä on erikokoisia. Releen pistorasian mukaan määräytyy, mitä relettä tarvitaan. Tässä on eroja. Sopiva relekoko löytyy vastaavasta taulukosta. Lisäksi määritetty nimellisteho (ilmoitettu releessä) on ratkaiseva, ja sen jälkeen tietysti liittimien lukumäärä.