-3% jarruosista

Releet VEMO – VW

(löytyi 8 tulosta)

Releet näyttävät melko huomaamattomilta, mutta saavat pisteitä vankasta rakenteestaan ja turvallisesta toiminnastaan. Autossa sähkömekaaniset kytkimet mahdollistavat muun muassa istuinlämmityksen kytkemisen päälle, tuulilasinpyyhkimien käyttämisen ja vilkkujen turvallisen toiminnan.

Varaosat LEMFÖRDER
Sijoituskriteerit
Monitoimirele VEMO V15-71-0051
Valmistaja:   VEMO
Valmistajan numero:   V15-71-0051
23,22 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Rele, jäähdyttimen puhallin VEMO V15-71-0032
Valmistaja:   VEMO
Valmistajan numero:   V15-71-0032
26,91 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Monitoimirele VEMO V15-71-1022
Valmistaja:   VEMO
Valmistajan numero:   V15-71-1022
13,41 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Rele, polttoainepumppu VEMO V10-71-0002
Valmistaja:   VEMO
Valmistajan numero:   V10-71-0002
8,41 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Yleisrele VEMO V15-71-0059
Valmistaja:   VEMO
Valmistajan numero:   V15-71-0059
5,16 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Rele, jäähdyttimen puhallin VEMO V15-71-0020
Valmistaja:   VEMO
Valmistajan numero:   V15-71-0020
23,53 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Rele, jäähdyttimen tuulettimen käynnistys VEMO V15-71-0017
Rele, jäähdyttimen tuulettimen käynnistys VEMO V15-71-0017
Valmistaja:   VEMO
Valmistajan numero:   V15-71-0017
6,21 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Monitoimirele VEMO V10-71-0001
Valmistaja:   VEMO
Valmistajan numero:   V10-71-0001
18,21 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Releiden rakenne ja toimintaperiaate

Releet ovat tärkeitä pieniä apuvälineitä, jotka mahdollistavat konkreettisesti määritellyt sähköpiirit. Relettä tarvitaan lähes jokaisessa ajoneuvon sähköjärjestelmän piirissä.

Ensin on tehtävä ero eri releiden välillä. Sähköpiirin komponenteissa on ensinnäkin ohjauspiiri ja työpiiri. Tärkein tekninen ero on normaalisti suljettujen ja normaalisti avointen releiden välillä. Ensin mainitut komponentit avaavat virtapiirin heti, kun siihen kytketään virta. Normaalisti avoimet releet sen sijaan sulkevat virtapiirin, jotta virta voi kulkea. Näin varmistetaan esimerkiksi, että sumuvalot saavat virtaa vain silloin, kun ainakin lähivalot on kytketty päälle. Lähivalot, joita ei sammuteta, mutta jotka sammuvat heti, kun sytytysvirta sammutetaan, toimivat myös releen kautta.

Mitkä ovat ajoneuvojen releiden vikaantumisen syyt?

Komponentin sisällä on kela. Se toimii sähkömagneetin periaatteella. Riippuen siitä, onko kyseessä normaalisti avoin vai normaalisti suljettu kosketin, ankkuri vetää magneettisesti puoleensa ja avaa tai sulkee siten sähköisen kosketimen. Jos kytkentärele on viallinen, työpiiriä ei voida avata tai sulkea. Jos esimerkiksi ajoittaisen tuulilasinpyyhkimen virtapiiri ei enää toimi, se ei enää sulkeutuisi, jos kyseessä olisi sulkeutuva rele. Tuulilasinpyyhin ei voisi toimia. Jos (esimerkkinä havainnollistamiseksi) kyseessä olisi normaalisti suljettu rele, tuulilasinpyyhin toimisi normaalisti ja keskeytyksettä, koska virtapiiri ei katkea.

Miten automaattinen rele testataan?

Kytkentäreleen testaaminen on suhteellisen yksinkertaista. Tarvitaan ohmimittari, ja ohjauspiiriin syötetään myös jännite pariston kautta. Riippuen siitä, onko kyseessä normaalisti avoin vai normaalisti suljettu kosketin, mitataan sitten vastus ohmeina käyttöpiiristä. Ajoneuvon alkutarkastus voidaan kuitenkin tehdä myös yksinkertaisesti aktivoimalla kyseinen piiri. Tämä johtuu siitä, että kytkentäreleestä kuuluu "naksahdus", kun sitä käytetään. Jos johdot ovat avoimesti saatavilla (liittimistä), voidaan myös mitata tuleva jännite suoraan releestä. Mutta myös vastus ohmeina voidaan mitata ja tarkistaa suoraan.

Miten ajoneuvon virrankulutusta voidaan säädellä?

Vanhemmissa ajoneuvoissa voi usein käydä niin, että akku tyhjenee vuotovirran vuoksi. Tällöin voidaan käyttää akun katkaisurelettä. Heti kun virta-avain käännetään "off"-asentoon, rele kytkeytyy ja katkaisee virtapiirin. Jos sytytysvirta kytketään päälle, myös kytkentärele sulkeutuu. Tätä varten ohjauspiiri kytketään sytytysvirtaan.

Akun katkaisureleen käyttö on kuitenkin rajoitettu nykyaikaisissa ajoneuvoissa noin 1990-luvun puolivälistä alkaen. Tällaisen katkaisureleen käyttö vastaa akun irrottamista. Ajoneuvot, joissa on erityisesti elektronisia komponentteja, voidaan tällöin joutua "säätämään" esimerkiksi avaamalla ja sulkemalla ikkunannostimet ja kattoluukku ennen moottorin ensimmäistä käynnistystä tai/ja kääntämällä ohjausta kokonaan vasemmalta oikealle (ohjauskulma-anturit). Ennen tällaisten releiden käyttöä on tarkistettava ajoneuvon valmistajalta, mitä on noudatettava, kun akku irrotetaan tai virtapiiri katkaistaan.

Mikä kytkentärele on sopiva?

Releet on standardoitu. Niitä on erikokoisia. Releen pistorasian mukaan määräytyy, mitä relettä tarvitaan. Tässä on eroja. Sopiva relekoko löytyy vastaavasta taulukosta. Lisäksi määritetty nimellisteho (ilmoitettu releessä) on ratkaiseva, ja sen jälkeen tietysti liittimien lukumäärä.