- Pusty
Raitisilmasuodattimet – KUORMA-AUTOT
(löytyi 330 tulosta)
Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia kategoriasta Raitisilmasuodattimet.
Kaikki valmistajat
- Abarth
- Acura
- Aixam
- Alfa Romeo
- Andoria
- ARO
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Avia
- Bedford
- Bentley
- BMW
- Buick
- Cadillac
- Chery
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Cupra
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Daihatsu
- Dodge
- Elaris
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Ford USA
- FSO
- GAZ
- GEO
- GMC
- Great Wall
- Honda
- Hummer
- Hyundai
- Infiniti
- Innocenti
- Isuzu
- Iveco
- Jaguar
- Jeep
- KIA
- Lada
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- LDV
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
- Mitsubishi
- Nissan
- Opel
- Peugeot
- Plymouth
- Pontiac
- Porsche
- Renault
- Renault Trucks
- Rover
- Saab
- Seat
- Sevic
- Skoda
- Smart
- Ssangyong
- Steyr
- Subaru
- Suzuki
- Tata
- Tesla
- Toyota
- Trabant
- UAZ
- Volvo
- VW
- Wartburg
- Zastava
- ZAZ
- ZIL
Raitisilmasuodattimien tyypit
Raitisilmasuodattimet jaetaan kahteen klassiseen malliin, hiukkassuodattimiin ja yhdistelmäsuodattimiin.
- Hiukkassuodatin: tämä suodattaa hiukkasmaiset epäpuhtaudet pois ilmasta. Nämä hiukkaset voivat olla erikokoisia ja ennen kaikkea niitä voi esiintyä eri syistä. Siitepölystä tiepölyyn, jarrujen hankaukseen, nokeen ja renkaiden hankaukseen - hiukkastyyppejä on lukuisia. Suodatin poimii ne ilmasta ja suodattaa ne niin, että ajoneuvoon tuleva ilma on vapautettu haitallisista hiukkasista. Jopa pienimmät, alle viiden mikrometrin kokoiset hiukkaset voidaan poistaa ilmasta nykyaikaisilla suodattimilla. Tämä on siunaus erityisesti allergikoille.
- Yhdistelmäsuodatin: toisessa vaihtoehdossa on hiukkassuodattimen etujen lisäksi ylimääräinen aktiivihiilikerros. Tämä matkustamon raitisilmasuodatin voi näin ollen suodattaa hiukkasten ja pölyn lisäksi myös haitallisia kaasuja (kuten otsonia tai bentseeniä) ja hajuja. Monissa nykyaikaisissa ajoneuvoissa on vakiona yhdistelmäsuodatin, joka on sekä hiukkas- että aktiivihiilisuodatin yhdessä.
Raitisilmasuodattimen säännöllinen vaihto
Riippumatta siitä, minkä suodattimen olet valinnut valmistajan avulla - säännöllinen vaihto on välttämätöntä aina. Suodattimet ovat pohjimmiltaan sidoksissa käyttöaikaan. Varmistaakseen niiden moitteettoman toiminnan valmistajat antavat tarkat ohjeet siitä, kuinka usein raitisilmasuodattimet on vaihdettava.
Miksi auton raitisilmasuodatin on vaihdettava?
Ajan myötä suodatin täyttyy erilaisilla aineilla, jolloin ilmanläpäisevyys vähenee. Tämän seurauksena myös suodattimen suorituskyky heikkenee huomattavasti, eikä auton sisäilmasuodattimen toimintaa voida enää taata. Toinen syy, miksi suodattimen vaihto voi olla tarpeen, on vauriot. Ne ovat tunnistettavissa esimerkiksi siitä, että suodattimen pinta on vahingoittunut.
Milloin raitisilmasuodatin on vaihdettava?
On olemassa joitakin merkkejä ja viitteitä, jotka puoltavat raitisilmasuodattimen vaihtamista:
- Ikkunat alkavat hämärtyä.
- Im Fahrzeug duftet es bei geschlossenen Fenstern unangenehm.
- Ajoneuvossa on epämiellyttävä haju, kun ikkunat ovat kiinni.
- Ilmastointilaitteen toiminta on heikentynyt.
- Ilma ei kierrä kunnolla.
- Ajoneuvon kammio ei enää lämpene kunnolla kylmänä vuodenaikana.
Kaikki nämä merkit eivät kuitenkaan heti viittaa siihen, että raitisilmasuodatin on vaihdettava. Sinun on ensin suljettava pois muutama seikka, jotka voivat myös olla syyllisiä:
- Raitisilmasuodatin ei ehkä ole asetettu oikein.
- Saatat ajaa pölyisillä teillä ja huomata ongelmat vasta siellä.
- Olet jo käyttänyt raitisilmasuodatinta yli sallitun ajan.
- Suodattimeen ja sen työtasolle on päässyt rasvaa tai vettä.
- Suodatinmateriaali on vaurioitunut vieraiden hiukkasten tai lian vuoksi.
- Liian paljon kemikaaleja on imeytynyt niin, että toiminto on menetetty.
Jos et havaitse ajoneuvossa mitään oireita, tarkistus kannattaa silti tehdä noin 10 000 ajokilometrin jälkeen. Jos ajat usein pölyisillä tai huonosti rakennetuilla teillä, tarkastus on suositeltavaa tehdä myös 5 000 kilometrin kohdalla.
Tarkista, puhdista ja vaihda suodatin
Seuraavassa annamme askel askeleelta -vinkkejä ja neuvoja siihen, miten löydät, tarkistat ja puhdistat raitisilmasuodattimen.
Seuraava pätee kuitenkin edelleen: jos suodatin on liian likainen, vaurioitunut tai liian vanha, se on vaihdettava.
- Etsi raitisilmasuodatin: useimmiten suodatin sijaitsee konepellin alla, mutta joissakin malleissa se voi olla keskikonsolin alaosassa.
- Tarkista raitisilmasuodatin: pikaisella silmämääräisellä tarkastuksella voit selvittää, onko matkustamon ilmansuodatin vaurioitunut. Jos suodatin on vakavasti vaurioitunut, se on aina vaihdettava.
- Puhdista raitisilmasuodatin: jos suodattimessa ei ole näkyviä vaurioita tai vikoja, voit irrottaa suodattimen ja ravistaa sen. Varmista kuitenkin, ettet tee tätä toimenpidettä kosteassa ympäristössä. Irrota ensin kansi, joka on kiinnitetty ruuveilla tai pidikkeillä.
- Raitisilmasuodattimen vaihtaminen: jos pelkkä ravistelu ja varovainen puhdistaminen ei riitä, on aika vaihtaa suodatin. Sisäilmasuodatin on edullinen komponentti, ja sen voi vaihtaa helposti itse. Jos suodatin on vaihdettava vakavan vaurion vuoksi, on suositeltavaa tarkastuttaa myös muut osat. Näin voit estää vaurioita vaikuttamasta muihin komponentteihin ja siten aiheuttamasta ajoneuvon ongelmia uudelleen tulevaisuudessa.
Voit vaihtaa suodattimen helposti itse, kun olet valinnut oikean suodattimen automallillesi Motointegratorin kautta. Bestsellereitämme ovat erityisesti raitisilmasuodattimet VW Golf 7 -malliin, mutta myös muihin tunnettuihin automerkkeihin. Toimitamme raitisilmasuodatin sinulle salamannopealla toimituksellamme, jotta vaihto voi tapahtua viipymättä.