- Pusty
- SAATAVUUS
- Valmistaja
- Hinta
Raidetangot, sivuttaiset (ilman päätä) – KUORMA-AUTOT
(löytyi 1134 tulosta)
Kuorma-auton ohjaustangon tehtävänä on siis välittää voima ohjausvaihteesta navan ohjausvipuihin. Näin varmistetaan kuorma-auton ohjauspyörien tarvittava kääntökulma. Ohjaustangot ovat yleensä pitkäikäisiä ja erityisen vakaita, ja niitä on harvoin vaihdettava. Tiellä olevat esteet, esimerkiksi kuopat, voivat kuitenkin vahingoittaa ohjaustankoa. Tällöin ohjaustanko on vaihdettava.
Valmistaja: | FEBI BILSTEIN |
Valmistajan numero: | 38318 |
Valmistaja: | FEBI BILSTEIN |
Valmistajan numero: | 35178 |
Valmistaja: | FEBI BILSTEIN |
Valmistajan numero: | 103563 |
Valmistaja: | FEBI BILSTEIN |
Valmistajan numero: | 35179 |
Valmistaja: | FEBI BILSTEIN |
Valmistajan numero: | 35177 |
Valmistaja: | FEBI BILSTEIN |
Valmistajan numero: | 172755 |
Valmistaja: | FEBI BILSTEIN |
Valmistajan numero: | 172572 |
Motointegrator-verkkokaupasta löydät laadukkaat ohjaustangot edulliseen hintaan kuorma-autoosi. Olipa kyseessä Iveco, MAN, DAF tai Mercedes-Benz - me tarjoamme kuorma-autoosi sopivan ohjaustangon. Odota yhteensä 5 miljoonaa varaosaa ja tarviketta kuorma-autoihin, autoihin ja moottoripyöriin. Meiltä löydät laadukkaat ja edulliset autonosat huippulaatuisina.
Mitä ovat ohjaustangot ja mitä ne tekevät?
Ohjaustangot ovat osa ohjaustankoa ja ohjausvaihteistoa. Ne vastaavat etupyörien ohjauksesta. Kun kuljettaja ohjaa, ohjaustangot siirtävät ohjauksen aiheuttamat voimat pyöriin tai etuakselin ohjaustankoihin. Monissa kuorma-autoissa ja traktoreissa molemmat ohjausvivut on kytketty suoraan jakamattomaan raidetankoon.
Vetotankojen päässä on vetotangon pää. Tämä muodostaa yhteyden pyörän ja telaketjutangon välille. Vetotangon päät ovat siis niin sanottuja voimansiirtoniveliä. Vetotangon pää on tärkeä myös kuorma-auton raidevälien säätämisessä. Virheellinen raiteen säätö johtaa huonoon käsiteltävyyteen ja lisää kulumista. Siksi ohjaustangon ja vetotangon pään tarkka säätö on erittäin tärkeää. Jos vetotangon pää ja raidetanko vaurioituvat, ohjaus saa lisää pelivaraa ja ajokäyttäytyminen muuttuu epävakaaksi. Vialliset ohjaustangot ja ohjaustangon päät on sen vuoksi vaihdettava välittömästi.
Kuorma-auton ohjaustanko - pitkä käyttöikä ja kestävyys
Ohjauksen vetotangot ja vetotangon päät ovat erittäin pitkäikäisiä. Normaaleissa ajo-olosuhteissa vetotangot ovat käytännössä tuhoutumattomia, ja niitä on harvoin vaihdettava. Ohjaustanko voi kuitenkin vaurioitua tai deformoitua suurten voimien ja huonojen tieolosuhteiden vuoksi. Tien halkeamat ja kuopat eivät ainoastaan lisää onnettomuusriskiä. Ei-toivottu isku voi muuttaa kuorma-auton ohjaustankoa ja vahingoittaa sitä. Ohjaustanko voi myös vääntyä, kun tiellä ajetaan nopeasti muiden esteiden yli, esimerkiksi nopeusrajoituksissa tai onnettomuuksissa. Jos ohjaustanko on vääntynyt, pyörä ei ole enää suora vaan vinossa. Vetotanko voi kulua myös, jos ohjausholkki on vaurioitunut. Vääntyneet ohjaustangot on vaihdettava välittömästi ajoturvallisuuden varmistamiseksi.
Mistä tunnistat viallisen ohjaustangon?
Usein viallinen ohjaustanko huomataan lähinnä kolinasta, suuresta ohjausvirheestä ja vaikeasti liikuteltavasta ohjauksesta. Jos näin käy, on välitön käynti korjaamolla välttämätön.
Yleisimmät viallisen ohjaustangon ominaisuudet ovat:
- ohjausliikkeiden suurempi leikki
- Kuorma-auto vetää sivulle, kun se ajaa suoraan eteenpäin
- murtuvat äänet kaarteeseen ohjaamisen yhteydessä
- tarkka ohjaus ei ole enää mahdollista ja ohjaukseen tarvitaan enemmän voimaa
- etupyörät jyrisevät
Voimakas renkaiden kuluminen voi myös olla merkki viallisesta vetotangosta tai vetotangon päästä. Kuorma-autojen vaurioituneet ohjaustangot on vaihdettava välittömästi. Jos vaurioita tai ongelmia ei esiinny, vetotanko on tarkastettava 150 000 km:n välein ja vaihdettava tarvittaessa.
Kuinka vaihtaa ohjaustanko, sivuttainen (ilman päätä) kuorma-autoon?
Ohjaustanko on vaihdettava erikoisliikkeessä, koska osaan on vaikea päästä käsiksi. Uuden vetotangon asentamisen jälkeen myös pyörä on kohdistettava uudelleen. Työpajassa muutos maksaa noin 400,00-500,00 euroa. Jos vaihdat pyörän itse, tarvitset riittävät tekniset tiedot ja nostolavan vaihtoa varten. Vaihtoa varten on muun muassa irrotettava korin alasuoja ja etuakselin pyörät. Ohjaustangon hinta kuorma-auton sivulle (ilman päätä) on keskimäärin 100,00 euroa. Todelliset kustannukset riippuvat kuitenkin varaosan merkistä ja mallista.
Alustan geometrian säätö eli pyörien tarkka suuntaus on kuitenkin tehtävä korjaamolla vaihdon jälkeen. Jos ohjaustanko vaihdetaan kuorma-autoon sivusuunnassa ilman päätä, on järkevää vaihtaa samalla myös vetotangon päät.
Tilaa edullisia ohjaustankoja kuorma-autoihin verkkokaupasta
Haluaisitko tilata ohjaustangon kuorma-auton sivulle (ilman päätä)? Tutustu sitten Motointegrator-verkkokauppaan. Sieltä voit ostaa kuorma-auton ohjaustangon edullisesti ja monia muita varaosia. Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään valintasi kanssa. Voit odottaa tilaamiesi tuotteiden korkeinta laatua ja salamannopeaa toimitusta. Kun ostat, tilaat ilman mitään riskiä, koska tarjoamme ilmaisen palautuslähetyksen.