-3% suodattimista ja öljyistä

Raidetangot – VW

(löytyi 294 tulosta)

Varaosat CONTINENTAL
Sijoituskriteerit
Aksiaalinen liitos, telaketjutanko MEYLE 116 031 0036
Aksiaalinen liitos, telaketjutanko MEYLE 116 031 0036
Valmistaja:   MEYLE
Valmistajan numero:   116 031 0036
20,37 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Aksiaalinen liitos, telaketjutanko DELPHI TA3706
Aksiaalinen liitos, telaketjutanko DELPHI TA3706
Valmistaja:   DELPHI
Valmistajan numero:   TA3706
25,00 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vetotanko (ilman palloniveltä) FEBI 185476
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   185476
20,36 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Raidetanko (ilman palloniveltä) LEMFÖRDER 43456
Valmistaja:   LEMFÖRDER
Valmistajan numero:   43456 01
27,03 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Raidetanko (ilman palloniveltä) LEMFÖRDER 43457
Valmistaja:   LEMFÖRDER
Valmistajan numero:   43457 01
22,64 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Raidetanko FEBI BILSTEIN 01147
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   01147
16,53 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Raidetanko PROKIT FEBI BILSTEIN 44676
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   44676
20,67 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Raidetanko PROKIT FEBI BILSTEIN 44675 Vasen
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   44675
19,69 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Raidetanko TRW JRA503 Vasen
Valmistaja:   TRW
Valmistajan numero:   JRA503
28,30 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Aksiaalinivel, raidetanko LEMFÖRDER 22282 01
Valmistaja:   LEMFÖRDER
Valmistajan numero:   22282 01
20,45 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Aksiaalinivel, raidetanko LEMFÖRDER 43375 01
Valmistaja:   LEMFÖRDER
Valmistajan numero:   43375 01
27,99 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Aksiaalinivel, raidetanko FEBI BILSTEIN 180054
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   180054
11,76 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ohjausvivusto REINHOCH RH02-0038
Valmistaja:   REINHOCH
Valmistajan numero:   RH02-0038
13,62 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Aksiaalinivel, raidetanko FEBI BILSTEIN 184263
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   184263
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Raidetanko TRW JRA511
Valmistaja:   TRW
Valmistajan numero:   JRA511
33,55 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Miten raidetangot toimivat: monia komponentteja, mutta yksinkertainen mekaniikka

Raidetankoja käytetään Ackermannin ohjausjärjestelmässä. Tällaista ohjausta käytetään lähes kaikissa moniraiteisissa moottoriajoneuvoissa. Akselirunko, joka yhdistää ajoneuvon molemmat pyörät toisiinsa, antaa Ackermannin ohjausjärjestelmälle sen nimen. Tähän akselirunkoon on kiinnitetty kaksi raidevipua, yksi kummallakin puolella suoraan vasemman ja yksi oikean pyörän lähellä.

Raidevipujen kohdalla raidetanko ei ole kaukana: Vasen ohjausvipu on raidetangon vasemmalla puolella ja oikea vastakkaisella puolella. Kuljettajan puolella, eli vasemmalla puolella, ohjausvipu on myös asennettu kääntövarteen. Tämä kääntövarsi on suoraan yhteydessä ohjaustankoon, joka puolestaan on yhteydessä ajoneuvon tukivarteen.

Heti kun kuljettaja kääntää tukivartta, akseliohjauksen mekaanisen rakenteen ennalta määrittelemä järjestys astuu voimaan:

  1. Tukivartta käännetään yhteen suuntaan, jolloin ohjaustankoa vedetään ylös tai työnnetään alas suunnan mukaan.
  2. Ohjaustangon liike aiheuttaa kääntövarren liikkeen, joka liikuttaa vasemmalla sijaitsevaa ja kytkettyä ohjausvipua.
  3. Ohjausvivun liikkeellä varmistetaan, että ohjaussuunnasta riippuen se joko painaa vasenta pyörää ja ajoneuvo liikkuu oikealle tai painaa raidetankoa. Raidetanko painaa kytkettyä oikeaa ohjausvipua pyörää vasten. Ajoneuvo ajaa vasemmalle.

Tämä mekanismi on useimpien moottoriajoneuvojen etupyöräohjauksessa. Koska takapyöräohjausta ei ole, suorat takapyörät säteilevät maahan ohjausliikkeiden aikana. Tämä aiheuttaa sen, että ajoneuvot kääntyvät vähemmän voimakkaasti kaarteissa. Tämä johtaa paljon puhuttuun "aliohjautuvaan käyttäytymiseen".

Raidetankojen osat

Raidetangot koostuvat kahdesta osasta. Ensimmäinen niistä on itse tanko, jonka pituus on säädetty erityisesti, jotta ohjaus olisi tarkka molemmin puolin. Kuten olemme jo kirjoittaneet, ohjausvivut on liitetty tähän tankoon.

Vaikka ohjausvivut ovat erillinen osa ohjausjärjestelmää, ne ovat muodollisesti myös osa raidetankoja, koska ne toimivat liitoksina. Näin ollen kaksi niveltä ovat raidetankojen toinen komponentti. Ne ovat yleensä pallonivelten muodossa. Raidetangon aksiaalisen nivelen on pysyttävä koko ajan liikkuvana, jotta se voi seurata pyörien pyörimistä.

Harvinaisempia ovat muut ohjausvaihtoehdot, joissa raidetanko on jaettu kahteen tai kolmeen osaan. Tämä koskee ajoneuvoja, joissa on erillisjousitus. Suurimmassa osassa moniraiteisia moottoriajoneuvoja on edellä kuvattu Ackermanin ohjausjärjestelmä.

Onko raidetanko viallinen? Nämä oireet ovat havaittavissa!

Hyvä viesti: raidetankoa pidetään erittäin kestävänä normaaliolosuhteissa. Ne ovat yleensä yhtä kestäviä kuin itse ajoneuvo.

Viat syntyvät yleensä onnettomuuksien seurauksena. Sen sijaan raidetangon päät ovat paljon alttiimpia kuin raidetanko. Huomaamattomat viat raidetangon päissä voivat johtaa ohjausjärjestelmän täydelliseen pettämiseen. Tämä vaikuttaa kielteisesti myös raidetankoon ja on vaarallista kuljettajille.

Jos raidetanko on viallinen eikä raidetangon päät, tanko on yleensä vääntynyt tai katkennut onnettomuuksien seurauksena. Tällöin raidetangot kannattaa vaihtaa.

Merkkejä raidetangon tai raidetangon pään vioista

Ajon aikana on vaikea erottaa, onko raidetanko tai sen nivelet vaurioituneet, jos ohjauksessa ilmenee ongelmia. Siksi on suositeltavaa kiinnittää huomiota seuraaviin silmiinpistäviin piirteisiin, joita voi esiintyä sekä murtuneiden raidetankojen että kuluneiden raidetangon päiden yhteydessä:

  • Ajoneuvo vetää vasemmalle tai oikealle, kun ajetaan suoraan eteenpäin.
  • Ohjauspyörä tärisee.
  • Ohjauksen aikana kuuluu kovia naksuvia ääniä.
  • Ohjauksessa on huomattavan paljon pelivaraa.
  • Ajoneuvoa on vaikeampi ohjata tarkasti.

Vaihto on täsmätyötä

Jos jokin edellä kuvatuista ongelmista ilmenee, on tarpeen käydä korjaamolla. Koska ohjausjärjestelmä on tärkeä liikenneturvallisuuden kannalta, ammattilaisen suorittamalle tarkastukselle ei ole vaihtoehtoa.

Myös raidetangon tai päiden vaihto on tehtävä ammattimaisesti. Toisaalta raidetangon ja akselin mittaukset ovat tarpeen raidetangon vaihdon yhteydessä. Toisaalta raidetanko on hienosäädettävä. Lisäksi suoritetaan raiteen säätö. Jos olet ammattitaitoinen käsityöläinen tai jopa autoalan koulutuksen saanut, voit tietysti suorittaa nämä toimenpiteet itse. Voit ostaa oikeat työkalut raidetangon vaihtoon suoraan Motointegratorista.

Löydä raidetangot autoosi Motointegratorilta

Motointegratorista löydät valikoiman raidetankoja, joiden hinta-laatusuhde on hyvä. Hakutoiminnon avulla voit määritellä ajoneuvosi yksityiskohtaisesti saadaksesi suoraan vastaavia hakutuloksia. Löydät raidetangot seuraavilta tuotemerkeiltä:

  • YAMATO (esim. Mitsubishi)
  • LEMFÖRDER (esim. BMW)
  • CORTECO (esim. Alfa Romeo)
  • Fortune Line (esim. VW)
  • ja muut.

Toimitamme ne haluamaasi osoitteeseen mahdollisimman nopeasti, jotta saat autosi nopeasti takaisin liikenteeseen.