-3% suodattimista ja öljyistä

Raidetangot MOOG – Mitsubishi – KUORMA-AUTOT

(löytyi 10 tulosta)

Ohjausvaihde on osa ohjausjärjestelmää, ja raideangot ovat olennainen osa sitä. Ne vastaavat renkaiden liikkeestä ohjauspyörän pyörimisen seurauksena. Näin ajoneuvoa ohjataan luotettavasti paikasta A paikkaan B. Verkkokaupamme valikoimasta löydät sopivat vaihtotangot. Motointegrator tarjoaa sinulle laajan valikoiman eri ajoneuvomerkkejä ja vinkkejä tankojen vaihtamiseen vian sattuessa.

Varaosat febi bilstein
Sijoituskriteerit
Aksiaalinivel, raidetanko MOOG MD-AX-14929
Valmistaja:   MOOG
Valmistajan numero:   MD-AX-14929
12,20 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Aksiaalinivel, raidetanko MOOG MI-AX-12636
Valmistaja:   MOOG
Valmistajan numero:   MI-AX-12636
14,91 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Aksiaalinivel, raidetanko MOOG PE-AX-13279
Valmistaja:   MOOG
Valmistajan numero:   PE-AX-13279
14,04 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Aksiaalinivel, raidetanko MOOG MI-AX-15190
Valmistaja:   MOOG
Valmistajan numero:   MI-AX-15190
10,69 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vetotanko (ilman palloniveltä) MOOG RE-AX-17971
Valmistaja:   MOOG
Valmistajan numero:   RE-AX-17971
13,50 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Aksiaalinivel, raidetanko MOOG FD-AX-7388
Valmistaja:   MOOG
Valmistajan numero:   FD-AX-7388
11,06 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Aksiaalinivel, raidetanko MOOG MI-AX-7305
Valmistaja:   MOOG
Valmistajan numero:   MI-AX-7305
14,15 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Aksiaalinivel, raidetanko MOOG MI-AX-8441 Vasen
Valmistaja:   MOOG
Valmistajan numero:   MI-AX-8441
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Aksiaalinivel, raidetanko MOOG VV-AX-0027
Valmistaja:   MOOG
Valmistajan numero:   VV-AX-0027
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Aksiaalinivel, raidetanko MOOG MI-AX-12629
Valmistaja:   MOOG
Valmistajan numero:   MI-AX-12629
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Raidetankojen toimintaperiaate ja rakenne

Raidetangot yhdistävät ohjauslaitteen ja olka- akselin ohjaustangot. Niiden päiden on oltava liikuteltavissa, jotta ohjauspyörää voidaan kääntää. Samalla raidetangot yhdistävät myös auton alapuoliseen koriin kiinnitetyn ohjausvaihteen ohjaustankoihin. Pyörät kuitenkin jousittavat sisään ja ulos alustan kautta. Siksi raidetankojen on kompensoitava sekä pysty- että vaakasuuntaiset liikkeet.

Tässä yhteydessä erotetaan kaksi eri periaatetta. On olemassa raidetankoja, jotka on kiinnitetty tai pultattu suoraan ohjausvaihteen päihin, jotka sitten liitetään ulkoisesti raidetankojen päiden kautta olka-akseleihin. Toiset ohjausjärjestelmät toimivat vääntökahvan avulla, joka välittää liikkeen raidetankoihin. Tällöin myös raidetankojen sisäpuolella on joustavat raideotangonpäät.

Miten raidetangot tarkistetaan/testataan?

Raidetangoissa ei yleensä näy vikoja normaalin ajon aikana. Raidetankoihin vaikuttavat voimat voivat kuitenkin varmasti taivuttaa niitä. Näin voi käydä onnettomuudessa tai ajettaessa korkean reunakiven yli. Raidetankojen tarkistamiseen tarvitaan kuitenkin erikoistyökalu, joka vaihtelee ajoneuvon valmistajan mukaan. Kyseessä on mittalaite, jolla voidaan tarkistaa vetotankojen asianmukainen kunto eli se, onko raidetanko taipunut vai ei.

Miten tunnistan raidetangon vauriot?

Jos ohjaus ei enää reagoi hyvin (ajoneuvo alkaa kellua, kääntyessä kuuluu säröääni, renkaan kulutuspinta on kulunut toiselta puolelta jne.), lähes kaikissa tapauksissa raidetangon päät ovat rikki. Suuren kuormituksen vuoksi nämä ovat kuluvia osia, jotka on ajotyylistä ja ajo-olosuhteista (moottoritie vs. maantie) riippuen tarkistettava sopivin väliajoin ja vaihdettava tarvittaessa.

Miksi raidetankoja ei saa/pitää hitsata?

Hyvin harvinaisissa tapauksissa voi käydä niin, että raidetanko katkeaa. Murtunutta raidetankoa ei saa missään tapauksessa hitsata. Hitsaussauma muodostaa täysin erilaisen sisäisen metallirakenteen. Tämä muistuttaa valuraudan rakennetta, kun taas raidetangot on valmistettu seoksista, jotka valmistetaan takorautaa käyttäen. Kuten valurauta, hitsaussauma voi murtua jopa pienellä kuormituksella. Tällöin ajoneuvo ei olisi enää lainkaan hallittavissa, mikä aiheuttaisi valtavia riskejä paitsi ajoneuvon matkustajille myös muille tienkäyttäjille. Tästä syystä hitsattua vetotankoa ei myöskään saa asentaa. Tämä tekisi liikenneluvan välittömästi mitättömäksi.

Kuinka kauan raidetangot kestävät?

Kuten jo mainittiin, raidetangot eivät yleensä koskaan katkea. Pikemminkin raidetangon päät ovat alttiita normaalille kulumiselle, ja ne on ajotyylistä riippuen tarkistettava vastaavasti usein. Ainoat riskit ovat siis vääntyneet vetotangot, vaikka näitä vaurioita ei olekaan helppo tunnistaa ilman asianmukaista mittaria.

Mitä muuta raidetankojen yhteydessä on otettava huomioon?

Raidetangot ovat voimakkaasti rasitettuja ajoneuvon osia, jotka ovat ohjauksen ja turvallisuuden kannalta ratkaisevan tärkeitä. Älä missään tapauksessa osta raidetankoja, jos ne eivät ole todistettavasti hyvämaineista laatutavaraa. Suosittelemme erityisesti olemaan ostamatta halpoja kopioita esimerkiksi Aasiasta, sillä materiaali voi väsyä nopeasti.