-3% jarruosista

Raidetangot 555 – KUORMA-AUTOT

(löytyi 125 tulosta)

Kaikki tulokset kategorialle Raidetangot.
Emme löytäneet mitään tuloksia ajoneuvolle Iveco

Ohjausvaihde on osa ohjausjärjestelmää, ja raideangot ovat olennainen osa sitä. Ne vastaavat renkaiden liikkeestä ohjauspyörän pyörimisen seurauksena. Näin ajoneuvoa ohjataan luotettavasti paikasta A paikkaan B. Verkkokaupamme valikoimasta löydät sopivat vaihtotangot. Motointegrator tarjoaa sinulle laajan valikoiman eri ajoneuvomerkkejä ja vinkkejä tankojen vaihtamiseen vian sattuessa.

Varaosat VALEO
Sijoituskriteerit
Vetotanko (ilman palloniveltä) 555 SR-N541
Valmistaja:   555
Valmistajan numero:   SR-N541
22,13 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Raidetanko (ilman palloniveltä) 555 SR-H650-M
Valmistaja:   555
Valmistajan numero:   SR-H650-M
31,54 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Raidetangon pää, suora 555 SR-S280-M
Valmistaja:   555
Valmistajan numero:   SR-S280-M
21,49 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Raidetanko (ilman palloniveltä) 555 SR-2870
Valmistaja:   555
Valmistajan numero:   SR-2870
22,60 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Raidetanko (ilman palloniveltä) 555 SR-9410
Valmistaja:   555
Valmistajan numero:   SR-9410
37,52 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Raidetanko (ilman palloniveltä) 555 SR-M080
Valmistaja:   555
Valmistajan numero:   SR-M080
30,69 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Raidetanko (ilman palloniveltä) 555 SR-T720
Valmistaja:   555
Valmistajan numero:   SR-T720
25,72 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vetotanko (ilman palloniveltä) 555 SR-H280-M
Valmistaja:   555
Valmistajan numero:   SR-H280-M
25,47 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Korjaussarja, tukivarsi 555 SK-1541
Valmistaja:   555
Valmistajan numero:   SK-1541
47,90 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Aksiaalinivel, raidetanko 555 SR-6660
Valmistaja:   555
Valmistajan numero:   SR-6660
17,48 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Aksiaalinivel, raidetanko 555 SR-T170
Valmistaja:   555
Valmistajan numero:   SR-T170
31,98 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Aksiaalinen liitos, telaketjutanko 555 SR-H800
Valmistaja:   555
Valmistajan numero:   SR-H800
17,47 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Aksiaalinen liitos, telaketjutanko 555 SR-H830
Valmistaja:   555
Valmistajan numero:   SR-H830
20,77 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Aksiaalinivel, raidetanko 555 SR-S240-M
Valmistaja:   555
Valmistajan numero:   SR-S240-M
24,48 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Aksiaalinivel, raidetanko 555 SR-4950
Valmistaja:   555
Valmistajan numero:   SR-4950
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Raidetankojen toimintaperiaate ja rakenne

Raidetangot yhdistävät ohjauslaitteen ja olka- akselin ohjaustangot. Niiden päiden on oltava liikuteltavissa, jotta ohjauspyörää voidaan kääntää. Samalla raidetangot yhdistävät myös auton alapuoliseen koriin kiinnitetyn ohjausvaihteen ohjaustankoihin. Pyörät kuitenkin jousittavat sisään ja ulos alustan kautta. Siksi raidetankojen on kompensoitava sekä pysty- että vaakasuuntaiset liikkeet.

Tässä yhteydessä erotetaan kaksi eri periaatetta. On olemassa raidetankoja, jotka on kiinnitetty tai pultattu suoraan ohjausvaihteen päihin, jotka sitten liitetään ulkoisesti raidetankojen päiden kautta olka-akseleihin. Toiset ohjausjärjestelmät toimivat vääntökahvan avulla, joka välittää liikkeen raidetankoihin. Tällöin myös raidetankojen sisäpuolella on joustavat raideotangonpäät.

Miten raidetangot tarkistetaan/testataan?

Raidetangoissa ei yleensä näy vikoja normaalin ajon aikana. Raidetankoihin vaikuttavat voimat voivat kuitenkin varmasti taivuttaa niitä. Näin voi käydä onnettomuudessa tai ajettaessa korkean reunakiven yli. Raidetankojen tarkistamiseen tarvitaan kuitenkin erikoistyökalu, joka vaihtelee ajoneuvon valmistajan mukaan. Kyseessä on mittalaite, jolla voidaan tarkistaa vetotankojen asianmukainen kunto eli se, onko raidetanko taipunut vai ei.

Miten tunnistan raidetangon vauriot?

Jos ohjaus ei enää reagoi hyvin (ajoneuvo alkaa kellua, kääntyessä kuuluu säröääni, renkaan kulutuspinta on kulunut toiselta puolelta jne.), lähes kaikissa tapauksissa raidetangon päät ovat rikki. Suuren kuormituksen vuoksi nämä ovat kuluvia osia, jotka on ajotyylistä ja ajo-olosuhteista (moottoritie vs. maantie) riippuen tarkistettava sopivin väliajoin ja vaihdettava tarvittaessa.

Miksi raidetankoja ei saa/pitää hitsata?

Hyvin harvinaisissa tapauksissa voi käydä niin, että raidetanko katkeaa. Murtunutta raidetankoa ei saa missään tapauksessa hitsata. Hitsaussauma muodostaa täysin erilaisen sisäisen metallirakenteen. Tämä muistuttaa valuraudan rakennetta, kun taas raidetangot on valmistettu seoksista, jotka valmistetaan takorautaa käyttäen. Kuten valurauta, hitsaussauma voi murtua jopa pienellä kuormituksella. Tällöin ajoneuvo ei olisi enää lainkaan hallittavissa, mikä aiheuttaisi valtavia riskejä paitsi ajoneuvon matkustajille myös muille tienkäyttäjille. Tästä syystä hitsattua vetotankoa ei myöskään saa asentaa. Tämä tekisi liikenneluvan välittömästi mitättömäksi.

Kuinka kauan raidetangot kestävät?

Kuten jo mainittiin, raidetangot eivät yleensä koskaan katkea. Pikemminkin raidetangon päät ovat alttiita normaalille kulumiselle, ja ne on ajotyylistä riippuen tarkistettava vastaavasti usein. Ainoat riskit ovat siis vääntyneet vetotangot, vaikka näitä vaurioita ei olekaan helppo tunnistaa ilman asianmukaista mittaria.

Mitä muuta raidetankojen yhteydessä on otettava huomioon?

Raidetangot ovat voimakkaasti rasitettuja ajoneuvon osia, jotka ovat ohjauksen ja turvallisuuden kannalta ratkaisevan tärkeitä. Älä missään tapauksessa osta raidetankoja, jos ne eivät ole todistettavasti hyvämaineista laatutavaraa. Suosittelemme erityisesti olemaan ostamatta halpoja kopioita esimerkiksi Aasiasta, sillä materiaali voi väsyä nopeasti.