-3% suodattimista ja öljyistä

Raidetangot FEBI BILSTEIN – KUORMA-AUTOT

(löytyi 50 tulosta)

Kaikki tulokset kategorialle Raidetangot.
Emme löytäneet mitään tuloksia ajoneuvolle Mercedes-Benz

Ohjausvaihde on osa ohjausjärjestelmää, ja raideangot ovat olennainen osa sitä. Ne vastaavat renkaiden liikkeestä ohjauspyörän pyörimisen seurauksena. Näin ajoneuvoa ohjataan luotettavasti paikasta A paikkaan B. Verkkokaupamme valikoimasta löydät sopivat vaihtotangot. Motointegrator tarjoaa sinulle laajan valikoiman eri ajoneuvomerkkejä ja vinkkejä tankojen vaihtamiseen vian sattuessa.

Varaosat CONTINENTAL
Sijoituskriteerit
Raidetangon pää FEBI BILSTEIN 22513 Vasen
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   22513
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Aksiaalinivel, raidetanko ProKit FEBI BILSTEIN 34616
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   34616
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Aksiaalinen liitos, telaketjutanko FEBI BILSTEIN 185477
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   185477
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Raidetanko PROKIT FEBI BILSTEIN 49074
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   49074
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Aksiaalinivel, raidetanko ProKit FEBI 32473
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   32473
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Aksiaalinivel, raidetanko ProKit FEBI BILSTEIN 11854
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   11854
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Aksiaalinivel, raidetanko ProKit FEBI BILSTEIN 08761
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   08761
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Aksiaalinivel, raidetanko ProKit FEBI BILSTEIN 48065
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   48065
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Aksiaalinivel, raidetanko FEBI BILSTEIN 174644
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   174644
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Aksiaalinivel, raidetanko FEBI BILSTEIN 42210
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   42210
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Aksiaalinivel, raidetanko FEBI BILSTEIN 42219
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   42219
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Aksiaalinivel, raidetanko ProKit FEBI BILSTEIN 27965
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   27965
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Raidetanko PROKIT FEBI BILSTEIN 40995
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   40995
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Aksiaalinivel, raidetanko ProKit FEBI BILSTEIN 27926
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   27926
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Aksiaalinivel, raidetanko FEBI BILSTEIN 12729
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   12729
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Raidetankojen toimintaperiaate ja rakenne

Raidetangot yhdistävät ohjauslaitteen ja olka- akselin ohjaustangot. Niiden päiden on oltava liikuteltavissa, jotta ohjauspyörää voidaan kääntää. Samalla raidetangot yhdistävät myös auton alapuoliseen koriin kiinnitetyn ohjausvaihteen ohjaustankoihin. Pyörät kuitenkin jousittavat sisään ja ulos alustan kautta. Siksi raidetankojen on kompensoitava sekä pysty- että vaakasuuntaiset liikkeet.

Tässä yhteydessä erotetaan kaksi eri periaatetta. On olemassa raidetankoja, jotka on kiinnitetty tai pultattu suoraan ohjausvaihteen päihin, jotka sitten liitetään ulkoisesti raidetankojen päiden kautta olka-akseleihin. Toiset ohjausjärjestelmät toimivat vääntökahvan avulla, joka välittää liikkeen raidetankoihin. Tällöin myös raidetankojen sisäpuolella on joustavat raideotangonpäät.

Miten raidetangot tarkistetaan/testataan?

Raidetangoissa ei yleensä näy vikoja normaalin ajon aikana. Raidetankoihin vaikuttavat voimat voivat kuitenkin varmasti taivuttaa niitä. Näin voi käydä onnettomuudessa tai ajettaessa korkean reunakiven yli. Raidetankojen tarkistamiseen tarvitaan kuitenkin erikoistyökalu, joka vaihtelee ajoneuvon valmistajan mukaan. Kyseessä on mittalaite, jolla voidaan tarkistaa vetotankojen asianmukainen kunto eli se, onko raidetanko taipunut vai ei.

Miten tunnistan raidetangon vauriot?

Jos ohjaus ei enää reagoi hyvin (ajoneuvo alkaa kellua, kääntyessä kuuluu säröääni, renkaan kulutuspinta on kulunut toiselta puolelta jne.), lähes kaikissa tapauksissa raidetangon päät ovat rikki. Suuren kuormituksen vuoksi nämä ovat kuluvia osia, jotka on ajotyylistä ja ajo-olosuhteista (moottoritie vs. maantie) riippuen tarkistettava sopivin väliajoin ja vaihdettava tarvittaessa.

Miksi raidetankoja ei saa/pitää hitsata?

Hyvin harvinaisissa tapauksissa voi käydä niin, että raidetanko katkeaa. Murtunutta raidetankoa ei saa missään tapauksessa hitsata. Hitsaussauma muodostaa täysin erilaisen sisäisen metallirakenteen. Tämä muistuttaa valuraudan rakennetta, kun taas raidetangot on valmistettu seoksista, jotka valmistetaan takorautaa käyttäen. Kuten valurauta, hitsaussauma voi murtua jopa pienellä kuormituksella. Tällöin ajoneuvo ei olisi enää lainkaan hallittavissa, mikä aiheuttaisi valtavia riskejä paitsi ajoneuvon matkustajille myös muille tienkäyttäjille. Tästä syystä hitsattua vetotankoa ei myöskään saa asentaa. Tämä tekisi liikenneluvan välittömästi mitättömäksi.

Kuinka kauan raidetangot kestävät?

Kuten jo mainittiin, raidetangot eivät yleensä koskaan katkea. Pikemminkin raidetangon päät ovat alttiita normaalille kulumiselle, ja ne on ajotyylistä riippuen tarkistettava vastaavasti usein. Ainoat riskit ovat siis vääntyneet vetotangot, vaikka näitä vaurioita ei olekaan helppo tunnistaa ilman asianmukaista mittaria.

Mitä muuta raidetankojen yhteydessä on otettava huomioon?

Raidetangot ovat voimakkaasti rasitettuja ajoneuvon osia, jotka ovat ohjauksen ja turvallisuuden kannalta ratkaisevan tärkeitä. Älä missään tapauksessa osta raidetankoja, jos ne eivät ole todistettavasti hyvämaineista laatutavaraa. Suosittelemme erityisesti olemaan ostamatta halpoja kopioita esimerkiksi Aasiasta, sillä materiaali voi väsyä nopeasti.