-3% henkilöautojen varaosista

Raidetangot MOOG – Fiat – KUORMA-AUTOT

(löytyi 22 tulosta)

Ohjausvaihde on osa ohjausjärjestelmää, ja raideangot ovat olennainen osa sitä. Ne vastaavat renkaiden liikkeestä ohjauspyörän pyörimisen seurauksena. Näin ajoneuvoa ohjataan luotettavasti paikasta A paikkaan B. Verkkokaupamme valikoimasta löydät sopivat vaihtotangot. Motointegrator tarjoaa sinulle laajan valikoiman eri ajoneuvomerkkejä ja vinkkejä tankojen vaihtamiseen vian sattuessa.

Sijoituskriteerit
Aksiaalinivel, raidetanko MOOG FI-AX-16690
Valmistaja:   MOOG
Valmistajan numero:   FI-AX-16690
11,40 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Aksiaalinivel, raidetanko MOOG FI-AX-10827
Valmistaja:   MOOG
Valmistajan numero:   FI-AX-10827
15,38 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Aksiaalinivel, raidetanko MOOG FI-AX-4198
Valmistaja:   MOOG
Valmistajan numero:   FI-AX-4198
11,16 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Aksiaalinivel, raidetanko MOOG CI-AX-7879
Valmistaja:   MOOG
Valmistajan numero:   CI-AX-7879
13,16 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Aksiaalinivel, raidetanko MOOG FI-AX-0086
Valmistaja:   MOOG
Valmistajan numero:   FI-AX-0086
10,39 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Aksiaalinivel, raidetanko MOOG FI-AX-7528
Valmistaja:   MOOG
Valmistajan numero:   FI-AX-7528
13,06 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Aksiaalinivel, raidetanko MOOG FI-AX-3974
Valmistaja:   MOOG
Valmistajan numero:   FI-AX-3974
10,41 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Aksiaalinivel, raidetanko MOOG PE-AX-5047
Valmistaja:   MOOG
Valmistajan numero:   PE-AX-5047
9,71 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Aksiaalinivel, raidetanko MOOG FI-AX-2504
Valmistaja:   MOOG
Valmistajan numero:   FI-AX-2504
10,35 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Aksiaalinivel, raidetanko MOOG FI-AX-1461
Valmistaja:   MOOG
Valmistajan numero:   FI-AX-1461
12,68 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Aksiaalinivel, raidetanko MOOG AMGEV800611
Valmistaja:   MOOG
Valmistajan numero:   AMGEV800611
55,05 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Aksiaalinivel, raidetanko MOOG FI-AX-5156
Valmistaja:   MOOG
Valmistajan numero:   FI-AX-5156
21,14 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Aksiaalinivel, raidetanko MOOG FI-AX-10934
Valmistaja:   MOOG
Valmistajan numero:   FI-AX-10934
15,85 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Aksiaalinivel, raidetanko MOOG FI-AX-2503
Valmistaja:   MOOG
Valmistajan numero:   FI-AX-2503
12,18 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Aksiaalinivel, raidetanko MOOG FI-AX-2518
Valmistaja:   MOOG
Valmistajan numero:   FI-AX-2518
18,20 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Raidetankojen toimintaperiaate ja rakenne

Raidetangot yhdistävät ohjauslaitteen ja olka- akselin ohjaustangot. Niiden päiden on oltava liikuteltavissa, jotta ohjauspyörää voidaan kääntää. Samalla raidetangot yhdistävät myös auton alapuoliseen koriin kiinnitetyn ohjausvaihteen ohjaustankoihin. Pyörät kuitenkin jousittavat sisään ja ulos alustan kautta. Siksi raidetankojen on kompensoitava sekä pysty- että vaakasuuntaiset liikkeet.

Tässä yhteydessä erotetaan kaksi eri periaatetta. On olemassa raidetankoja, jotka on kiinnitetty tai pultattu suoraan ohjausvaihteen päihin, jotka sitten liitetään ulkoisesti raidetankojen päiden kautta olka-akseleihin. Toiset ohjausjärjestelmät toimivat vääntökahvan avulla, joka välittää liikkeen raidetankoihin. Tällöin myös raidetankojen sisäpuolella on joustavat raideotangonpäät.

Miten raidetangot tarkistetaan/testataan?

Raidetangoissa ei yleensä näy vikoja normaalin ajon aikana. Raidetankoihin vaikuttavat voimat voivat kuitenkin varmasti taivuttaa niitä. Näin voi käydä onnettomuudessa tai ajettaessa korkean reunakiven yli. Raidetankojen tarkistamiseen tarvitaan kuitenkin erikoistyökalu, joka vaihtelee ajoneuvon valmistajan mukaan. Kyseessä on mittalaite, jolla voidaan tarkistaa vetotankojen asianmukainen kunto eli se, onko raidetanko taipunut vai ei.

Miten tunnistan raidetangon vauriot?

Jos ohjaus ei enää reagoi hyvin (ajoneuvo alkaa kellua, kääntyessä kuuluu säröääni, renkaan kulutuspinta on kulunut toiselta puolelta jne.), lähes kaikissa tapauksissa raidetangon päät ovat rikki. Suuren kuormituksen vuoksi nämä ovat kuluvia osia, jotka on ajotyylistä ja ajo-olosuhteista (moottoritie vs. maantie) riippuen tarkistettava sopivin väliajoin ja vaihdettava tarvittaessa.

Miksi raidetankoja ei saa/pitää hitsata?

Hyvin harvinaisissa tapauksissa voi käydä niin, että raidetanko katkeaa. Murtunutta raidetankoa ei saa missään tapauksessa hitsata. Hitsaussauma muodostaa täysin erilaisen sisäisen metallirakenteen. Tämä muistuttaa valuraudan rakennetta, kun taas raidetangot on valmistettu seoksista, jotka valmistetaan takorautaa käyttäen. Kuten valurauta, hitsaussauma voi murtua jopa pienellä kuormituksella. Tällöin ajoneuvo ei olisi enää lainkaan hallittavissa, mikä aiheuttaisi valtavia riskejä paitsi ajoneuvon matkustajille myös muille tienkäyttäjille. Tästä syystä hitsattua vetotankoa ei myöskään saa asentaa. Tämä tekisi liikenneluvan välittömästi mitättömäksi.

Kuinka kauan raidetangot kestävät?

Kuten jo mainittiin, raidetangot eivät yleensä koskaan katkea. Pikemminkin raidetangon päät ovat alttiita normaalille kulumiselle, ja ne on ajotyylistä riippuen tarkistettava vastaavasti usein. Ainoat riskit ovat siis vääntyneet vetotangot, vaikka näitä vaurioita ei olekaan helppo tunnistaa ilman asianmukaista mittaria.

Mitä muuta raidetankojen yhteydessä on otettava huomioon?

Raidetangot ovat voimakkaasti rasitettuja ajoneuvon osia, jotka ovat ohjauksen ja turvallisuuden kannalta ratkaisevan tärkeitä. Älä missään tapauksessa osta raidetankoja, jos ne eivät ole todistettavasti hyvämaineista laatutavaraa. Suosittelemme erityisesti olemaan ostamatta halpoja kopioita esimerkiksi Aasiasta, sillä materiaali voi väsyä nopeasti.