-4% autojen varaosista

Raidetangot LEMFÖRDER – VW – KUORMA-AUTOT

(löytyi 36 tulosta)

Ohjausvaihde on osa ohjausjärjestelmää, ja raideangot ovat olennainen osa sitä. Ne vastaavat renkaiden liikkeestä ohjauspyörän pyörimisen seurauksena. Näin ajoneuvoa ohjataan luotettavasti paikasta A paikkaan B. Verkkokaupamme valikoimasta löydät sopivat vaihtotangot. Motointegrator tarjoaa sinulle laajan valikoiman eri ajoneuvomerkkejä ja vinkkejä tankojen vaihtamiseen vian sattuessa.

Varaosat VALEO
Sijoituskriteerit
Raidetanko LEMFÖRDER 27643 01 Vasen
Valmistaja:   LEMFÖRDER
Valmistajan numero:   27643 01
42,62 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Aksiaalinivel, raidetanko LEMFÖRDER 27319 01
Valmistaja:   LEMFÖRDER
Valmistajan numero:   27319 01
16,20 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ohjausvivusto LEMFÖRDER 43241
Valmistaja:   LEMFÖRDER
Valmistajan numero:   43241
22,30 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Raidetanko LEMFÖRDER 27987 01 Vasen
Valmistaja:   LEMFÖRDER
Valmistajan numero:   27987 01
49,42 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Raidetanko LEMFÖRDER 17679 02 Vasen
Valmistaja:   LEMFÖRDER
Valmistajan numero:   17679 02
61,90 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Raidetanko LEMFÖRDER 25332 01
Valmistaja:   LEMFÖRDER
Valmistajan numero:   25332 01
85,11 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Raidetanko LEMFÖRDER 17673 02 Oikea
Valmistaja:   LEMFÖRDER
Valmistajan numero:   17673 02
62,62 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Aksiaalinivel, raidetanko LEMFÖRDER 39672 01
Valmistaja:   LEMFÖRDER
Valmistajan numero:   39672 01
18,91 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Raidetanko LEMFÖRDER 21855 02 Vasen
Valmistaja:   LEMFÖRDER
Valmistajan numero:   21855 02
26,34 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Aksiaalinivel, raidetanko LEMFÖRDER 10285 02
Valmistaja:   LEMFÖRDER
Valmistajan numero:   10285 02
35,15 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Raidetanko (ilman palloniveltä) LEMFÖRDER 43966
Valmistaja:   LEMFÖRDER
Valmistajan numero:   43966 01
26,19 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Aksiaalinivel, raidetanko LEMFÖRDER 30833 01
Valmistaja:   LEMFÖRDER
Valmistajan numero:   30833 01
15,97 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Aksiaalinivel, raidetanko LEMFÖRDER 37850 01
Valmistaja:   LEMFÖRDER
Valmistajan numero:   37850 01
19,68 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Raidetanko LEMFÖRDER 27644 01 Oikea
Valmistaja:   LEMFÖRDER
Valmistajan numero:   27644 01
43,00 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Aksiaalinivel, raidetanko LEMFÖRDER 28648 01
Valmistaja:   LEMFÖRDER
Valmistajan numero:   28648 01
17,65 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Raidetankojen toimintaperiaate ja rakenne

Raidetangot yhdistävät ohjauslaitteen ja olka- akselin ohjaustangot. Niiden päiden on oltava liikuteltavissa, jotta ohjauspyörää voidaan kääntää. Samalla raidetangot yhdistävät myös auton alapuoliseen koriin kiinnitetyn ohjausvaihteen ohjaustankoihin. Pyörät kuitenkin jousittavat sisään ja ulos alustan kautta. Siksi raidetankojen on kompensoitava sekä pysty- että vaakasuuntaiset liikkeet.

Tässä yhteydessä erotetaan kaksi eri periaatetta. On olemassa raidetankoja, jotka on kiinnitetty tai pultattu suoraan ohjausvaihteen päihin, jotka sitten liitetään ulkoisesti raidetankojen päiden kautta olka-akseleihin. Toiset ohjausjärjestelmät toimivat vääntökahvan avulla, joka välittää liikkeen raidetankoihin. Tällöin myös raidetankojen sisäpuolella on joustavat raideotangonpäät.

Miten raidetangot tarkistetaan/testataan?

Raidetangoissa ei yleensä näy vikoja normaalin ajon aikana. Raidetankoihin vaikuttavat voimat voivat kuitenkin varmasti taivuttaa niitä. Näin voi käydä onnettomuudessa tai ajettaessa korkean reunakiven yli. Raidetankojen tarkistamiseen tarvitaan kuitenkin erikoistyökalu, joka vaihtelee ajoneuvon valmistajan mukaan. Kyseessä on mittalaite, jolla voidaan tarkistaa vetotankojen asianmukainen kunto eli se, onko raidetanko taipunut vai ei.

Miten tunnistan raidetangon vauriot?

Jos ohjaus ei enää reagoi hyvin (ajoneuvo alkaa kellua, kääntyessä kuuluu säröääni, renkaan kulutuspinta on kulunut toiselta puolelta jne.), lähes kaikissa tapauksissa raidetangon päät ovat rikki. Suuren kuormituksen vuoksi nämä ovat kuluvia osia, jotka on ajotyylistä ja ajo-olosuhteista (moottoritie vs. maantie) riippuen tarkistettava sopivin väliajoin ja vaihdettava tarvittaessa.

Miksi raidetankoja ei saa/pitää hitsata?

Hyvin harvinaisissa tapauksissa voi käydä niin, että raidetanko katkeaa. Murtunutta raidetankoa ei saa missään tapauksessa hitsata. Hitsaussauma muodostaa täysin erilaisen sisäisen metallirakenteen. Tämä muistuttaa valuraudan rakennetta, kun taas raidetangot on valmistettu seoksista, jotka valmistetaan takorautaa käyttäen. Kuten valurauta, hitsaussauma voi murtua jopa pienellä kuormituksella. Tällöin ajoneuvo ei olisi enää lainkaan hallittavissa, mikä aiheuttaisi valtavia riskejä paitsi ajoneuvon matkustajille myös muille tienkäyttäjille. Tästä syystä hitsattua vetotankoa ei myöskään saa asentaa. Tämä tekisi liikenneluvan välittömästi mitättömäksi.

Kuinka kauan raidetangot kestävät?

Kuten jo mainittiin, raidetangot eivät yleensä koskaan katkea. Pikemminkin raidetangon päät ovat alttiita normaalille kulumiselle, ja ne on ajotyylistä riippuen tarkistettava vastaavasti usein. Ainoat riskit ovat siis vääntyneet vetotangot, vaikka näitä vaurioita ei olekaan helppo tunnistaa ilman asianmukaista mittaria.

Mitä muuta raidetankojen yhteydessä on otettava huomioon?

Raidetangot ovat voimakkaasti rasitettuja ajoneuvon osia, jotka ovat ohjauksen ja turvallisuuden kannalta ratkaisevan tärkeitä. Älä missään tapauksessa osta raidetankoja, jos ne eivät ole todistettavasti hyvämaineista laatutavaraa. Suosittelemme erityisesti olemaan ostamatta halpoja kopioita esimerkiksi Aasiasta, sillä materiaali voi väsyä nopeasti.