- Pusty
Raidetangot – KUORMA-AUTOT
(löytyi 580 tulosta)
Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia kategoriasta Raidetangot.
Kaikki valmistajat
- Abarth
- Acura
- Aixam
- Alfa Romeo
- Andoria
- ARO
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Avia
- Bedford
- Bentley
- BMW
- Buick
- Cadillac
- Chery
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Cupra
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Daihatsu
- Dodge
- Elaris
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Ford USA
- Lada
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- LDV
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
Miten raidetangot toimivat: monia komponentteja, mutta yksinkertainen mekaniikka
Raidetankoja käytetään Ackermannin ohjausjärjestelmässä. Tällaista ohjausta käytetään lähes kaikissa moniraiteisissa moottoriajoneuvoissa. Akselirunko, joka yhdistää ajoneuvon molemmat pyörät toisiinsa, antaa Ackermannin ohjausjärjestelmälle sen nimen. Tähän akselirunkoon on kiinnitetty kaksi raidevipua, yksi kummallakin puolella suoraan vasemman ja yksi oikean pyörän lähellä.
Raidevipujen kohdalla raidetanko ei ole kaukana: Vasen ohjausvipu on raidetangon vasemmalla puolella ja oikea vastakkaisella puolella. Kuljettajan puolella, eli vasemmalla puolella, ohjausvipu on myös asennettu kääntövarteen. Tämä kääntövarsi on suoraan yhteydessä ohjaustankoon, joka puolestaan on yhteydessä ajoneuvon tukivarteen.
Heti kun kuljettaja kääntää tukivartta, akseliohjauksen mekaanisen rakenteen ennalta määrittelemä järjestys astuu voimaan:
- Tukivartta käännetään yhteen suuntaan, jolloin ohjaustankoa vedetään ylös tai työnnetään alas suunnan mukaan.
- Ohjaustangon liike aiheuttaa kääntövarren liikkeen, joka liikuttaa vasemmalla sijaitsevaa ja kytkettyä ohjausvipua.
- Ohjausvivun liikkeellä varmistetaan, että ohjaussuunnasta riippuen se joko painaa vasenta pyörää ja ajoneuvo liikkuu oikealle tai painaa raidetankoa. Raidetanko painaa kytkettyä oikeaa ohjausvipua pyörää vasten. Ajoneuvo ajaa vasemmalle.
Tämä mekanismi on useimpien moottoriajoneuvojen etupyöräohjauksessa. Koska takapyöräohjausta ei ole, suorat takapyörät säteilevät maahan ohjausliikkeiden aikana. Tämä aiheuttaa sen, että ajoneuvot kääntyvät vähemmän voimakkaasti kaarteissa. Tämä johtaa paljon puhuttuun "aliohjautuvaan käyttäytymiseen".
Raidetankojen osat
Raidetangot koostuvat kahdesta osasta. Ensimmäinen niistä on itse tanko, jonka pituus on säädetty erityisesti, jotta ohjaus olisi tarkka molemmin puolin. Kuten olemme jo kirjoittaneet, ohjausvivut on liitetty tähän tankoon.
Vaikka ohjausvivut ovat erillinen osa ohjausjärjestelmää, ne ovat muodollisesti myös osa raidetankoja, koska ne toimivat liitoksina. Näin ollen kaksi niveltä ovat raidetankojen toinen komponentti. Ne ovat yleensä pallonivelten muodossa. Raidetangon aksiaalisen nivelen on pysyttävä koko ajan liikkuvana, jotta se voi seurata pyörien pyörimistä.
Harvinaisempia ovat muut ohjausvaihtoehdot, joissa raidetanko on jaettu kahteen tai kolmeen osaan. Tämä koskee ajoneuvoja, joissa on erillisjousitus. Suurimmassa osassa moniraiteisia moottoriajoneuvoja on edellä kuvattu Ackermanin ohjausjärjestelmä.
Onko raidetanko viallinen? Nämä oireet ovat havaittavissa!
Hyvä viesti: raidetankoa pidetään erittäin kestävänä normaaliolosuhteissa. Ne ovat yleensä yhtä kestäviä kuin itse ajoneuvo.
Viat syntyvät yleensä onnettomuuksien seurauksena. Sen sijaan raidetangon päät ovat paljon alttiimpia kuin raidetanko. Huomaamattomat viat raidetangon päissä voivat johtaa ohjausjärjestelmän täydelliseen pettämiseen. Tämä vaikuttaa kielteisesti myös raidetankoon ja on vaarallista kuljettajille.
Jos raidetanko on viallinen eikä raidetangon päät, tanko on yleensä vääntynyt tai katkennut onnettomuuksien seurauksena. Tällöin raidetangot kannattaa vaihtaa.
Merkkejä raidetangon tai raidetangon pään vioista
Ajon aikana on vaikea erottaa, onko raidetanko tai sen nivelet vaurioituneet, jos ohjauksessa ilmenee ongelmia. Siksi on suositeltavaa kiinnittää huomiota seuraaviin silmiinpistäviin piirteisiin, joita voi esiintyä sekä murtuneiden raidetankojen että kuluneiden raidetangon päiden yhteydessä:
- Ajoneuvo vetää vasemmalle tai oikealle, kun ajetaan suoraan eteenpäin.
- Ohjauspyörä tärisee.
- Ohjauksen aikana kuuluu kovia naksuvia ääniä.
- Ohjauksessa on huomattavan paljon pelivaraa.
- Ajoneuvoa on vaikeampi ohjata tarkasti.
Vaihto on täsmätyötä
Jos jokin edellä kuvatuista ongelmista ilmenee, on tarpeen käydä korjaamolla. Koska ohjausjärjestelmä on tärkeä liikenneturvallisuuden kannalta, ammattilaisen suorittamalle tarkastukselle ei ole vaihtoehtoa.
Myös raidetangon tai päiden vaihto on tehtävä ammattimaisesti. Toisaalta raidetangon ja akselin mittaukset ovat tarpeen raidetangon vaihdon yhteydessä. Toisaalta raidetanko on hienosäädettävä. Lisäksi suoritetaan raiteen säätö. Jos olet ammattitaitoinen käsityöläinen tai jopa autoalan koulutuksen saanut, voit tietysti suorittaa nämä toimenpiteet itse. Voit ostaa oikeat työkalut raidetangon vaihtoon suoraan Motointegratorista.
Löydä raidetangot autoosi Motointegratorilta
Motointegratorista löydät valikoiman raidetankoja, joiden hinta-laatusuhde on hyvä. Hakutoiminnon avulla voit määritellä ajoneuvosi yksityiskohtaisesti saadaksesi suoraan vastaavia hakutuloksia. Löydät raidetangot seuraavilta tuotemerkeiltä:
- YAMATO (esim. Mitsubishi)
- LEMFÖRDER (esim. BMW)
- CORTECO (esim. Alfa Romeo)
- Fortune Line (esim. VW)
- ja muut.
Toimitamme ne haluamaasi osoitteeseen mahdollisimman nopeasti, jotta saat autosi nopeasti takaisin liikenteeseen.