-3% valaistuksesta

Raidetangot YAMATO – KUORMA-AUTOT

(löytyi 11 tulosta)

Kaikki tulokset kategorialle Raidetangot.
Emme löytäneet mitään tuloksia ajoneuvolle Mercedes-Benz

Ohjausvaihde on osa ohjausjärjestelmää, ja raideangot ovat olennainen osa sitä. Ne vastaavat renkaiden liikkeestä ohjauspyörän pyörimisen seurauksena. Näin ajoneuvoa ohjataan luotettavasti paikasta A paikkaan B. Verkkokaupamme valikoimasta löydät sopivat vaihtotangot. Motointegrator tarjoaa sinulle laajan valikoiman eri ajoneuvomerkkejä ja vinkkejä tankojen vaihtamiseen vian sattuessa.

Varaosat ATE
Sijoituskriteerit
Aksiaalinivel, raidetanko YAMATO I39006YMT
Valmistaja:   YAMATO
Valmistajan numero:   I39006YMT
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Aksiaalinivel, raidetanko YAMATO I38010YMT
Valmistaja:   YAMATO
Valmistajan numero:   I38010YMT
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Ohjausvivusto YAMATO I33065YMT
Valmistaja:   YAMATO
Valmistajan numero:   I33065YMT
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Aksiaalinivel, raidetanko YAMATO I31055YMT
Valmistaja:   YAMATO
Valmistajan numero:   I31055YMT
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Aksiaalinivel, raidetanko YAMATO I32076YMT
Valmistaja:   YAMATO
Valmistajan numero:   I32076YMT
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Aksiaalinivel, raidetanko YAMATO I32086YMT
Valmistaja:   YAMATO
Valmistajan numero:   I32086YMT
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Aksiaalinivel, raidetanko YAMATO I34032YMT
Valmistaja:   YAMATO
Valmistajan numero:   I34032YMT
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Aksiaalinivel, raidetanko YAMATO I30520YMT
Valmistaja:   YAMATO
Valmistajan numero:   I30520YMT
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Aksiaalinivel, raidetanko YAMATO I38015YMT
Valmistaja:   YAMATO
Valmistajan numero:   I38015YMT
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Aksiaalinivel, raidetanko YAMATO I30325YMT
Valmistaja:   YAMATO
Valmistajan numero:   I30325YMT
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Aksiaalinivel, raidetanko YAMATO I31067YMT
Valmistaja:   YAMATO
Valmistajan numero:   I31067YMT
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Raidetankojen toimintaperiaate ja rakenne

Raidetangot yhdistävät ohjauslaitteen ja olka- akselin ohjaustangot. Niiden päiden on oltava liikuteltavissa, jotta ohjauspyörää voidaan kääntää. Samalla raidetangot yhdistävät myös auton alapuoliseen koriin kiinnitetyn ohjausvaihteen ohjaustankoihin. Pyörät kuitenkin jousittavat sisään ja ulos alustan kautta. Siksi raidetankojen on kompensoitava sekä pysty- että vaakasuuntaiset liikkeet.

Tässä yhteydessä erotetaan kaksi eri periaatetta. On olemassa raidetankoja, jotka on kiinnitetty tai pultattu suoraan ohjausvaihteen päihin, jotka sitten liitetään ulkoisesti raidetankojen päiden kautta olka-akseleihin. Toiset ohjausjärjestelmät toimivat vääntökahvan avulla, joka välittää liikkeen raidetankoihin. Tällöin myös raidetankojen sisäpuolella on joustavat raideotangonpäät.

Miten raidetangot tarkistetaan/testataan?

Raidetangoissa ei yleensä näy vikoja normaalin ajon aikana. Raidetankoihin vaikuttavat voimat voivat kuitenkin varmasti taivuttaa niitä. Näin voi käydä onnettomuudessa tai ajettaessa korkean reunakiven yli. Raidetankojen tarkistamiseen tarvitaan kuitenkin erikoistyökalu, joka vaihtelee ajoneuvon valmistajan mukaan. Kyseessä on mittalaite, jolla voidaan tarkistaa vetotankojen asianmukainen kunto eli se, onko raidetanko taipunut vai ei.

Miten tunnistan raidetangon vauriot?

Jos ohjaus ei enää reagoi hyvin (ajoneuvo alkaa kellua, kääntyessä kuuluu säröääni, renkaan kulutuspinta on kulunut toiselta puolelta jne.), lähes kaikissa tapauksissa raidetangon päät ovat rikki. Suuren kuormituksen vuoksi nämä ovat kuluvia osia, jotka on ajotyylistä ja ajo-olosuhteista (moottoritie vs. maantie) riippuen tarkistettava sopivin väliajoin ja vaihdettava tarvittaessa.

Miksi raidetankoja ei saa/pitää hitsata?

Hyvin harvinaisissa tapauksissa voi käydä niin, että raidetanko katkeaa. Murtunutta raidetankoa ei saa missään tapauksessa hitsata. Hitsaussauma muodostaa täysin erilaisen sisäisen metallirakenteen. Tämä muistuttaa valuraudan rakennetta, kun taas raidetangot on valmistettu seoksista, jotka valmistetaan takorautaa käyttäen. Kuten valurauta, hitsaussauma voi murtua jopa pienellä kuormituksella. Tällöin ajoneuvo ei olisi enää lainkaan hallittavissa, mikä aiheuttaisi valtavia riskejä paitsi ajoneuvon matkustajille myös muille tienkäyttäjille. Tästä syystä hitsattua vetotankoa ei myöskään saa asentaa. Tämä tekisi liikenneluvan välittömästi mitättömäksi.

Kuinka kauan raidetangot kestävät?

Kuten jo mainittiin, raidetangot eivät yleensä koskaan katkea. Pikemminkin raidetangon päät ovat alttiita normaalille kulumiselle, ja ne on ajotyylistä riippuen tarkistettava vastaavasti usein. Ainoat riskit ovat siis vääntyneet vetotangot, vaikka näitä vaurioita ei olekaan helppo tunnistaa ilman asianmukaista mittaria.

Mitä muuta raidetankojen yhteydessä on otettava huomioon?

Raidetangot ovat voimakkaasti rasitettuja ajoneuvon osia, jotka ovat ohjauksen ja turvallisuuden kannalta ratkaisevan tärkeitä. Älä missään tapauksessa osta raidetankoja, jos ne eivät ole todistettavasti hyvämaineista laatutavaraa. Suosittelemme erityisesti olemaan ostamatta halpoja kopioita esimerkiksi Aasiasta, sillä materiaali voi väsyä nopeasti.