Joulukausi 2024

Raidetangot LEMFOERDER – VW – KUORMA-AUTOT

(löytyi 35 tulosta)

Ohjausvaihde on osa ohjausjärjestelmää, ja raideangot ovat olennainen osa sitä. Ne vastaavat renkaiden liikkeestä ohjauspyörän pyörimisen seurauksena. Näin ajoneuvoa ohjataan luotettavasti paikasta A paikkaan B. Verkkokaupamme valikoimasta löydät sopivat vaihtotangot. Motointegrator tarjoaa sinulle laajan valikoiman eri ajoneuvomerkkejä ja vinkkejä tankojen vaihtamiseen vian sattuessa.

Sijoituskriteerit
Aksiaalinivel, raidetanko LEMFÖRDER 38034 01
Valmistaja:   LEMFOERDER
Valmistajan numero:   38034 01
11,11 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Aksiaalinivel, raidetanko LEMFÖRDER 38950
Valmistaja:   LEMFOERDER
Valmistajan numero:   38950
27,86 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Aksiaalinivel, raidetanko LEMFÖRDER 37850 01
Valmistaja:   LEMFOERDER
Valmistajan numero:   37850 01
19,99 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Aksiaalinivel, raidetanko LEMFÖRDER 39672 01
Valmistaja:   LEMFOERDER
Valmistajan numero:   39672 01
18,55 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ohjausvivusto LEMFÖRDER 43241
Valmistaja:   LEMFOERDER
Valmistajan numero:   43241
22,51 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Aksiaalinivel, raidetanko LEMFÖRDER 39671 01
Valmistaja:   LEMFOERDER
Valmistajan numero:   39671 01
23,19 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Aksiaalinivel, raidetanko LEMFÖRDER 22282 01
Valmistaja:   LEMFOERDER
Valmistajan numero:   22282 01
20,54 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Raidetanko LEMFÖRDER 27987 01 vasen
Valmistaja:   LEMFOERDER
Valmistajan numero:   27987 01
49,20 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Raidetanko LEMFÖRDER 17679 02 vasen
Valmistaja:   LEMFOERDER
Valmistajan numero:   17679 02
62,67 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Raidetanko LEMFÖRDER 29745 01 oikea
Valmistaja:   LEMFOERDER
Valmistajan numero:   29745 01
44,80 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Raidetanko LEMFÖRDER 27986 01 oikea
Valmistaja:   LEMFOERDER
Valmistajan numero:   27986 01
48,93 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Raidetanko LEMFÖRDER 27644 01 oikea
Valmistaja:   LEMFOERDER
Valmistajan numero:   27644 01
43,73 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Raidetanko LEMFÖRDER 29744 01 vasen
Valmistaja:   LEMFOERDER
Valmistajan numero:   29744 01
45,78 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Aksiaalinivel, raidetanko LEMFÖRDER 22307 01
Valmistaja:   LEMFOERDER
Valmistajan numero:   22307 01
22,78 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Aksiaalinivel, raidetanko LEMFÖRDER 28648 01
Valmistaja:   LEMFOERDER
Valmistajan numero:   28648 01
17,93 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Raidetankojen toimintaperiaate ja rakenne

Raidetangot yhdistävät ohjauslaitteen ja olka- akselin ohjaustangot. Niiden päiden on oltava liikuteltavissa, jotta ohjauspyörää voidaan kääntää. Samalla raidetangot yhdistävät myös auton alapuoliseen koriin kiinnitetyn ohjausvaihteen ohjaustankoihin. Pyörät kuitenkin jousittavat sisään ja ulos alustan kautta. Siksi raidetankojen on kompensoitava sekä pysty- että vaakasuuntaiset liikkeet.

Tässä yhteydessä erotetaan kaksi eri periaatetta. On olemassa raidetankoja, jotka on kiinnitetty tai pultattu suoraan ohjausvaihteen päihin, jotka sitten liitetään ulkoisesti raidetankojen päiden kautta olka-akseleihin. Toiset ohjausjärjestelmät toimivat vääntökahvan avulla, joka välittää liikkeen raidetankoihin. Tällöin myös raidetankojen sisäpuolella on joustavat raideotangonpäät.

Miten raidetangot tarkistetaan/testataan?

Raidetangoissa ei yleensä näy vikoja normaalin ajon aikana. Raidetankoihin vaikuttavat voimat voivat kuitenkin varmasti taivuttaa niitä. Näin voi käydä onnettomuudessa tai ajettaessa korkean reunakiven yli. Raidetankojen tarkistamiseen tarvitaan kuitenkin erikoistyökalu, joka vaihtelee ajoneuvon valmistajan mukaan. Kyseessä on mittalaite, jolla voidaan tarkistaa vetotankojen asianmukainen kunto eli se, onko raidetanko taipunut vai ei.

Miten tunnistan raidetangon vauriot?

Jos ohjaus ei enää reagoi hyvin (ajoneuvo alkaa kellua, kääntyessä kuuluu säröääni, renkaan kulutuspinta on kulunut toiselta puolelta jne.), lähes kaikissa tapauksissa raidetangon päät ovat rikki. Suuren kuormituksen vuoksi nämä ovat kuluvia osia, jotka on ajotyylistä ja ajo-olosuhteista (moottoritie vs. maantie) riippuen tarkistettava sopivin väliajoin ja vaihdettava tarvittaessa.

Miksi raidetankoja ei saa/pitää hitsata?

Hyvin harvinaisissa tapauksissa voi käydä niin, että raidetanko katkeaa. Murtunutta raidetankoa ei saa missään tapauksessa hitsata. Hitsaussauma muodostaa täysin erilaisen sisäisen metallirakenteen. Tämä muistuttaa valuraudan rakennetta, kun taas raidetangot on valmistettu seoksista, jotka valmistetaan takorautaa käyttäen. Kuten valurauta, hitsaussauma voi murtua jopa pienellä kuormituksella. Tällöin ajoneuvo ei olisi enää lainkaan hallittavissa, mikä aiheuttaisi valtavia riskejä paitsi ajoneuvon matkustajille myös muille tienkäyttäjille. Tästä syystä hitsattua vetotankoa ei myöskään saa asentaa. Tämä tekisi liikenneluvan välittömästi mitättömäksi.

Kuinka kauan raidetangot kestävät?

Kuten jo mainittiin, raidetangot eivät yleensä koskaan katkea. Pikemminkin raidetangon päät ovat alttiita normaalille kulumiselle, ja ne on ajotyylistä riippuen tarkistettava vastaavasti usein. Ainoat riskit ovat siis vääntyneet vetotangot, vaikka näitä vaurioita ei olekaan helppo tunnistaa ilman asianmukaista mittaria.

Mitä muuta raidetankojen yhteydessä on otettava huomioon?

Raidetangot ovat voimakkaasti rasitettuja ajoneuvon osia, jotka ovat ohjauksen ja turvallisuuden kannalta ratkaisevan tärkeitä. Älä missään tapauksessa osta raidetankoja, jos ne eivät ole todistettavasti hyvämaineista laatutavaraa. Suosittelemme erityisesti olemaan ostamatta halpoja kopioita esimerkiksi Aasiasta, sillä materiaali voi väsyä nopeasti.