-3% jarruosista

Raidetangot CTR – KUORMA-AUTOT

(löytyi 219 tulosta)

Kaikki tulokset kategorialle Raidetangot.
Emme löytäneet mitään tuloksia ajoneuvolle Mercedes-Benz

Ohjausvaihde on osa ohjausjärjestelmää, ja raideangot ovat olennainen osa sitä. Ne vastaavat renkaiden liikkeestä ohjauspyörän pyörimisen seurauksena. Näin ajoneuvoa ohjataan luotettavasti paikasta A paikkaan B. Verkkokaupamme valikoimasta löydät sopivat vaihtotangot. Motointegrator tarjoaa sinulle laajan valikoiman eri ajoneuvomerkkejä ja vinkkejä tankojen vaihtamiseen vian sattuessa.

Varaosat VALEO
Sijoituskriteerit
Aksiaalinen liitos, telaketjutanko CTR CR0278
Valmistaja:   CTR
Valmistajan numero:   CR0278
13,32 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Aksiaalinen liitos, telaketjutanko CTR CTRCR0244
Aksiaalinen liitos, telaketjutanko CTR CTRCR0244
Valmistaja:   CTR
Valmistajan numero:   CTRCR0244
15,29 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Raidetanko CTR CTRCI0007
Valmistaja:   CTR
Valmistajan numero:   CTRCI0007
27,26 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Aksiaalinivel, raidetanko CTR CR0287
Valmistaja:   CTR
Valmistajan numero:   CR0287
10,92 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Aksiaalinivel, raidetanko CTR CTRCR0784
Valmistaja:   CTR
Valmistajan numero:   CTRCR0784
15,09 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Aksiaalinivel, raidetanko CTR CR0089
Valmistaja:   CTR
Valmistajan numero:   CR0089
9,10 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Aksiaalinivel, raidetanko CTR CR0355
Valmistaja:   CTR
Valmistajan numero:   CR0355
15,52 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Aksiaalinivel, raidetanko CTR CR0154
Valmistaja:   CTR
Valmistajan numero:   CR0154
11,96 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Aksiaalinivel, raidetanko CTR CTRCR0243
Valmistaja:   CTR
Valmistajan numero:   CTRCR0243
14,08 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Aksiaalinivel, raidetanko CTR CR0497
Valmistaja:   CTR
Valmistajan numero:   CR0497
15,09 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Aksiaalinivel, raidetanko CTR CTRCR0639
Valmistaja:   CTR
Valmistajan numero:   CTRCR0639
14,64 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Aksiaalinivel, raidetanko CTR CTRCR0456
Valmistaja:   CTR
Valmistajan numero:   CTRCR0456
8,58 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Aksiaalinivel, raidetanko CTR CR0438
Valmistaja:   CTR
Valmistajan numero:   CR0438
11,24 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Aksiaalinivel, raidetanko CTR CR0070
Valmistaja:   CTR
Valmistajan numero:   CR0070
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Aksiaalinivel, raidetanko CTR CTRCR0733
Valmistaja:   CTR
Valmistajan numero:   CTRCR0733
16,34 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Raidetankojen toimintaperiaate ja rakenne

Raidetangot yhdistävät ohjauslaitteen ja olka- akselin ohjaustangot. Niiden päiden on oltava liikuteltavissa, jotta ohjauspyörää voidaan kääntää. Samalla raidetangot yhdistävät myös auton alapuoliseen koriin kiinnitetyn ohjausvaihteen ohjaustankoihin. Pyörät kuitenkin jousittavat sisään ja ulos alustan kautta. Siksi raidetankojen on kompensoitava sekä pysty- että vaakasuuntaiset liikkeet.

Tässä yhteydessä erotetaan kaksi eri periaatetta. On olemassa raidetankoja, jotka on kiinnitetty tai pultattu suoraan ohjausvaihteen päihin, jotka sitten liitetään ulkoisesti raidetankojen päiden kautta olka-akseleihin. Toiset ohjausjärjestelmät toimivat vääntökahvan avulla, joka välittää liikkeen raidetankoihin. Tällöin myös raidetankojen sisäpuolella on joustavat raideotangonpäät.

Miten raidetangot tarkistetaan/testataan?

Raidetangoissa ei yleensä näy vikoja normaalin ajon aikana. Raidetankoihin vaikuttavat voimat voivat kuitenkin varmasti taivuttaa niitä. Näin voi käydä onnettomuudessa tai ajettaessa korkean reunakiven yli. Raidetankojen tarkistamiseen tarvitaan kuitenkin erikoistyökalu, joka vaihtelee ajoneuvon valmistajan mukaan. Kyseessä on mittalaite, jolla voidaan tarkistaa vetotankojen asianmukainen kunto eli se, onko raidetanko taipunut vai ei.

Miten tunnistan raidetangon vauriot?

Jos ohjaus ei enää reagoi hyvin (ajoneuvo alkaa kellua, kääntyessä kuuluu säröääni, renkaan kulutuspinta on kulunut toiselta puolelta jne.), lähes kaikissa tapauksissa raidetangon päät ovat rikki. Suuren kuormituksen vuoksi nämä ovat kuluvia osia, jotka on ajotyylistä ja ajo-olosuhteista (moottoritie vs. maantie) riippuen tarkistettava sopivin väliajoin ja vaihdettava tarvittaessa.

Miksi raidetankoja ei saa/pitää hitsata?

Hyvin harvinaisissa tapauksissa voi käydä niin, että raidetanko katkeaa. Murtunutta raidetankoa ei saa missään tapauksessa hitsata. Hitsaussauma muodostaa täysin erilaisen sisäisen metallirakenteen. Tämä muistuttaa valuraudan rakennetta, kun taas raidetangot on valmistettu seoksista, jotka valmistetaan takorautaa käyttäen. Kuten valurauta, hitsaussauma voi murtua jopa pienellä kuormituksella. Tällöin ajoneuvo ei olisi enää lainkaan hallittavissa, mikä aiheuttaisi valtavia riskejä paitsi ajoneuvon matkustajille myös muille tienkäyttäjille. Tästä syystä hitsattua vetotankoa ei myöskään saa asentaa. Tämä tekisi liikenneluvan välittömästi mitättömäksi.

Kuinka kauan raidetangot kestävät?

Kuten jo mainittiin, raidetangot eivät yleensä koskaan katkea. Pikemminkin raidetangon päät ovat alttiita normaalille kulumiselle, ja ne on ajotyylistä riippuen tarkistettava vastaavasti usein. Ainoat riskit ovat siis vääntyneet vetotangot, vaikka näitä vaurioita ei olekaan helppo tunnistaa ilman asianmukaista mittaria.

Mitä muuta raidetankojen yhteydessä on otettava huomioon?

Raidetangot ovat voimakkaasti rasitettuja ajoneuvon osia, jotka ovat ohjauksen ja turvallisuuden kannalta ratkaisevan tärkeitä. Älä missään tapauksessa osta raidetankoja, jos ne eivät ole todistettavasti hyvämaineista laatutavaraa. Suosittelemme erityisesti olemaan ostamatta halpoja kopioita esimerkiksi Aasiasta, sillä materiaali voi väsyä nopeasti.