-4% autojen varaosista

Raidetangot LEMFÖRDER

(löytyi 17 tulosta)

Kaikki tulokset kategorialle Raidetangot.
Emme löytäneet mitään tuloksia ajoneuvolle Cupra LEON Sportstourer (KL8, KU8) 2.0 TSI, teho: 190 hv/140 kW

Ohjausvaihde on osa ohjausjärjestelmää, ja raideangot ovat olennainen osa sitä. Ne vastaavat renkaiden liikkeestä ohjauspyörän pyörimisen seurauksena. Näin ajoneuvoa ohjataan luotettavasti paikasta A paikkaan B. Verkkokaupamme valikoimasta löydät sopivat vaihtotangot. Motointegrator tarjoaa sinulle laajan valikoiman eri ajoneuvomerkkejä ja vinkkejä tankojen vaihtamiseen vian sattuessa.

Varaosat VALEO
Sijoituskriteerit
Aksiaalinivel, raidetanko LEMFÖRDER 42434 01
Valmistaja:   LEMFÖRDER
Valmistajan numero:   42434 01
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Aksiaalinivel, raidetanko LEMFÖRDER 25491 01
Valmistaja:   LEMFÖRDER
Valmistajan numero:   25491 01
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Ohjausvivusto LEMFÖRDER 43247
Valmistaja:   LEMFÖRDER
Valmistajan numero:   43247
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Ohjausvivusto LEMFÖRDER 21672 01
Valmistaja:   LEMFÖRDER
Valmistajan numero:   21672 01
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Aksiaalinivel, raidetanko LEMFÖRDER 39212
Valmistaja:   LEMFÖRDER
Valmistajan numero:   39212 01
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Raidetangon pää LEMFÖRDER 33383 01 oikea
Valmistaja:   LEMFÖRDER
Valmistajan numero:   33383 01
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Raidetangon pää LEMFÖRDER 33880 01 oikea
Valmistaja:   LEMFÖRDER
Valmistajan numero:   33880 01
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Aksiaalinivel, raidetanko LEMFÖRDER 25487 01
Valmistaja:   LEMFÖRDER
Valmistajan numero:   25487 01
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Aksiaalinivel, raidetanko LEMFÖRDER 37889 01
Valmistaja:   LEMFÖRDER
Valmistajan numero:   37889 01
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Aksiaalinivel, raidetanko LEMFÖRDER 44386 01
Valmistaja:   LEMFÖRDER
Valmistajan numero:   44386 01
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Aksiaalinivel, raidetanko LEMFÖRDER 34333 01
Valmistaja:   LEMFÖRDER
Valmistajan numero:   34333 01
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Raidetanko LEMFÖRDER 27645 01 vasen
Valmistaja:   LEMFÖRDER
Valmistajan numero:   27645 01
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Raidetanko LEMFÖRDER 10591 01 vasen
Valmistaja:   LEMFÖRDER
Valmistajan numero:   10591 01
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Aksiaalinivel, raidetanko LEMFÖRDER 33824 01
Valmistaja:   LEMFÖRDER
Valmistajan numero:   33824 01
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Raidetangon pää LEMFÖRDER 39384
Valmistaja:   LEMFÖRDER
Valmistajan numero:   39384
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Raidetankojen toimintaperiaate ja rakenne

Raidetangot yhdistävät ohjauslaitteen ja olka- akselin ohjaustangot. Niiden päiden on oltava liikuteltavissa, jotta ohjauspyörää voidaan kääntää. Samalla raidetangot yhdistävät myös auton alapuoliseen koriin kiinnitetyn ohjausvaihteen ohjaustankoihin. Pyörät kuitenkin jousittavat sisään ja ulos alustan kautta. Siksi raidetankojen on kompensoitava sekä pysty- että vaakasuuntaiset liikkeet.

Tässä yhteydessä erotetaan kaksi eri periaatetta. On olemassa raidetankoja, jotka on kiinnitetty tai pultattu suoraan ohjausvaihteen päihin, jotka sitten liitetään ulkoisesti raidetankojen päiden kautta olka-akseleihin. Toiset ohjausjärjestelmät toimivat vääntökahvan avulla, joka välittää liikkeen raidetankoihin. Tällöin myös raidetankojen sisäpuolella on joustavat raideotangonpäät.

Miten raidetangot tarkistetaan/testataan?

Raidetangoissa ei yleensä näy vikoja normaalin ajon aikana. Raidetankoihin vaikuttavat voimat voivat kuitenkin varmasti taivuttaa niitä. Näin voi käydä onnettomuudessa tai ajettaessa korkean reunakiven yli. Raidetankojen tarkistamiseen tarvitaan kuitenkin erikoistyökalu, joka vaihtelee ajoneuvon valmistajan mukaan. Kyseessä on mittalaite, jolla voidaan tarkistaa vetotankojen asianmukainen kunto eli se, onko raidetanko taipunut vai ei.

Miten tunnistan raidetangon vauriot?

Jos ohjaus ei enää reagoi hyvin (ajoneuvo alkaa kellua, kääntyessä kuuluu säröääni, renkaan kulutuspinta on kulunut toiselta puolelta jne.), lähes kaikissa tapauksissa raidetangon päät ovat rikki. Suuren kuormituksen vuoksi nämä ovat kuluvia osia, jotka on ajotyylistä ja ajo-olosuhteista (moottoritie vs. maantie) riippuen tarkistettava sopivin väliajoin ja vaihdettava tarvittaessa.

Miksi raidetankoja ei saa/pitää hitsata?

Hyvin harvinaisissa tapauksissa voi käydä niin, että raidetanko katkeaa. Murtunutta raidetankoa ei saa missään tapauksessa hitsata. Hitsaussauma muodostaa täysin erilaisen sisäisen metallirakenteen. Tämä muistuttaa valuraudan rakennetta, kun taas raidetangot on valmistettu seoksista, jotka valmistetaan takorautaa käyttäen. Kuten valurauta, hitsaussauma voi murtua jopa pienellä kuormituksella. Tällöin ajoneuvo ei olisi enää lainkaan hallittavissa, mikä aiheuttaisi valtavia riskejä paitsi ajoneuvon matkustajille myös muille tienkäyttäjille. Tästä syystä hitsattua vetotankoa ei myöskään saa asentaa. Tämä tekisi liikenneluvan välittömästi mitättömäksi.

Kuinka kauan raidetangot kestävät?

Kuten jo mainittiin, raidetangot eivät yleensä koskaan katkea. Pikemminkin raidetangon päät ovat alttiita normaalille kulumiselle, ja ne on ajotyylistä riippuen tarkistettava vastaavasti usein. Ainoat riskit ovat siis vääntyneet vetotangot, vaikka näitä vaurioita ei olekaan helppo tunnistaa ilman asianmukaista mittaria.

Mitä muuta raidetankojen yhteydessä on otettava huomioon?

Raidetangot ovat voimakkaasti rasitettuja ajoneuvon osia, jotka ovat ohjauksen ja turvallisuuden kannalta ratkaisevan tärkeitä. Älä missään tapauksessa osta raidetankoja, jos ne eivät ole todistettavasti hyvämaineista laatutavaraa. Suosittelemme erityisesti olemaan ostamatta halpoja kopioita esimerkiksi Aasiasta, sillä materiaali voi väsyä nopeasti.