- Pusty
- Valmistaja
- Hinta
- Raidetangon päät useimmin haetuille tuotemerkeille
Raidetangon päät – Mercedes-Benz
(löytyi 38 tulosta)
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Valmistaja: | MEYLE |
Valmistajan numero: | 016 020 0052/HD |
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Valmistaja: | MEYLE |
Valmistajan numero: | 016 020 0049/HD |
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Valmistaja: | MEYLE |
Valmistajan numero: | 016 020 0062/HD |
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Mihin raidetangon päitä käytetään?
Kun ajoneuvoa ohjataan, raidetanko vetää tai työntää ohjausvartta vasten. Se, vetääkö vai työntääkö se, riippuu valitusta ajosuunnasta. Kääntövarsi vaikuttaa ohjausvipuihin, jotka on liitetty raidetankoon raidetangon päiden kautta. Kun ohjausvivut painavat pyöriä ja liikuttavat niitä, syntyy ohjausliikkeitä. Näiden ohjausliikkeiden keskellä on raidetanko. Tämä pitää molemmat pyörät radalla.
Raidetangon päiden liitoksia koskevat vaatimukset
Raidetangon ja ohjausvivun välisenä liitoselementtinä raidetangon päiden on oltava siirrettävissä kolmeen suuntaan tila-akseleilla. Jos tämä vaatimus täyttyy, ne toimivat pallonivelenä. Raidetangon päät on koteloitu nivelholkkiin, joka puolestaan on osa ohjausvipua. Ohjausvipu on siis asennettu raidetangon päihin. Näin varmistetaan luja suora yhteys raidetangon ja ohjausvivun välillä.
Jakautuneilla raidetangoilla on useita raidetangon päitä.
Ajoneuvojen ohjausjärjestelmissä on yleensä kaksi raidetangon päätä, koska niissä on yksi raidetanko, jolla on kaksi päätä. Näin on useimmissa nykyisissä kaksiraiteisissa moottoriajoneuvoissa. Joskus päitä on enemmän, koska raidetanko on halkaistu. Esimerkki laitteistosta, jossa on neljä raidetangon päätä, on Opel Astra G:ssä käytetty hammastanko-ohjaus: koska raidetanko on jaettu kahteen osaan, siinä on neljä raidetangon päätä.
Tiedot nykyisestä ohjausjärjestelmästä ja ohjaustyypistä löytyvät ajoneuvon asiakirjoista. Tietojen avulla on mahdollista ostaa oikeat varaosat oikeassa määrässä vikatapauksissa.
Tarkista raidetangon päät ja havaitse vika
Toisin kuin raidetanko, raidetangon päät ovat kuluvia osia. Tämä johtuu siitä, että pyöriin ja ohjaukseen kohdistuvat mekaaniset voimat eivät jätä raidetangon päitä vahingoittumattomiksi. Iskut, tärinät, äkilliset liikkeet - kaikki tämä ja paljon muuta vaikuttaa myös raidetangon päihin. Näin ollen jo pelkästään luonnolliset ajo-olosuhteet voivat olla syynä raidetangon päiden vioittumiseen.
Jos otat asian kirjaimellisesti, raidetangon päät kuluvat harvoin. Sen sijaan ne kuluvat useammin - tila, joka paljastaa epäilyttävät ensimmäiset viasta kertovat merkit; esimerkiksi selvästi kuultavissa oleva klapina ohjauksen yhteydessä tulee havaittavaksi, kun raidetangon päät ovat kuluneet. Nykistyneissä nivelakseleissa näkyy myös heikentynyt yhteys pyörään, mikä huonontaa ohjauskäyttäytymistä. Kaiken kaikkiaan seuraavat merkit ilmenevät vian vakavuuden kasvaessa:
- lisääntynyt ohjausvara
- kovat äänet ohjauksen aikana
- ajoneuvon huonot ohjattavuusominaisuudet
- tärisevä ohjauspyörä
- on vaikea ajaa suoraan eteenpäin
Merkkien vakavuudesta riippumatta ajoneuvo on tarkistettava välittömästi autotallissa tai korjaamossa, johon luotat. Koska raidetangon päitä ei ole mahdollista vaihtaa itse, ajoneuvo kuuluu joka tapauksessa ammattilaisten käsiin. Suorita raidetangon tarkastus korjaamolla tai moottoriajoneuvoasentajalla. Useimmissa tapauksissa et löydä selvää kulumista. Lähes aina ongelmien syy on suoraan päissä.
Viallisen raidetangon päiden vaihto
Jos autoalan ammattilainen on havainnut vian raidetangon päissä, päät vaihdetaan suoraan. Vaihto aloitetaan purkamalla aiemmat raidetangon päät. Koska molemmat raidetangon päät altistuvat samoille rasituksille, molemmat on aina vaihdettava vian sattuessa. Vaihtomenettely on seuraava:
- Vanhan ja paljaan raidetangon irrotus
- Päiden irrottaminen ohjausvivuista ja raidetangosta
- Uusien raidetangon päiden asentaminen ohjausvipuihin ja raidetankoon
- Kääntövarsien raidevälien uudelleensäätö ja raidetangon säätö uusine päineen
Neljäs vaihe on tärkein vaihe, jonka vuoksi vaihto on suoritettava korjaamolla. Raiteen säätö edellyttää hienoja mittauksia. Se on olennaisen tärkeää ajoneuvon ajo-ominaisuuksien ja liikenneturvallisuuden kannalta. Raidetangon pään vaihtaminen ilman pyöränsuuntausta ei siksi ole suositeltavaa.
Raidetangon päiden suosittuja tuotemerkkejä
Motointegratorin raidetangon päiden tuotemerkkien valikoima perustuu ajoneuvojen moninaisuuteen. Tuotteistamme löydät ajoneuvoosi ja malliisi sopivat raidetangon päät. Käytä käteviä hakuvaihtoehtoja ja anna ajoneuvon merkki, malli ja versio. Toimitamme tuotteemme 2-4 arkipäivän kuluessa, jotta saat nopeasti takaisin turvallisen liikkumisen edut ajoneuvollasi. Tarjoamme seuraavien merkkien raidetangon päitä:
- MOOG (esim. Land Rover, Volvo, Chrysler)
- Fortune Line (esim. Ford)
- LEMFÖRDER (esim. BMW)
- YAMATO (esim. Lexus, Toyota, KIA) ja paljon muita