Joulukausi 2024

Pyöränpultit – VW

(löytyi 12 tulosta)

Sijoituskriteerit
Pyöränpultti EIBACH S171921L
Valmistaja:   EIBACH
Valmistajan numero:   S171921L
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pyöränpultti FEBI BILSTEIN 40606
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   40606
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pyöränpultti FEBI BILSTEIN 08237
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   08237
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pyöränpultti FEBI BILSTEIN 08476
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   08476
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pyöränpultti FEBI BILSTEIN 46706
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   46706
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pyöränpultti FEBI BILSTEIN 46655
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   46655
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pyöränpultti FEBI BILSTEIN 01664
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   01664
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pyöränpultti FEBI BILSTEIN 17818
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   17818
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pyöränpultti FEBI BILSTEIN 29466
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   29466
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pyöränpultti FEBI BILSTEIN 46623
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   46623
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pyöränpultti FEBI BILSTEIN 01664
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   01664
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Olka-akseli, pyöräntuenta MEYLE 100 501 0011
Valmistaja:   MEYLE
Valmistajan numero:   100 501 0011
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Mikä on pyörän napa?

Pyörän napa on pyörän keskipiste, joka pyörii siihen liitetyn akselin ympäri. Navat on yleensä valmistettu alumiinista tai teräksestä, ja niillä on useita tehtäviä. Ne liitetään rumpu-, rengas- tai levyjarruihin, ja ne on usein varustettu antureilla. Anturit ovat tärkeitä ajoneuvon eri järjestelmille, kuten ABS:lle. Periaatteessa pyörät voidaan suunnitella myös ilman pyörän napaa. Näin ei kuitenkaan ole moottoriajoneuvojen kohdalla.

Ajoneuvon pyörä kiinnitetään pyörivään pyörän napaan muttereilla ja pulteilla. Renkaita vaihdettaessa pyörän napa on usein mukana. Kun vanteet asennetaan, autoalan asiantuntijat levittävät erityistä pyörän napapastaa. Näin estetään korroosion syntyminen, joka voi olla mahdollista teräksisten pyörännavojen ja kevytmetallivanteiden välisessä kosketuksessa.

Mikä on pyörännavan suojakorkki?

Pyörän navan suojus on yleensä teräslevystä puristettu osa. Tämä osa suojaa akselia tai keskimutteria kosketukselta veden, likaisten hiukkasten, UV-valon ja tiesuolan kanssa. Tällä tavoin pyörän navan suojakansi vähentää korroosiota ja kulumista. Tämä koskee erityisesti pyöränlaakerin alueen tiivisterenkaita. Pyörännavan suojakansi on yleensä sinkitty ja siten ruostumaton. Se on asennettu siten, että se istuu tiukasti myös suurilla nopeuksilla kuormitettuna.

Pyörän napojen suojukset voivat vaihdella muodoltaan ja kooltaan. Perusmuoto on yleensä pyöreä. Jotkin suojakuoret ovat yksinkertaisesti pyöreitä, onton muotoisia kiinnikkeitä. Toisissa yhdistyvät pyöreä ja neliön muotoinen yläosa. On olemassa malleja, joissa on täysin suljettu pinta, ja malleja, joihin on upotettu ulkoisia reikiä (muistuttaen vanhaa puhelinsoitinta).

Paljonko pyörännavojen suojakotelot maksavat?

Pyörän navan suojus on edullinen komponentti. Hyvin yksinkertaisissa malleissa hinnat alkavat alle 5 eurosta mallista riippuen. Harvoin hinta ylittää 30 euroa. Kuorma-autojen suojapeitteiden osalta tilanne on hieman erilainen. Täällä sinun on varauduttava hintoihin noin 150 eurosta ylöspäin. Tämä johtuu suuremmista kuormituksista, joille kuorma-autojen pyörän napojen suojukset altistuvat.

Navan korkin vaihtaminen itse: näin se tehdään

Pyörän navan suojus voi olla tarpeen vaihtaa eri syistä. Vaurio voi johtua kosketuksesta reunakiveykseen tai muusta mekaanisesta voimasta. Myös varkaus on mahdollista.

Jos havaitset vian tai katoamisen, sinun on hankittava korvaava tuote hyvissä ajoin. Ajaminen ilman navan suojusta ei kuitenkaan ole hätätilanne. Pääsääntöisesti sinun ei pitäisi odottaa epäonnistuvasi päätarkastuksessa puuttuvan osan vuoksi.

Voit tietysti käydä erikoisliikkeessä vaihtamassa pyörän navan suojuksen. Tämä ei kuitenkaan yleensä ole tarpeen. Osan irrottamiseen riittää ruuvimeisseli. Sen jälkeen voit asentaa varaosan. Paina sitten uusi osa pyörän napaan tai aseta se siihen tarkoitettuun syvennykseen.

Yleensä sinun tarvitsee vaihtaa vain yksi kansi. Tämä ei ole ongelmallista: kulumista ei tapahdu epätasaisesti vain siksi, että ajat erilaisilla suojakuorilla.

Tilanne on hieman erilainen, jos suojakuori vaihdetaan osana laajempaa työtä. Näin tapahtuu usein, kun pyörän laakeria tai itse pyörän napaa työstetään. Tässä tapauksessa sinulla pitäisi olla tarvittava osaaminen ja työkalut tai muuten sinun pitäisi kääntyä asiantuntijapajan puoleen.

Vaihtoehto yhden pyörän navan suojuksen ostamiselle on korjaussarjan ostaminen.

Tilaa navan korkki verkossa Motointegratorilta

Voit tilata uuden pyörän napojen suojakotelon verkossa Motointegratorista muutamalla klikkauksella. Valitse yksittäisistä komponenteista tai valitse suoraan pyörännavan korjaussarja, jossa on suojakotelo.

Etsitpä sitten Citroen Cactus -auton pyörän napojen suojakoteloa, Mitsubishi Lancer -auton suojakoteloa tai mitä tahansa muuta ajoneuvoa: Verkkokauppamme yksinkertaisen hakunaamarin avulla löydät nopeasti oikean tuotteen. Valitse vain ajoneuvomerkki, -malli ja -tyyppi, ja anna meidän näyttää sinulle oikeat osat. Toimitamme sinulle suojakoteloita huippumerkeiltä, kuten BTA, febi bilstein, MEYLE tai WAGNER.

Mutta Motointegrator tarjoaa sinulle vielä enemmän: Tarjoamme ilmaisen palautuslähetyksen jokaisen tilauksen yhteydessä.