-3% jarruosista

Pyöränlaakerit USA – KUORMA-AUTOT

(löytyi 93 tulosta)

Kaikki tulokset kategorialle Pyöränlaakerit.
Emme löytäneet mitään tuloksia ajoneuvolle Nissan

Pyöränlaakerin vaihto on helppoa - Motointegratorin varaosilla

Jousituksen osana pyöränlaakerit vaimentavat akseleihin kohdistuvia voimia. Pyöränlaakerit ovat niihin kohdistuvien suurten kuormitusten vuoksi tyypillisiä ajoneuvon kuluvia osia, ja ne voidaan joutua vaihtamaan. Jos pyöränlaakeri on rikkoutunut, kuljettaja huomaa sen nopeasti äänekkäistä äänistä, joita sen seurauksena kuuluu. Tällöin on syytä käydä mahdollisimman pian korjaamolla vaihtamassa viallinen pyöränlaakeri.

Varaosat BOSCH
Sijoituskriteerit
Pyöränlaakeri USA 516008AT
Valmistaja:   USA
Valmistajan numero:   516008AT
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pyörännapa USA 512580AT ZAM
Valmistaja:   USA
Valmistajan numero:   512580AT ZAM
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pyörännapa USA 512496AT TIMKEN
Valmistaja:   USA
Valmistajan numero:   512496AT TIMKEN
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pyörännapa USA 515126AT
Valmistaja:   USA
Valmistajan numero:   515126AT
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pyörännapa USA 512514AT TIMKEN
Valmistaja:   USA
Valmistajan numero:   512514AT TIMKEN
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pyörännapa USA 512302AT
Valmistaja:   USA
Valmistajan numero:   512302AT
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pyörännapa USA 512330AT
Valmistaja:   USA
Valmistajan numero:   512330AT
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pyörännapa USA 513158AT
Valmistaja:   USA
Valmistajan numero:   513158AT
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pyörännapa USA 512479AT
Valmistaja:   USA
Valmistajan numero:   512479AT
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pyörännapa USA 513261AT
Valmistaja:   USA
Valmistajan numero:   513261AT
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pyörännapa USA 513272AT ZAM
Valmistaja:   USA
Valmistajan numero:   513272AT ZAM
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pyörännapa USA 512498AT TIMKEN
Valmistaja:   USA
Valmistajan numero:   512498AT TIMKEN
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pyöränlaakeri USA 515143AT
Valmistaja:   USA
Valmistajan numero:   515143AT
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pyörännapa USA 541001AT
Valmistaja:   USA
Valmistajan numero:   541001AT
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pyörännapa USA 515080AT
Valmistaja:   USA
Valmistajan numero:   515080AT
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Pyöränlaakereiden tehtävä ja toimintaperiaate

Pyöränlaakerin tehtävänä on vaimentaa voimia ajon aikana ja luoda mahdollisimman vähän vastusta. Tämä tarkoittaa, että nykyaikaisilla pyöränlaakereilla on myös vaikutusta polttoaineen kulutukseen. Erityisesti kaarreajossa laakereihin kohdistuva voima kasvaa merkittävästi. Pyöränlaakereita on kahta eri tyyppiä: 

  • - rullalaakerit
  • - kuulalaakerit

 

Rakenne on lähes sama. Ulkopuolella ja sisäpuolella ovat liukurenkaat, niiden välissä on häkki, johon rullat tai kuulat on kiinnitetty. Ulkopuolella pyöränlaakerit on tiivistetty säteittäisellä akselitiivisteellä (sisä- ja ulkopuolella).

Jos kaksi osaa liikkuu mekaanisesti toisiinsa nähden, syntyy aina kitkaenergiaa, joka tunnetaan paremmin nimellä kuluminen tai kuluminen. Tämä pätee erityisesti osiin, jotka pyörivät akselin ympäri, esimerkiksi akseleihin. Samalla tällaiset osat on myös vakautettava eli tuettava. Tätä varten käytetään kuhunkin sovellukseen erityisesti sovitettuja laakereita. Pyöränlaakerilla on juuri tämä tehtävä.

Ero painettujen ja vielä manuaalisesti säädettävien pyöränlaakereiden välillä

Autoteollisuus on kuitenkin edistynyt huomattavasti myös tällä alalla. Vielä 1900-luvun lopulla käsin kiinnitettävien pyörien laakerit olivat yleisiä. Niillä kiinnitettiin jarrulevyt tai -rummut. Samalla laakerin lujuus on aina säädettävä tässä yhteydessä. Nämä pyöränlaakerit on myös voideltava erityisesti ennen asennusta, jotta vierintälaakerirasva pääsee tunkeutumaan häkkiin.

Nykyaikaiset pyöränlaakerit sen sijaan ovat teollisesti puristettuja. Ne on tiivistetty siten, etteivät hiukkaset tai nesteet pääse tunkeutumaan tai rasva pääse valumaan ulos niiden käyttöiän aikana. Nämä laakerit täytetään pyöränlaakerirasvalla, ja ne ovat täysin huoltovapaita. Toinen erikoisominaisuus, joka asennetaan yhä useammin pyöränlaakereihin: Esimerkiksi ABS:n kaltaisten avustinjärjestelmien anturit. Laakereita ei tarvitse säätää asennuksen aikana. Tätä varten nämä laakerit puristetaan kiinni. Erikoiskauppa tarjoaa tähän tarkoitukseen erikoistyökalusarjan.

Kuinka usein pyöränlaakeri on vaihdettava?

Nykyaikaiset pyöränlaakerit vaihdetaan, kun niissä on vikaa, sillä niitä ei voi säätää uudelleen. Aiemmin vanhempi pyöränlaakerirakenne voidaan kuitenkin säätää uudelleen. Säätö on kuitenkin ehdottomasti annettava kokeneen mekaanikon tehtäväksi, sillä pelkkä kiristäminen, kunnes se on tiukalla, on täysin väärin. Nykyaikaisissa pyöränlaakereissa vaihtaminen voi olla myös tarpeen, jos sisällä oleva anturi ei enää toimi. Huom! Pyöränlaakerit ovat osa alustaa. Alustan kokoonpanossa tapahtuvat virheet aiheuttavat suuren vaaran auton matkustajien ja ulkopuolisten ulkopuolisten tienkäyttäjien hengelle! Jokaisen, joka ei ole oppinut säätämään pyöränlaakereita, on otettava yhteys asiantuntijaan.

Miten pyöränlaakeri tarkistetaan?

Viisi-seitsemän vuotta vanhat ajoneuvot viedään yleensä valtuutettuun korjaamoon vuositarkastusta varten. Laakerit tarkastetaan sitten tarkastuksen yhteydessä. Hyvät rengasasentajat tarkastavat laakerit myös renkaiden vaihdon yhteydessä. Tarkastus on yksinkertainen, ja kuka tahansa auton omistaja voi suorittaa sen renkaita vaihtaessaan. Tätä varten tunkattua pyörää pidetään renkaan avulla ylös ja alas. Sitten yritetään liikuttaa pyörää sisään- ja ulospäin. Alas ja ylös, koska pyörä voi kääntyä sisään etuakselilla, kun renkaasta pidetään kiinni sivuttain. Pyörässä ei saa olla pelivaraa, eli sitä ei saa voida liikuttaa. Jos pyörässä kuitenkin tuntuu "heiluntaa", se on merkki viallisesta laakerista, joka on vaihdettava nopeasti.

Miksi voitelu on niin tärkeää?

Yleensä voitelussa on jotain vikaa tai laakeriin on kohdistunut jatkuvasti suuria kuormituksia. Laakerissa oleva rasva vähentää lisäksi kitkavastusta ja takaa siten maksimaalisen käyttöiän. Jos kuitenkin tapahtuu kulumista, kuluminen lisääntyy yhä nopeammin, koska kulumishiukkaset sekoittuvat rasvaan.

Tästä syystä myös vanhempien ajoneuvojen laakereiden rasva on tarkistettava säännöllisesti. Ensimmäinen tarkastus voidaan tehdä tässä yhteydessä, kun rasvakorkki on poistettu. Tämän jälkeen laakerit on irrotettava ja rasvattava uudelleen. Tällöin on varmistettava, että pyöränlaakerirasva painetaan todella voimakkaasti pesään.

Miten muuten voit todeta, että pyöränlaakeri on vaihdettava?

Jos et huolla ajoneuvoasi paljon, jos huollossa ei havaita mitään tai jos pyöränlaakereita ei ole tarkastettu, voit myös tunnistaa viallisen pyöränlaakerin. Kuitenkin vasta, kun vaurio on jo pitkälle edennyt. Tämä tarkoittaa, että jos sitten huomaat, että jokin on vialla, on heti aika vaihtaa pyöränlaakeri. Viallisen pyöränlaakerin voi tunnistaa hiostavasta äänestä.

Suoraan ajettaessa mitään ei kuitenkaan yleensä ole havaittavissa. Kaarteissa ohjauspyörä saattaa kuitenkin täristä. Tämä tärinä on merkki viallisesta pyöränlaakerista. Vaikka rikkoutuneet vetoakselit pitävät myös ääntä, erityisesti kaarteissa, ja voivat aiheuttaa tärinää ohjauspyörässä, asiantuntija osaa erottaa nämä kaksi oiretta toisistaan. Jokaisen maallikon on otettava mahdollisimman pian yhteyttä asiantuntijaan, jos hän kuulee ääniä, erityisesti kaarreajossa, ja/tai tärinää.