- Pusty
Pyöränlaakerit – KUORMA-AUTOT
(löytyi 4683 tulosta)
Pyöränlaakerin vaihto on helppoa - Motointegratorin varaosilla
Jousituksen osana pyöränlaakerit vaimentavat akseleihin kohdistuvia voimia. Pyöränlaakerit ovat niihin kohdistuvien suurten kuormitusten vuoksi tyypillisiä ajoneuvon kuluvia osia, ja ne voidaan joutua vaihtamaan. Jos pyöränlaakeri on rikkoutunut, kuljettaja huomaa sen nopeasti äänekkäistä äänistä, joita sen seurauksena kuuluu. Tällöin on syytä käydä mahdollisimman pian korjaamolla vaihtamassa viallinen pyöränlaakeri.
Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia kategoriasta Pyöränlaakerit.
Kaikki valmistajat
- Abarth
- Acura
- Aixam
- Alfa Romeo
- Andoria
- ARO
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Avia
- Bedford
- Bentley
- BMW
- Buick
- Cadillac
- Chery
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Cupra
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Daihatsu
- Dodge
- Elaris
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Ford USA
- Lada
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- LDV
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
Pyöränlaakerit - alustan helpotus
Useimmissa henkilöautoissa käytetään kahdenlaisia pyöränlaakereita: kartiorullalaakereita ja kuulalaakereita. Koska kartiorullalaakerit pystyvät siirtämään suuria voimia, ne asennetaan yleensä raskaampiin ajoneuvoihin. Molemmat pyöränlaakerityypit koostuvat sisärenkaasta ja ulkorenkaasta sekä useista vierintäelimistä, jotka vaimentavat aksiaalisia (pituusakselin suuntaisia) ja radiaalisia (pituusakselia vastaan kohtisuoraan vaikuttavia) voimia. Tällä tavoin pyöränlaakerit keventävät koko alustaa ja edistävät merkittävästi ajoneuvon turvallisuutta.
Ehjät pyöränlaakerit lisäävät turvallisuutta
Pyörän laakereihin kohdistuu valtavia voimia. Erityisesti mutkat ja ajoneuvon tärinät, jotka johtuvat esimerkiksi kuoppien tai reunakivien raapaisusta, vaikuttavat pyöränlaakereihin ja aiheuttavat kulumista. Jotta pyöränlaakerit toimisivat kunnolla, on myös tärkeää, että vierintäelementit on voideltu hyvin. Voitelu tapahtuu Voiteluaineet kuten voiteluöljyä tai rasvaa. Useimmissa henkilöautoissa integroitu rasvatäyttö varmistaa, että vierintäelimet ovat riittävän hyvin voideltuja pitkän ajanjakson ajan. Tämä on välttämätöntä, koska pyörän laakereissa on suuri kitka.
Tilaa varaosat pyöränlaakeriin Motointegratorilta - helppoa ja edullista
Rikkinäiset pyöränlaakerit vaarantavat auton turvallisuuden, sillä ne ylläpitävät alustan vakautta. Lisäksi viallinen pyöränlaakeri voi vaikuttaa ABS-järjestelmän toimintaan, jolloin pyörä voi jarrutettaessa lukkiutua. Rikkoutuneet pyöränlaakerielementit on siksi vaihdettava mahdollisimman pian, jotta varmistetaan mahdollisimman suuri ajoturvallisuus. Voit joko teettää ammattilaisella uusien pyöränlaakerien asentamisen tai kokeilla vaihtaa pyöränlaakerit itse, mutta tämä vaatii erikoistyökaluja ja tietotaitoa. Joka tapauksessa voit ostaa halpoja pyöränlaakerin osia verkossa Motointegratorista.
Tilaa pyöränlaakerin osat kaikkiin automerkkeihin verkossa
Pidä uuden pyöränlaakerin kustannukset alhaisina vertailemalla verkossa Varaosat eri valmistajia ja tilata juuri oikea pyöränlaakerin osa autoosi. Ajoitpa Golf 3:lla tai Golf 4:llä, Skoda Fabialla tai Twingolla - löydä autoosi sopivat renkaat Pyöränlaakerisarjat, Pyörännavat, Pyöränpultit tai muita laakerikomponentteja myymälässämme. Tilaa auton osat kätevästi kotiin ja vaihdata pyöränlaakeri vain korjaamolla - tai vaihda rikkinäinen pyöränlaakeri itse. Motointegratorista löydät kaiken, mitä tarvitset tähän. Osta nyt halvalla pyöränlaakerin osia autoosi!
Pyöränlaakereiden tehtävä ja toimintaperiaate
Pyöränlaakerin tehtävänä on vaimentaa voimia ajon aikana ja luoda mahdollisimman vähän vastusta. Tämä tarkoittaa, että nykyaikaisilla pyöränlaakereilla on myös vaikutusta polttoaineen kulutukseen. Erityisesti kaarreajossa laakereihin kohdistuva voima kasvaa merkittävästi. Pyöränlaakereita on kahta eri tyyppiä:
- - rullalaakerit
- - kuulalaakerit
Rakenne on lähes sama. Ulkopuolella ja sisäpuolella ovat liukurenkaat, niiden välissä on häkki, johon rullat tai kuulat on kiinnitetty. Ulkopuolella pyöränlaakerit on tiivistetty säteittäisellä akselitiivisteellä (sisä- ja ulkopuolella).
Jos kaksi osaa liikkuu mekaanisesti toisiinsa nähden, syntyy aina kitkaenergiaa, joka tunnetaan paremmin nimellä kuluminen tai kuluminen. Tämä pätee erityisesti osiin, jotka pyörivät akselin ympäri, esimerkiksi akseleihin. Samalla tällaiset osat on myös vakautettava eli tuettava. Tätä varten käytetään kuhunkin sovellukseen erityisesti sovitettuja laakereita. Pyöränlaakerilla on juuri tämä tehtävä.
Ero painettujen ja vielä manuaalisesti säädettävien pyöränlaakereiden välillä
Autoteollisuus on kuitenkin edistynyt huomattavasti myös tällä alalla. Vielä 1900-luvun lopulla käsin kiinnitettävien pyörien laakerit olivat yleisiä. Niillä kiinnitettiin jarrulevyt tai -rummut. Samalla laakerin lujuus on aina säädettävä tässä yhteydessä. Nämä pyöränlaakerit on myös voideltava erityisesti ennen asennusta, jotta vierintälaakerirasva pääsee tunkeutumaan häkkiin.
Nykyaikaiset pyöränlaakerit sen sijaan ovat teollisesti puristettuja. Ne on tiivistetty siten, etteivät hiukkaset tai nesteet pääse tunkeutumaan tai rasva pääse valumaan ulos niiden käyttöiän aikana. Nämä laakerit täytetään pyöränlaakerirasvalla, ja ne ovat täysin huoltovapaita. Toinen erikoisominaisuus, joka asennetaan yhä useammin pyöränlaakereihin: Esimerkiksi ABS:n kaltaisten avustinjärjestelmien anturit. Laakereita ei tarvitse säätää asennuksen aikana. Tätä varten nämä laakerit puristetaan kiinni. Erikoiskauppa tarjoaa tähän tarkoitukseen erikoistyökalusarjan.
Kuinka usein pyöränlaakeri on vaihdettava?
Nykyaikaiset pyöränlaakerit vaihdetaan, kun niissä on vikaa, sillä niitä ei voi säätää uudelleen. Aiemmin vanhempi pyöränlaakerirakenne voidaan kuitenkin säätää uudelleen. Säätö on kuitenkin ehdottomasti annettava kokeneen mekaanikon tehtäväksi, sillä pelkkä kiristäminen, kunnes se on tiukalla, on täysin väärin. Nykyaikaisissa pyöränlaakereissa vaihtaminen voi olla myös tarpeen, jos sisällä oleva anturi ei enää toimi. Huom! Pyöränlaakerit ovat osa alustaa. Alustan kokoonpanossa tapahtuvat virheet aiheuttavat suuren vaaran auton matkustajien ja ulkopuolisten ulkopuolisten tienkäyttäjien hengelle! Jokaisen, joka ei ole oppinut säätämään pyöränlaakereita, on otettava yhteys asiantuntijaan.
Miten pyöränlaakeri tarkistetaan?
Viisi-seitsemän vuotta vanhat ajoneuvot viedään yleensä valtuutettuun korjaamoon vuositarkastusta varten. Laakerit tarkastetaan sitten tarkastuksen yhteydessä. Hyvät rengasasentajat tarkastavat laakerit myös renkaiden vaihdon yhteydessä. Tarkastus on yksinkertainen, ja kuka tahansa auton omistaja voi suorittaa sen renkaita vaihtaessaan. Tätä varten tunkattua pyörää pidetään renkaan avulla ylös ja alas. Sitten yritetään liikuttaa pyörää sisään- ja ulospäin. Alas ja ylös, koska pyörä voi kääntyä sisään etuakselilla, kun renkaasta pidetään kiinni sivuttain. Pyörässä ei saa olla pelivaraa, eli sitä ei saa voida liikuttaa. Jos pyörässä kuitenkin tuntuu "heiluntaa", se on merkki viallisesta laakerista, joka on vaihdettava nopeasti.
Miksi voitelu on niin tärkeää?
Yleensä voitelussa on jotain vikaa tai laakeriin on kohdistunut jatkuvasti suuria kuormituksia. Laakerissa oleva rasva vähentää lisäksi kitkavastusta ja takaa siten maksimaalisen käyttöiän. Jos kuitenkin tapahtuu kulumista, kuluminen lisääntyy yhä nopeammin, koska kulumishiukkaset sekoittuvat rasvaan.
Tästä syystä myös vanhempien ajoneuvojen laakereiden rasva on tarkistettava säännöllisesti. Ensimmäinen tarkastus voidaan tehdä tässä yhteydessä, kun rasvakorkki on poistettu. Tämän jälkeen laakerit on irrotettava ja rasvattava uudelleen. Tällöin on varmistettava, että pyöränlaakerirasva painetaan todella voimakkaasti pesään.
Miten muuten voit todeta, että pyöränlaakeri on vaihdettava?
Jos et huolla ajoneuvoasi paljon, jos huollossa ei havaita mitään tai jos pyöränlaakereita ei ole tarkastettu, voit myös tunnistaa viallisen pyöränlaakerin. Kuitenkin vasta, kun vaurio on jo pitkälle edennyt. Tämä tarkoittaa, että jos sitten huomaat, että jokin on vialla, on heti aika vaihtaa pyöränlaakeri. Viallisen pyöränlaakerin voi tunnistaa hiostavasta äänestä.
Suoraan ajettaessa mitään ei kuitenkaan yleensä ole havaittavissa. Kaarteissa ohjauspyörä saattaa kuitenkin täristä. Tämä tärinä on merkki viallisesta pyöränlaakerista. Vaikka rikkoutuneet vetoakselit pitävät myös ääntä, erityisesti kaarteissa, ja voivat aiheuttaa tärinää ohjauspyörässä, asiantuntija osaa erottaa nämä kaksi oiretta toisistaan. Jokaisen maallikon on otettava mahdollisimman pian yhteyttä asiantuntijaan, jos hän kuulee ääniä, erityisesti kaarreajossa, ja/tai tärinää.