- Pusty
Pyöränlaakerisarjat KANACO – KUORMA-AUTOT
(löytyi 44 tulosta)
Osta pyöränlaakerisarjoja verkossa Motointegratorilta
Onko pyöränlaakerisi rikki ja haluat vaihtaa sen? Tilaa pyöränlaakeripaketit, joissa on kaikki tarvittavat osat uuden pyöränlaakerin asentamiseen myymälässämme. Valikoimastamme löydät suuren määrän pyöränlaakerisarjoja, joissa on uuteen pyöränlaakeriin sopivat komponentit: tilaa esimerkiksi mutterit, jakotapit, säteittäinen akselitiiviste, ulkokehä, sisäkehä tai aluslevy sarjana ja saat kaiken tarvitsemasi yhdellä toimituksella. Vertaile hintoja ja valmistajia ja tilaa autoosi parhaiten sopiva pyöränlaakerisarja. Laajan valikoimamme ansiosta sinun ei tarvitse ostaa tarpeettomia osia pyöränlaakereihin ja pitää varastosi supistettuna välttämättömään.
Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia KANACO kategoriasta Pyöränlaakerisarjat.
Kaikki valmistajat
- Abarth
- Acura
- Aixam
- Alfa Romeo
- Andoria
- ARO
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Avia
- Bedford
- Bentley
- BMW
- Buick
- Cadillac
- Chery
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Cupra
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Daihatsu
- Dodge
- Elaris
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Ford USA
- Lada
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- LDV
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
Mikä on pyöränlaakerisarjojen tehtävä?
Pyöränlaakerit löytyvät jokaisesta pyörästä. Kuljettaja ei huomaa niitä edes vuosien ajan, koska ne toimivat äänettömästi ja piilossa. Useimmiten pitkästä käyttöiästä huolimatta ne ovat kuluvia osia. Koska pyöränlaakeri koostuu useista osista, sitä tarjotaan pyöränlaakerisarjana. Yhteen pyörään voidaan asentaa kaksi pyöränlaakerisarjaa. Kuten monien muidenkin osien kohdalla, myös pyöränlaakereissa on viime vuosina tapahtunut merkittävää edistystä. Koska pyöränlaakeri jää tavallisesti lähes huomaamatta, kunnes siihen tulee vika, olemme koonneet alla yhteen pyöränlaakerisarjaa koskevat tärkeimmät tiedot, kysymykset ja vastaukset.
Jotta voisimme vastata tähän kysymykseen paremmin, ensin pyörän rakenne. Pyöränlaakerisarjoja tarvitaan yhtä lailla ohjatulla akselilla, jäykällä akselilla ja erillisjousituksella. Joko akselissa on varsiakseli, johon jarrurumpu tai jarrulevy on kiinnitetty pyöränlaakerin avulla. Tämän jälkeen rengas kiinnitetään jarrulevyyn tai jarrurumpuun. Vaihtoehtoisesti käytetään pyörän napaa, johon pyörät on kiinnitetty pultilla. Jarrulevyt tai jarrurummut kiinnitetään niiden väliin. Yksinkertaisesti sanottuna pyöränlaakerin tehtävänä on varmistaa, että pyörä voi pyöriä.
Pyöränlaakerin tehtävä on kuitenkin laajempi. Ajon aikana alustaan kohdistuu erilaisia voimia. Kiihdytettäessä ja jarrutettaessa sekä kaarteissa ja tietysti itse pyörän pyörimisestä johtuen. Syntyy säteis- ja aksiaalivoimia, jotka pyöränlaakeri vaimentaa. Jopa optimaalisissa tieolosuhteissa rasitus on poikkeuksellisen suuri. Tähän lisätään tien epätasaisuudet, kuten kuopat, jotka rasittavat pyöränlaakereita entisestään.
Mitä vaatimuksia pyöränlaakereille asetetaan?
Nämä jo ennestään erittäin suuret kuormitukset muuttuvat vielä vaativammiksi, kun vaatimuksia on vielä enemmän. Esimerkiksi pyöränlaakerin on toimittava mahdollisimman pienellä kitkalla, jotta sen käyttöikä olisi pitkä. Samalla pyöränlaakerin on toimittava mahdollisimman hiljaisesti ja ilman liian suurta vastusta. Tämä vaikuttaa viime kädessä polttoaineen kulutukseen ja siten pakokaasupäästöihin.
Miten pyöränlaakeri rakennetaan? Mitä pyöränlaakerisarja sisältää?
Nykyään on olemassa kahdenlaisia pyöränlaakereita. Toinen on kartiolaakeri ja toinen on kuulalaakeri. Molemmat pyöränlaakerityypit koostuvat häkistä ja ulommasta juoksupinnasta. Lisäksi pyöränlaakerin jälkeen tarvitaan lukituslaite ja/tai tiivisterengas (pyöränlaakerin öljytiiviste). Kaikki pyöränlaakerin osat muodostavat pyöränlaakerisarjan. Koska joissakin pyörissä tarvitaan kaksi pyöränlaakeria, voidaan käyttää kahta pyöränlaakerisarjaa (sisempi ja ulompi pyöränlaakerisarja).
Lisäksi pyöränlaakerit jaetaan huoltovapaisiin ja tiiviisti suljettuihin tai huoltoa vaativiin ja periaatteessa avoimiin pyöränlaakereihin. Tämä tarkoittaa sitä, että nämä huoltovapaat pyöränlaakerisarjat muodostavat käytännössä yksikön, osan, ulkorenkaan ja tiivisteen kanssa. Yleensä nämä ovat kuulalaakereita. Nämä pyöränlaakerisarjat puristetaan kokonaan sisään ja irrotetaan erityisillä ulosvetimillä. Toinen, vanhempi malli on viistopyörälaakeri. Tässä ulkokehä on puristettu pyörän napaan molemmin puolin. Pyöränlaakerit voidellaan nyt käsin painamalla vierintälaakerirasvaa laakerihäkkiin. Sisempi pyöränlaakeri asetetaan paikalleen, minkä jälkeen napa työnnetään akselin varteen. Juoksupyörän ulkolaakeriin painetaan juoksupyörä etukäteen.
Kun pyörännapa on asetettu akseliin, ulompi pyöränlaakeri työnnetään paikalleen. Tämän jälkeen asennetaan suuri mutteri, jolla pyöränlaakeri kiristetään niin, että pyörää ei voi enää kääntää. Nyt laakeria on taas löysättävä hieman tunnustelemalla ja sopivalla kokemuksella ja sitten kiristettävä niin, että pyörää voidaan kääntää optimaalisesti. Mekaanikko tunnistaa sopivan pyöränlaakerin asennon vastuksesta pyörää käännettäessä. Sitten mutteri kiinnitetään ja suljetaan rasvakorkilla.
Pyöränlaakereiden rasvaus ja säätö on myös toistuva huoltotehtävä, joka voi tapahtua myös vastaavien ajoneuvojen jarrulevyjen tai jarrurumpujen vaihdon yhteydessä. Näitä pyöränlaakereita on kuitenkin lähinnä hyötyajoneuvoissa ja vanhemmissa henkilöautoissa. Huoltovapaat pyöränlaakerit ovat yleistyneet 1990-luvulta lähtien. Nykyään ne on usein varustettu erityisellä magneettitiivisteellä, joka on yhdistetty nopeusanturiin. Ulkopuolelle (pyörän sisäpuolelle) asennetun anturilla varustetun hammaspyörän sijasta anturi on nyt suojattu pyöränlaakerin kotelossa, jota ei avata.
Soveltuvatko pyöränlaakerisarjat molemmille vai vain toiselle puolelle?
Tämä on kysymys kahdessa mielessä, jos yhdessä pyörässä on kaksi pyöränlaakeria: voiko pyöränlaakerisarjaa käyttää sisä- ja ulkopinnalla vai oikealla ja oikealla pyörällä? Vastaus on vastaavasti. Sisempiä pyöränlaakerisarjoja voidaan käyttää oikeassa ja vasemmassa pyörässä aivan kuten ulompia pyöränlaakerisarjoja. Mutta sisä- ja ulkopyörän laakerisarjoja ei voi vaihtaa keskenään sen enempää kuin etuakselilta taka-akselille ja päinvastoin.
Voidaanko pyöränlaakerit vaihtaa toiselle puolelle vai onko ne vaihdettava molemmille puolille?
Tarkkaan ottaen jokainen pyöränlaakeri voidaan vaihtaa erikseen. Mutta ainakin yhden pyörän molemmat pyöränlaakerit on vaihdettava, koska akselin kaikkien pyöränlaakereiden kuluminen on suunnilleen samanlaista. Siksi on myös suositeltavaa vaihtaa pyöränlaakerit molemmin puolin. Lopulta rahaa voidaan säästää, koska ajoneuvoa tarvitsee nostaa vain kerran.
Tarvittavat erikoistyökalut on tuotava ajoneuvoon vain kerran, ja toinen pyöränlaakerisarja vaihdetaan aina jonkin verran nopeammin, koska kyseessä on toistuva tehtävä, johon mekaanikon ei tarvitse ensin "tottua" mallista riippuen. Erikoisosaamista ja -työkaluja koskevien korkeiden vaatimusten vuoksi kyseessä on työ, joka on syytä teettää vain erikoiskorjaamolla.
Mitä sinun pitäisi ottaa huomioon ostaessasi pyöränlaakerisarjaa?
Pyöränlaakerisarjat ovat ajoneuvon kuormitetuimpia osia. Koko ajoneuvon paino, keskipakovoimat ja jousitettu massa absorboituvat tähän jousittamattomaan massaosaan. Tästä erittäin suuresta rasituksesta voidaan päätellä, että pyöränlaakereiden tuotelaadun on oltava vastaavasti korkea.
Tämän voivat taata vain laadukkaat, vakiintuneen yrityksen valmistamat pyöränlaakerit. Missään tapauksessa ei pidä käyttää halpoja pyöränlaakereita, joiden alkuperää ei voida varmuudella määrittää. Jos ne ovat tuotekopioita, seokset voivat olla heikkolaatuisia ja pyöränlaakeri voi rikkoutua jo ensimmäisten ajomatkojen aikana. Tämä aiheuttaa suurimman vaaran kaikille ajoneuvon matkustajille ja muille tienkäyttäjille. Käytä vain Euroopan unionissa tai Saksassa sijaitsevien hyvämaineisten verkkokauppojen pyöränlaakerisarjoja.