- Pusty
Puskurin osat – KUORMA-AUTOT
(löytyi 6338 tulosta)
Puskurit, jotka tunnetaan myös nimellä puskurit, ovat olleet olemassa lähes yhtä kauan kuin autot itse. Ne on asennettu ajoneuvon etu- ja takaosaan, ja ne toimivat törmäyssuojana, joka suojaa koria vaurioilta onnettomuuden sattuessa. Samalla ne vaikuttavat osaltaan ajoneuvon muotoiluun muotoiluelementtinä, joten henkilöautojen puskurin osat eroavat toisistaan merkittävästi sekä visuaalisesti että rakenteeltaan.
Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia kategoriasta Puskurin osat.
Kaikki valmistajat
- Abarth
- Acura
- Aixam
- Alfa Romeo
- Andoria
- ARO
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Avia
- Bedford
- Bentley
- BMW
- Buick
- Cadillac
- Chery
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Cupra
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Daihatsu
- Dodge
- Elaris
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Ford USA
- FSO
- GAZ
- GEO
- GMC
- Great Wall
- Honda
- Hummer
- Hyundai
- Infiniti
- Innocenti
- Isuzu
- Iveco
- Jaguar
- Jeep
- KIA
- Lada
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- LDV
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
- Mitsubishi
- Nissan
- Opel
- Peugeot
- Plymouth
- Pontiac
- Porsche
- Renault
- Renault Trucks
- Rover
- Saab
- Seat
- Sevic
- Skoda
- Smart
- Ssangyong
- Steyr
- Subaru
- Suzuki
- Tata
- Tesla
- Toyota
- Trabant
- UAZ
- Volvo
- VW
- Wartburg
- Zastava
- ZAZ
- ZIL
Puskurin historia
Ensimmäisissä ajoneuvoissa etupuskuri oli yleensä kiinnitetty kahteen kiinnikkeeseen, jotka puolestaan oli liitetty ajoneuvon runkoon. Törmäystilanteessa osa taipui ja vaimeni törmäyksen energian. Takapuskuri lisättiin ajan myötä. Varapyörän kiinnittämiseksi se oli usein kaksiosainen.
Kun ensimmäiset puskurit tarjosivat vain rajallisen suojan ajoneuvojen eri kokojen vuoksi, valmistajat siirtyivät yhä useammin leventämään puskurin teriä tai yksinkertaisesti asentamaan kaksi terästankoa päällekkäin. Samaan aikaan puskurit saivat yhä enemmän muotoiluelementin roolin.
Energiaa vaimentava puskuri on ollut pakollinen 1970-luvulta lähtien jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden suuren loukkaantumisriskin vuoksi. Tämä johti ensimmäisiin muoviin koteloituihin teräspalkkeihin.
1990-luvun puolivälissä varsinaista puskuria ympäröi muovihelma, joka vaikutti merkittävästi ajoneuvon muotoiluun.
Puskureiden toiminnot
Auton puskurin tärkein tehtävä on luultavasti törmäyssuojaus. Tämä ei koske ainoastaan itse ajoneuvoa vaan ennen kaikkea ihmisiä ja eläimiä. Turvallisuutta lisäävät entisestään ennalta määrätyt murtumispisteet ja "älykkäät" muovit, jotka palaavat alkuperäiseen tilaansa pienissä törmäyksissä (palautuvat puskurit). Suuremmilla nopeuksilla muovi jakaa energian laajalle alueelle helman alla olevaan vaahtomuovikuoreen.
Etupuskurin suljettu muoto parantaa myös auton aerodynamiikkaa.
Lisäksi puskuriin voidaan piilottaa teknisiä elementtejä, kuten etäisyysanturit tai pysäköintiavustimet.
Metalliset ja muoviset puskurit
- Etupuskureissa on aukot ajovaloja ja mahdollisesti myös ajovalojen pesurisuuttimia varten, joskus myös jäähdyttimen säleikköä tai moottorin ilmanottojärjestelmän ilmanottoaukkoja varten.
- Takapuskureissa on ainakin syvennykset takavaloja varten.
Henkilöautojen puskurit valmistettiin aiemmin enimmäkseen metallista, mutta nykyään valmistajat käyttävät kevyttä muovia. Sama koskee vaimentimia, jotka on valmistettu esimerkiksi polystyreenivaahdosta tai muovista.
Henkilöautojen puskurin osat
Puskureiden yksittäiset osat vaihtelevat ajoneuvotyypin ja -mallin mukaan. Komponentteihin voivat kuulua esimerkiksi seuraavat osat, jotka erotellaan edelleen etu- ja takapuolen, vasemman tai oikean puolen mukaan:
- Ilmanvaihtosäleikkö
- Puskuriliuska
- Puskurin kiinnike
- Sumuvalojen tai takavalojen suojukset
- Ajovalojen aluslevyjen korkit
- Puskurin kulmat
- Pitkittäis- ja poikkipalkit
- Puskurin reunalistat
- Puskureiden koristeet
- spoilerit
- Iskunvaimennin
- Täydellinen puskuri
- rekisterikilven pidike
Puskuri törmäyksen jälkeen
Nykyaikaiset materiaalit palautuvat alkuperäiseen muotoonsa pienissä törmäyksissä, kuten pysäköintitörmäyksessä peruutettaessa. Vauriot eivät useinkaan näy ulospäin. Näkymättömät vauriot voivat kuitenkin vaikuttaa haitallisesti toiminnallisuuteen. Tästä syystä asiantuntijan olisi tarkastettava auton puskuri jokaisen törmäyksen jälkeen.
Ajaminen ilman puskuria on mahdollista vain poikkeustapauksissa, jos valaistus ei vaikuta, teräviä reunoja ei ole ja rekisterikilpi on edelleen selvästi näkyvissä. Jos puskuri heiluu tai uhkaa haitata renkaiden toimintaa, et saa jatkaa ajamista onnettomuuden jälkeen.
Puskurit - viat ja syyt
Sään vaikutukset, tiellä olevat kivet ja muut pienet esineet, aggressiivinen ajotapa tai jopa jäänsuolat vaurioittavat puskureita vuosien mittaan. Pienetkin naarmut tai halkeamat ja jopa löysät osat lisäävät rikkoutumisen tai muiden seurannaisvahinkojen riskiä, joten puskurit on syytä tarkastaa säännöllisesti ja korjata mahdolliset vauriot viipymättä.
Jos puskuri on selvästi vaurioitunut, roikkuu vinosti tai siinä on pieniä aukkoja ajovaloon nähden, puskurin kiinnitys kannattaa tarkastaa. Myös ajon aikana kuuluvat kolisevat äänet viittaavat usein löysään kiinnitykseen. Heti kun puskurin toimivuus on heikentynyt, se on vaihdettava tai korjattava välittömästi StVO:n mukaisesti.
Auton puskureiden korjaus ja vaihto
Pienet naarmut ja maalivauriot voidaan yleensä korjata kiillotusaineella tai korjauskynällä, kun taas suuremmat naarmut on täytettävä ennen maalausta.
Lämpöpuhaltimella ja erikoistyökaluilla voidaan poistaa pienet kolhut ja palauttaa alkuperäinen muoto.
Kylmäpuristetuissa puskureissa PU-pohjaiset liimat ovat myös hyödyllisiä. Kuumavalutekniikalla valmistetut puskurit voidaan korjata lämpöhitsaamalla. Synteettisestä hartsista valmistettujen osien vauriot voidaan korjata epoksihartsiliimoilla ja verkkoteipillä.
Toisin kuin entisaikojen teräksiset puskurit, puskurin vaihtaminen nykyaikaisiin ajoneuvoihin on yleensä hieman kalliimpaa. Maalauksen lisäksi myös tekniset osat ja johdotukset nostavat korjauksen hintaa.
Koska muovilla on joskus taipumus rikkoutua pakkasessa, vaihto on aina tehtävä lämmitetyissä tiloissa. Varsinainen vaihtaminen ei ole silloin yleensä haaste. Usein autojen puskurit vain ruuvataan kiinni; toisinaan ajovalot on vielä irrotettava.
Osta halpoja auton puskurin osia verkossa
Auton puskuri koostuu monista useammista osista kuin miltä ensi silmäyksellä näyttää. Hyvä uutinen on se, että puskureiden varaosia on saatavana erikseen lähes kaikkiin ajoneuvotyyppeihin. Verkkokaupasta ostaminen on usein paljon halvempaa kuin erikoisliikkeestä. Jos esimerkiksi etsit etupuskurin osia Opel Corsa C 2004 -malliin tai Golf 4 -malliin, löydät etsimäsi nopeasti suurista verkkokaupoista, kuten Motointegratorista. Kun tilaat, voit hyötyä edullisista tarjouksista ja salamannopeasta toimituksesta 2-4 arkipäivän kuluessa.
Lisäksi voit suojata puskurit naarmuilta ja halkeamilta suojakalvoilla tai erityisellä kiveniskemissuojalla. Se on myös mahdollista päivittää pysäköintiantureilla. Verkkokauppamme tarjoaa laajan valikoiman yli 5 miljoonaa varaosaa ja tarviketta kaikkiin automerkkeihin.