-4% autojen varaosista

Polttoainesuodattimet – Volvo

(löytyi 7 tulosta)

Moottoriöljy CASTROL Edge 5W30 4L
Sijoituskriteerit
Polttoainesuodatin BLUE PRINT ADBP230026
Valmistaja:   BLUE PRINT
Valmistajan numero:   ADBP230026
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Polttoainesuodatin SOFIMA S1502B
Valmistaja:   SOFIMA
Valmistajan numero:   S 1502 B
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Polttoainesuodatin BOSCH F 026 402 882
Polttoainesuodatin BOSCH F 026 402 882
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   F 026 402 882
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Polttoainesuodatin FEBI BILSTEIN 48556
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   48556
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Polttoainesuodatin PURRO PUR-PF4026
Valmistaja:   PURRO
Valmistajan numero:   PUR-PF4026
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Polttoainepumppu HENGST H494WK01
Valmistaja:   HENGST FILTER
Valmistajan numero:   H494WK01
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Polttoainesuodatin MANN-FILTER WK 42/1
Valmistaja:   MANN-FILTER
Valmistajan numero:   WK 42/1
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Mitkä ovat jäähdytysnestetermostaatin tehtävät ajoneuvossa?

Jäähdytysnestetermostaatin tehtävänä on säätää jäähdytysnesteen lämpötilaa. Näin se nostaa moottorin nopeasti oikeaan käyttölämpötilaan ja säilyttää sen. Tätä tarkoitusta varten on olemassa pieni ja suuri jäähdytysnestepiiri. Jos käynnistät moottorin sen ollessa kylmä, termostaatti on kiinni. Jäähdytysvesi virtaa aluksi yksinomaan moottorin läpi, pienessä jäähdytyspiirissä. Sen olennaisia osia ovat vesipumppu ja matkustamon lämmitysjärjestelmän lämmönvaihdin. Mukana on myös itse moottorilohko. Heti kun moottorin käyttölämpötila on saavutettu, termostaatti avautuu. Jäähdytysnesteen jäähdytin on liitetty pieneen jäähdytyspiiriin. Näin saadaan suuri jäähdytyspiiri.

Termostaattien tyypit

Jäähdytysnestetermostaatteja on kahdenlaisia jäähdytysnesteen virtauksen säätöön. Klassinen malli säätelee jäähdytysnesteen liikettä paisuntaelementin avulla. Vaihtoehtoisesti on olemassa karttatermostaatti, jossa on sähköinen toimilaite. Molemmat vaihtoehdot on varustettu jousilevyllä. Tämä avaa ja sulkee pienen ja suuren jäähdytyspiirin välisen reitin. Tämä tapahtuu, kun jäähdytysneste alittaa tai ylittää avautumislämpötilan. Joissakin tapauksissa termostaatissa on toinen levy. Tämä liikkuu samanaikaisesti ensimmäisen kanssa. Se sulkee jäähdytysnestepumpun ja jäähdytysnestetermostaatin välisen oikosulkuväylän.

Jäähdytysveden termostaatin tarkastus: kuinka tunnistaa vika

Kaksi merkkiä viittaa vialliseen jäähdytysnestetermostaattiin. Moottori saavuttaa käyttölämpötilansa liian nopeasti ja käy kuumana. Vaihtoehtoisesti se lämpenee liian hitaasti tai ei saavuta vaadittua lämpötilaa. Molemmissa tapauksissa termostaatti jumittuu. Se näyttää olevan pysyvästi kiinni tai auki. Jälkimmäinen johtuu esimerkiksi juuttuneesta männästä. Vaihtoehtoisesti etenevä korroosio johtaa komponentin vikaan. Harvinaisempaa on, että jokin vieras esine jumittaa auki olevan termostaatin niin, että se ei voi sulkeutua. Joskus myös sen jousilevy tukeutuu termostaatin koteloon. Jos tuet irtoavat, kyseinen auton osa roikkuu löysästi jäähdytysnestevirtauksessa.

Jos jäähdytysnesteen termostaatti pysyy pysyvästi kiinni, syynä on esimerkiksi vuotava tiiviste. Sen seurauksena vaha, joka on klassisissa termostaateissa oleva paisunta-aine, vuotaa ulos. Se puuttuu tarvittaviin työprosesseihin, joten jousilevy ei voi avautua. Karttatermostaatissa sähköisen toimilaitteen vika on syynä pysyvään tiivisteeseen. Tämä voi tapahtua, jos jäähdytysneste pääsee ulostuloon männän liikkeestä johtuen.

Jäähdytysnesteen termostaatin vaihtaminen itse - onnistuuko se?

Jos jäähdytysnesteen termostaatti on vaurioitunut, on suositeltavaa vaihtaa se nopeasti. Tämä on tehtävä viipymättä, jotta moottorissa ei ilmene vikoja. Löydät ajoneuvoosi tarvitsemasi varaosan Motointegratorista. Voit vaihtaa tämän moottorin osan itse. Tätä varten on järkevää tyhjentää ensin jäähdytysneste. Jos näin ei tehdä, jäähdytysneste leviää moottoritilaan. Tämä vaikeuttaa sen talteen ottamista.

Kun haluat vaihtaa termostaatin, etsi moottorilohkon läheltä jäähdytysnesteletku, jossa on suuri hylsy. Siellä sijaitsee etsimäsi auton osa. Hylsy on kiinnitetty kahdella ruuvilla. Autosta riippuen näihin voi olla vaikea päästä käsiksi. Saatat tarvita erikoisavainta tai joudut poistamaan häiritseviä osia. Kun tämä on tehty, aseta säiliö moottorin alle. Löysää sitten jäähdytysnestetermostaatin kansi. Tämä voi aiheuttaa jäähdytysnesteen vuotamisen.

Irrota termostaatti ja tiiviste kotelosta. Vaihda ensin termostaatin kannen tiiviste. Aseta sitten uusi varaosa muovikoteloon. Kiinnitä se moottoriin. Varo, että se asetetaan paikalleen suoraan eikä sitä saa kallistaa. Älä koskaan työnnä osaa väkisin sisään. Jos mekaaninen vaurio tapahtuu, tarvitaan uusi jäähdytysnestetermostaatti.

Kun vaihto on tehty, kiinnitä kotelon ruuvit. Kiristä ne säädettyyn momenttiin. Täytä sitten jäähdytysneste uudelleen. Odota useita minuutteja paisuntasäiliön täyttämisen jälkeen. Jos neste leviää linjoissa, sen taso laskee automaattisesti. Käynnistä ajoneuvon moottori ja anna sen lämmetä. Jäähdytysjärjestelmä on itsestään tuulettuva.

Täydennä tarvittaessa jäähdytysnesteen taso. Tason tulisi aina olla "Min" ja "Max" -merkkien välissä. Jos se ei enää muutu, termostaatin vaihto ja tyhjennys on suoritettu.

Tilaa korkealaatuisia jäähdytysnestetermostaatteja nopeasti ja edullisesti

Jos etsit edullisia varaosia ajoneuvoosi, tarjoamme sinulle laajan valikoiman yli viittä miljoonaa tuotetta. Niiden joukossa on lukuisia jäähdytys- ja ilmastointilaitteiden osia. Jäähdytysnestetermostaattimme tulevat sellaisilta valmistajilta kuin mm:

  • Perkins
  • Vernet
  • BEHR
  • WAHLER

Motointegrator-varaosat sopivat moniin ajoneuvomerkkeihin ja -tyyppeihin. Voit rajata tuotehakuasi kategorioidemme avulla. Vaihtoehtoisesti voit syöttää halutun osan osanumeron hakukenttään. Laajan varaosavalikoimamme lisäksi hyödyt salamannopeasta toimituksesta.