-3% jousituksesta

Polttoainepumput – VW

(löytyi 408 tulosta)

Varaosat LEMFÖRDER
Sijoituskriteerit
Polttoaineen syöttöyksikkö VDO A2C5306291980
Valmistaja:   VDO
Valmistajan numero:   A2C5306291980
292,77 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Polttoainepumppu BOSCH 0 580 464 206
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 580 464 206
127,01 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Polttoaineen syöttöyksikkö HELLA 8TF 358 305-411
Valmistaja:   HELLA
Valmistajan numero:   8TF 358 305-411
92,94 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Polttoainepumppu MEAT & DORIA 77466
Valmistaja:   MEAT & DORIA
Valmistajan numero:   77466
74,91 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Polttoainepumppu HELLA 8TF 358 106-041
Valmistaja:   HELLA
Valmistajan numero:   8TF 358 106-041
71,58 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Polttoainepumppu VDO E22-041-096Z
Valmistaja:   VDO
Valmistajan numero:   E22-041-096Z
111,50 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Polttoainepumppu Hüco HUCO 133508
Valmistaja:   HUCO
Valmistajan numero:   133508
129,48 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Polttoainepumppu BOSCH 0 986 580 940
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 986 580 940
102,85 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Polttoainepumppu MAGNETI MARELLI 313011313105
Valmistaja:   MAGNETI MARELLI
Valmistajan numero:   313011313105
93,58 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Polttoainepumppu VDO 220-801-004-005Z
Valmistaja:   VDO
Valmistajan numero:   220-801-004-005Z
300,13 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Polttoainepumppu Hüco HUCO 133365
Valmistaja:   HUCO
Valmistajan numero:   133365
67,61 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Polttoainepumppu PIERBURG 7.07795.41.0
Valmistaja:   PIERBURG
Valmistajan numero:   7.07795.41.0
132,62 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Pumppu, polttoaineen syöttö ENGITECH ENT100158
Valmistaja:   ENGITECH
Valmistajan numero:   ENT100158
72,34 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Polttoainepumppu PIERBURG 7.50116.50.0
Valmistaja:   PIERBURG
Valmistajan numero:   7.50116.50.0
113,38 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Polttoainepumppu PIERBURG 7.07795.46.0
Valmistaja:   PIERBURG
Valmistajan numero:   7.07795.46.0
165,66 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Miten polttoainepumppu on rakennettu?

Polttoainepumpun rakenne vaihtelee ajoneuvon mukaan. Nykyään polttoainepumppu on useimmiten sähkökäyttöinen, ja vain muutamissa perinteisissä dieseljärjestelmissä käytetään edelleen mekaanisesti toimivia pumppuja, jotka perustuvat syrjäytysperiaatteeseen. Polttoainepumppu on sijoitettu joko polttoainesäiliön läheisyyteen tai säiliöön, jolloin polttoaine virtaa sähköisen käyttövoiman kautta. Näin sähköinen polttoainepumppu voidellaan ja jäähdytetään samanaikaisesti ilman tulipalon vaaraa. Polttoainepumpun asiaankuuluvien osien ylikuumenemisen tai kipinöinnin vaaraa ei ole ilman syrjäyttämisen ja tarvittavan hapen palamisen vuoksi.

Mitä tapahtuu, jos polttoainepumppu vikaantuu?

Jos polttoainepumppu vikaantuu, ajoneuvo ei ole enää liikennekelpoinen. Se pysähtyy, minkä vuoksi polttoainepumppujen on oltava erittäin luotettavia. Polttoainepumppujen toiminta-aika ilman vikoja on yleensä 5 000-10 000 tuntia.

Millaisia polttoainepumppuja on olemassa?

Polttoainepumppuja on useita eri tyyppejä, joiden kapasiteetti vaihtelee. Jotkin ajoneuvojen moottorit tarvitsevat vain pieniä määriä polttoainetta, mutta polttoainepumppuja käytetään myös monissa muissa ajoneuvoissa, kuten lentokoneissa ja raketeissa, joissa pumppujen on toimitettava valtavia määriä polttoainetta. Kaasuttimilla varustetuissa moottoreissa käytetään usein kalvopumppuja, joiden syöttöpaine on 0,15-0,40 bar. Ruiskutusmoottori vaatii korkeampaa painetta, erityisesti imusarjan ruiskutuksen yhteydessä. Virtauspumppuja käytetään usein bensiinin pumppaamiseen, kun taas syrjäytyspumppuja käytetään voiteluöljyn pumppaamiseen. Se, kuinka suuri syöttönopeus on, riippuu säiliön osista ja polttomoottorista.

Yleensä käyttöpaine on 3-7 baaria ja syöttönopeus 80-250 l/h. Toimitettu polttoainemäärä pääsee ruiskutusmoottoriin, joka kuluttaa siitä vain pienen osan. Ylimääräinen polttoaine palautetaan säiliöön paluuletkun kautta.

Periaatteessa voidaan erottaa seuraavat polttoainepumput:

  • syrjäytyspumput
  • virtauspumput

Syrjäytyspumppuja käytetään pääasiassa dieseljärjestelmissä. Virtauspumppuja käytetään pääasiassa bensiinikäyttöisissä ajoneuvoissa, ja niiden suorituskyky on pienempi kuin syrjäytyspumppujen. On myös olemassa virtaus- ja syrjäytyspumppujen yhdistelmiä.

Näin polttoainepumpun viat ilmenevät

Polttoainepumpun mahdollisten vikojen ilmeneminen voi vaihdella suuresti. Ensimmäisiä merkkejä ovat moottorin jyskytys tai nykiminen, joka ei välttämättä tapahdu tasaisesti. Moottori saattaa menettää tehoa tai reagoida hitaammin. Nämä muutokset eivät aina viittaa vialliseen polttoainepumppuun. Mahdollisia syitä on muitakin, minkä vuoksi on tärkeää määrittää ensin vika ja tarkistaa polttoainepumpun toimivuus.

Viallisen polttoainepumpun vaihto

Vaikka polttoainepumppu on suunniteltu syöttämään polttoainetta autoon koko sen käyttöiän ajan, polttoainepumppu ei ole immuuni vioille ja vaurioille. Jos sinulla on tietyt perustiedot, voit vaihtaa polttoainepumpun itse. Ensinnäkin tarvitaan nostolava ja sinulla pitäisi olla tarvittavat työkalut käsillä. Erityisesti mekaanisissa polttoainepumpuissa, jotka sijaitsevat suoraan moottorissa, sinulla on hyvät mahdollisuudet vaihtaa polttoainepumppu sujuvasti itse. Sähköiset pumput sen sijaan sijaitsevat usein polttoainesäiliössä, eikä niihin pääse niin helposti käsiksi. Jos sinulla on vähän kokemusta, jätä asennus siksi koulutetun erikoisliikkeen tehtäväksi.

Noudata seuraavia ohjeita, jos haluat vaihtaa polttoainepumpun:

  • Ajoneuvon on oltava nostolavalla.
  • Tarkista moottorin ohjaus ja sulake sekä kaikki liitännät varmistaaksesi, etteivät ne aiheuta vikaa. Tarvittaessa polttoainepumppua ei tarvitse vaihtaa, jos vika johtuu vain viallisesta kaapelista.
  • Jos polttoainepumppu on asennettu polttoainesäiliöön, ota yhteyttä asiantuntijahenkilöstöön ja pyydä tarvittaessa neuvoja. Useimmissa tapauksissa polttoainepumppu sijaitsee kuitenkin takaistuimen ja polttoaineen täyttökorkin välissä.
  • Varmista, että ajoneuvon akku on irrotettu.
  • Irrota polttoaineletkut polttoainepumpusta. Sulje letkut niin, ettei polttoainetta pääse enää vuotamaan.
  • Irrota ohjaus- ja virtajohdot pumpusta.
  • Irrota polttoainepumppu ja puhdista se.
  • Aseta uusi polttoainepumppu paikalleen ja kytke se uudelleen valmistajan ohjeiden mukaisesti.
  • Toimenpiteen jälkeen on tarkistettava polttoainepumpun liitäntöjen tiukkuus ja moitteeton toiminta.

Suositut polttoainepumppujen valmistajat

Motointegratorista löydät laajan valikoiman polttoainepumppuja ja tarvittavia lisävarusteita. Voit valita ajoneuvoosi sopivan polttoainepumpun lukuisten valmistajien valikoimasta. Suosittuja valmistajia on lueteltu alla:

  • VDO
  • Bosch
  • Pierburg
  • Valeo
  • Meatdoria
  • Magneti Marelli
  • Delphi

Osta polttoainepumppuja Motointegratorin verkkokaupasta

Jos tarvitset uuden polttoainepumpun ajoneuvoosi, löydät laajan valikoiman polttoainepumppuja, tarvittavia työkaluja tai yksittäisiä pumpun osia. Motointegratorilla käytössäsi on yli 5 miljoonan varaosan valikoima. Sinulla on mahdollisuus etsiä polttoainepumppua osanumeron perusteella tai selata kategorioitamme löytääksesi oikean tuotteen. Polttoainepumppujamme on saatavilla lähes kaikkiin ajoneuvomalleihin ja -merkeihin.