-3% jousituksesta

Polttoainepumput HANS PRIES – Mercedes-Benz – KUORMA-AUTOT

(löytyi 9 tulosta)

Ajoneuvon polttoainepumput kuljettavat polttoaineen paineen alaisena säiliöstä ruiskutusventtiileihin, kaasuttimeen tai moottorin ruiskutuspumppuihin. Näin ollen ne varmistavat, että polttoainetta pääsee moottoriin oikea määrä. Jos autosi polttoainepumppu on viallinen, löydät täältä nopean vaihtoehdon.

Varaosat VALEO
Sijoituskriteerit
Polttoainepumppu HANS PRIES 401 632
Valmistaja:   HANS PRIES
Valmistajan numero:   401 632
58,84 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Polttoainepumppu HANS PRIES 630 661 Vasen
Valmistaja:   HANS PRIES
Valmistajan numero:   630 661
76,28 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Polttoainepumppu HANS PRIES 721 477
Valmistaja:   HANS PRIES
Valmistajan numero:   721 477
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Sähköinen polttoainepumppu HANS PRIES 409 688
Valmistaja:   HANS PRIES
Valmistajan numero:   409 688
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Polttoainepumppu HANS PRIES 104 364
Valmistaja:   HANS PRIES
Valmistajan numero:   104 364
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Polttoainepumppu HANS PRIES 721 468
Valmistaja:   HANS PRIES
Valmistajan numero:   721 468
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Polttoainepumppu HANS PRIES 408 762
Valmistaja:   HANS PRIES
Valmistajan numero:   408 762
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Polttoainepumppu HANS PRIES 401 636
Valmistaja:   HANS PRIES
Valmistajan numero:   401 636
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Polttoainepumppu HANS PRIES 401 637
Valmistaja:   HANS PRIES
Valmistajan numero:   401 637
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Missä polttoainepumppu sijaitsee ajoneuvossa?

Polttoainepumppu sijaitsee polttoainesäiliössä. Sieltä se pumppaa polttoaineen ulos säiliöstä. Samalla se on yhdistetty takaiskuventtiiliin, jotta polttoaine ei pääse valumaan takaisin syöttölinjasta (ei pidä sekoittaa paluulinjaan). Nykyaikaisissa ajoneuvoissa paine määritellään tarkasti ohjausyksikössä. Paikka on joko lähellä säiliötä (aluskatolla) tai myös säiliössä (jossakin aukossa kuten polttoainemittarin anturia varten tai juuri tässä aukossa).

Polttoaineen on päästävä moottoriin säiliöstä, jos kyseessä on bensiinimoottori, samoin kuin jos kyseessä on dieselmoottori. Siksi tarvitaan polttoainepumppu. Käytettävästä polttoaineesta riippuen käytetään erityyppisiä polttoainepumppuja. Vanhoja kaasutinmoottoreita lukuun ottamatta ne ovat kuitenkin kaikki sähköisiä pumppuja.

Mitä pumppuja käytetään?

Bensiinimoottoreiden polttoainepumput (bensiinipumppu)

Virtauspumppuja käytetään yleensä bensiinimoottoreissa (Ottomoottorit). Ne ovat "huomattavia" lähinnä siksi, että ne toimivat hyvin hiljaisesti. Jos joskus käännät vanhemman ajoneuvon virta-avainta, voit kuulla todella kovaäänisen pumpun tankissa. Nämä ovat syrjäytyspumppuja, sillä niitä käytettiin muutama vuosi sitten asti kaikissa polttomoottoreissa (kaasutinmoottoreita lukuun ottamatta). Sähkötekniikan kehittyminen on kuitenkin varmistanut, että bensiinimoottorin kanssa voidaan käyttää tehokkaampia virtauspumppuja.

 Polttoainepumput dieselmoottorissa (dieselpumppu)

 Virtauspumpuilla on kuitenkin oikeutuksensa - dieselmoottorissa. Tämä johtuu siitä, että diesel on öljyä ja sen viskositeetti muuttuu lämpötilan vaikutuksesta. Tämä tarkoittaa, että diesel muuttuu viskoosimmaksi esimerkiksi talvella. Viskositeetiltaan korkealle väliaineelle syrjäytyspumppu on parempi valinta.

Millainen on polttoainepumpun huolto?

Bensiinipumput tai dieselpumput ovat huoltovapaita. Ne sijaitsevat ajoneuvon alla säiliön kohdalla. Nykyaikaiset polttoainepumput toimivat yleensä niin luotettavasti, että ne kestävät koko auton käyttöiän. Vanhemmissa ajoneuvoissa on kuitenkin täysin mahdollista, että pumppu lakkaa toimimasta. Tämä johtuu usein korroosiosta ja säiliössä olevasta vedestä (myös vesi kerääntyy säiliöön). Vanhassa autossa olisi siksi järkevää huollattaa koko polttoainejärjestelmä ja puhdistaa säiliö.

Vaiva on kuitenkin valtava. Pumpun vian riski kuitenkin kasvaa yli 7-10 vuotta vanhoissa autoissa, jolloin matka korjaamolle ei välttämättä kannata näin suurta työtä varten. Tällöin on ehdottomasti halvempaa vaihtaa vian sattuessa vain pumppu ja tarvittaessa tyhjentää tankin sisältö kerran (niin että vesi tulee ulos). Säiliöissä on tyhjennystulppa tätä tarkoitusta varten.

Mitä vaurioita polttoainepumppu voi saada aikaan?

Jos polttoainepumppu ei enää toimi, on ensimmäiseksi tarkistettava vastaava sulake. Jos se on palanut, herää kysymys, miksi näin on. Linjoissa voi olla oikosulku tai pistokeliitoksissa voi olla korroosiota. Jos pumppuun on kuitenkin päässyt likaa tai vettä, se on voinut myös takertua ja sähkömoottori on voinut räjähtää. Pumppu on siis tarkistettava vastaavasti - samoin kuin liitännät ja pistokeliitännät korroosion ja katkenneiden johtojen varalta.

Miten polttoainepumppu tyhjennetään?

Alustaan asennetut polttoainepumput on liitetty polttoaineletkujen avulla polttoainelinjaan tai -säiliöön. Joissakin näistä pumpuista voi olla tyhjennystulppa, toisissa taas letkut on yksinkertaisesti irrotettava. Polttoaineen keräämiseksi on ryhdyttävä asianmukaisiin toimenpiteisiin (huomioi ympäristönsuojelu!).

Mitkä pumput olisi asennettava?

Etenkin polttoainepumppujen osalta jotkut auton omistajat turvautuvat usein Kaukoidästä peräisin oleviin halpoihin pumppuihin. Näitä pumppuja, jotka maksavat usein vain murto-osan merkkituotteista, ei suositella. Testit osoittavat kerta toisensa jälkeen, että korkeiden paineiden vuoksi erityisesti näiden pumppujen tiivisteet eivät kestä. Seurauksena on väärä paine, suuri ympäristön saastuminen ja valtava syttymisvaara. Siksi on tärkeää etsiä merkkilaatuisia polttoainepumppuja, jotka täyttävät kaikki asiaankuuluvat vaatimukset.