-7€ autojen varaosista -10€ autojen varaosista -15€ autojen varaosista

Polttoainepumput – VW

(löytyi 80 tulosta)

Ajoneuvon polttoainepumput kuljettavat polttoaineen paineen alaisena säiliöstä ruiskutusventtiileihin, kaasuttimeen tai moottorin ruiskutuspumppuihin. Näin ollen ne varmistavat, että polttoainetta pääsee moottoriin oikea määrä. Jos autosi polttoainepumppu on viallinen, löydät täältä nopean vaihtoehdon.

Varaosat VALEO
Sijoituskriteerit
Polttoainepumppu HANS PRIES 108 609
Valmistaja:   HANS PRIES
Valmistajan numero:   108 609
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Polttoainepumppu VDO 405-058-007-018Z
Valmistaja:   VDO
Valmistajan numero:   405-058-007-018Z
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Polttoainepumppu VDO E22-041-077Z
Valmistaja:   VDO
Valmistajan numero:   E22-041-077Z
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Polttoainepumppu VEMO V10-09-0809-2
Valmistaja:   VEMO
Valmistajan numero:   V10-09-0809-2
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Polttoainepumppu HERTH+BUSS JAKOPARTS J1601041
Valmistaja:   HERTH+BUSS JAKOPARTS
Valmistajan numero:   J1601041
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Polttoainepumppu VDO 228-233-001-003Z
Valmistaja:   VDO
Valmistajan numero:   228-233-001-003Z
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Polttoainepumppu HUCO 133556
Valmistaja:   HUCO
Valmistajan numero:   133556
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Polttoainepumppu VDO A2C53436676Z
Valmistaja:   VDO
Valmistajan numero:   A2C53436676Z
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Polttoainepumppu MEAT & DORIA 77506E
Valmistaja:   MEAT & DORIA
Valmistajan numero:   77506E
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Polttoainepumppu MEAT & DORIA 76915
Valmistaja:   MEAT & DORIA
Valmistajan numero:   76915
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Polttoainepumppu BOSCH 0 986 580 945
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 986 580 945
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Polttoainepumppu HANS PRIES 107 348
Valmistaja:   HANS PRIES
Valmistajan numero:   107 348
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Polttoainepumppu HANS PRIES 110 852
Valmistaja:   HANS PRIES
Valmistajan numero:   110 852
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Polttoainepumppu MEAT & DORIA 77744
Valmistaja:   MEAT & DORIA
Valmistajan numero:   77744
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Polttoainepumppu VEMO V10-09-0806
Valmistaja:   VEMO
Valmistajan numero:   V10-09-0806
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Miten polttoainepumppu on rakennettu?

Polttoainepumpun rakenne vaihtelee ajoneuvon mukaan. Nykyään polttoainepumppu on useimmiten sähkökäyttöinen, ja vain muutamissa perinteisissä dieseljärjestelmissä käytetään edelleen mekaanisesti toimivia pumppuja, jotka perustuvat syrjäytysperiaatteeseen. Polttoainepumppu on sijoitettu joko polttoainesäiliön läheisyyteen tai säiliöön, jolloin polttoaine virtaa sähköisen käyttövoiman kautta. Näin sähköinen polttoainepumppu voidellaan ja jäähdytetään samanaikaisesti ilman tulipalon vaaraa. Polttoainepumpun asiaankuuluvien osien ylikuumenemisen tai kipinöinnin vaaraa ei ole ilman syrjäyttämisen ja tarvittavan hapen palamisen vuoksi.

Mitä tapahtuu, jos polttoainepumppu vikaantuu?

Jos polttoainepumppu vikaantuu, ajoneuvo ei ole enää liikennekelpoinen. Se pysähtyy, minkä vuoksi polttoainepumppujen on oltava erittäin luotettavia. Polttoainepumppujen toiminta-aika ilman vikoja on yleensä 5 000-10 000 tuntia.

Millaisia polttoainepumppuja on olemassa?

Polttoainepumppuja on useita eri tyyppejä, joiden kapasiteetti vaihtelee. Jotkin ajoneuvojen moottorit tarvitsevat vain pieniä määriä polttoainetta, mutta polttoainepumppuja käytetään myös monissa muissa ajoneuvoissa, kuten lentokoneissa ja raketeissa, joissa pumppujen on toimitettava valtavia määriä polttoainetta. Kaasuttimilla varustetuissa moottoreissa käytetään usein kalvopumppuja, joiden syöttöpaine on 0,15-0,40 bar. Ruiskutusmoottori vaatii korkeampaa painetta, erityisesti imusarjan ruiskutuksen yhteydessä. Virtauspumppuja käytetään usein bensiinin pumppaamiseen, kun taas syrjäytyspumppuja käytetään voiteluöljyn pumppaamiseen. Se, kuinka suuri syöttönopeus on, riippuu säiliön osista ja polttomoottorista.

Yleensä käyttöpaine on 3-7 baaria ja syöttönopeus 80-250 l/h. Toimitettu polttoainemäärä pääsee ruiskutusmoottoriin, joka kuluttaa siitä vain pienen osan. Ylimääräinen polttoaine palautetaan säiliöön paluuletkun kautta.

Periaatteessa voidaan erottaa seuraavat polttoainepumput:

  • syrjäytyspumput
  • virtauspumput

Syrjäytyspumppuja käytetään pääasiassa dieseljärjestelmissä. Virtauspumppuja käytetään pääasiassa bensiinikäyttöisissä ajoneuvoissa, ja niiden suorituskyky on pienempi kuin syrjäytyspumppujen. On myös olemassa virtaus- ja syrjäytyspumppujen yhdistelmiä.

Näin polttoainepumpun viat ilmenevät

Polttoainepumpun mahdollisten vikojen ilmeneminen voi vaihdella suuresti. Ensimmäisiä merkkejä ovat moottorin jyskytys tai nykiminen, joka ei välttämättä tapahdu tasaisesti. Moottori saattaa menettää tehoa tai reagoida hitaammin. Nämä muutokset eivät aina viittaa vialliseen polttoainepumppuun. Mahdollisia syitä on muitakin, minkä vuoksi on tärkeää määrittää ensin vika ja tarkistaa polttoainepumpun toimivuus.

Viallisen polttoainepumpun vaihto

Vaikka polttoainepumppu on suunniteltu syöttämään polttoainetta autoon koko sen käyttöiän ajan, polttoainepumppu ei ole immuuni vioille ja vaurioille. Jos sinulla on tietyt perustiedot, voit vaihtaa polttoainepumpun itse. Ensinnäkin tarvitaan nostolava ja sinulla pitäisi olla tarvittavat työkalut käsillä. Erityisesti mekaanisissa polttoainepumpuissa, jotka sijaitsevat suoraan moottorissa, sinulla on hyvät mahdollisuudet vaihtaa polttoainepumppu sujuvasti itse. Sähköiset pumput sen sijaan sijaitsevat usein polttoainesäiliössä, eikä niihin pääse niin helposti käsiksi. Jos sinulla on vähän kokemusta, jätä asennus siksi koulutetun erikoisliikkeen tehtäväksi.

Noudata seuraavia ohjeita, jos haluat vaihtaa polttoainepumpun:

  • Ajoneuvon on oltava nostolavalla.
  • Tarkista moottorin ohjaus ja sulake sekä kaikki liitännät varmistaaksesi, etteivät ne aiheuta vikaa. Tarvittaessa polttoainepumppua ei tarvitse vaihtaa, jos vika johtuu vain viallisesta kaapelista.
  • Jos polttoainepumppu on asennettu polttoainesäiliöön, ota yhteyttä asiantuntijahenkilöstöön ja pyydä tarvittaessa neuvoja. Useimmissa tapauksissa polttoainepumppu sijaitsee kuitenkin takaistuimen ja polttoaineen täyttökorkin välissä.
  • Varmista, että ajoneuvon akku on irrotettu.
  • Irrota polttoaineletkut polttoainepumpusta. Sulje letkut niin, ettei polttoainetta pääse enää vuotamaan.
  • Irrota ohjaus- ja virtajohdot pumpusta.
  • Irrota polttoainepumppu ja puhdista se.
  • Aseta uusi polttoainepumppu paikalleen ja kytke se uudelleen valmistajan ohjeiden mukaisesti.
  • Toimenpiteen jälkeen on tarkistettava polttoainepumpun liitäntöjen tiukkuus ja moitteeton toiminta.

Suositut polttoainepumppujen valmistajat

Motointegratorista löydät laajan valikoiman polttoainepumppuja ja tarvittavia lisävarusteita. Voit valita ajoneuvoosi sopivan polttoainepumpun lukuisten valmistajien valikoimasta. Suosittuja valmistajia on lueteltu alla:

  • VDO
  • Bosch
  • Pierburg
  • Valeo
  • Meatdoria
  • Magneti Marelli
  • Delphi

Osta polttoainepumppuja Motointegratorin verkkokaupasta

Jos tarvitset uuden polttoainepumpun ajoneuvoosi, löydät laajan valikoiman polttoainepumppuja, tarvittavia työkaluja tai yksittäisiä pumpun osia. Motointegratorilla käytössäsi on yli 5 miljoonan varaosan valikoima. Sinulla on mahdollisuus etsiä polttoainepumppua osanumeron perusteella tai selata kategorioitamme löytääksesi oikean tuotteen. Polttoainepumppujamme on saatavilla lähes kaikkiin ajoneuvomalleihin ja -merkeihin.

Missä polttoainepumppu sijaitsee ajoneuvossa?

Polttoainepumppu sijaitsee polttoainesäiliössä. Sieltä se pumppaa polttoaineen ulos säiliöstä. Samalla se on yhdistetty takaiskuventtiiliin, jotta polttoaine ei pääse valumaan takaisin syöttölinjasta (ei pidä sekoittaa paluulinjaan). Nykyaikaisissa ajoneuvoissa paine määritellään tarkasti ohjausyksikössä. Paikka on joko lähellä säiliötä (aluskatolla) tai myös säiliössä (jossakin aukossa kuten polttoainemittarin anturia varten tai juuri tässä aukossa).

Polttoaineen on päästävä moottoriin säiliöstä, jos kyseessä on bensiinimoottori, samoin kuin jos kyseessä on dieselmoottori. Siksi tarvitaan polttoainepumppu. Käytettävästä polttoaineesta riippuen käytetään erityyppisiä polttoainepumppuja. Vanhoja kaasutinmoottoreita lukuun ottamatta ne ovat kuitenkin kaikki sähköisiä pumppuja.

Mitä pumppuja käytetään?

Bensiinimoottoreiden polttoainepumput (bensiinipumppu)

Virtauspumppuja käytetään yleensä bensiinimoottoreissa (Ottomoottorit). Ne ovat "huomattavia" lähinnä siksi, että ne toimivat hyvin hiljaisesti. Jos joskus käännät vanhemman ajoneuvon virta-avainta, voit kuulla todella kovaäänisen pumpun tankissa. Nämä ovat syrjäytyspumppuja, sillä niitä käytettiin muutama vuosi sitten asti kaikissa polttomoottoreissa (kaasutinmoottoreita lukuun ottamatta). Sähkötekniikan kehittyminen on kuitenkin varmistanut, että bensiinimoottorin kanssa voidaan käyttää tehokkaampia virtauspumppuja.

 Polttoainepumput dieselmoottorissa (dieselpumppu)

 Virtauspumpuilla on kuitenkin oikeutuksensa - dieselmoottorissa. Tämä johtuu siitä, että diesel on öljyä ja sen viskositeetti muuttuu lämpötilan vaikutuksesta. Tämä tarkoittaa, että diesel muuttuu viskoosimmaksi esimerkiksi talvella. Viskositeetiltaan korkealle väliaineelle syrjäytyspumppu on parempi valinta.

Millainen on polttoainepumpun huolto?

Bensiinipumput tai dieselpumput ovat huoltovapaita. Ne sijaitsevat ajoneuvon alla säiliön kohdalla. Nykyaikaiset polttoainepumput toimivat yleensä niin luotettavasti, että ne kestävät koko auton käyttöiän. Vanhemmissa ajoneuvoissa on kuitenkin täysin mahdollista, että pumppu lakkaa toimimasta. Tämä johtuu usein korroosiosta ja säiliössä olevasta vedestä (myös vesi kerääntyy säiliöön). Vanhassa autossa olisi siksi järkevää huollattaa koko polttoainejärjestelmä ja puhdistaa säiliö.

Vaiva on kuitenkin valtava. Pumpun vian riski kuitenkin kasvaa yli 7-10 vuotta vanhoissa autoissa, jolloin matka korjaamolle ei välttämättä kannata näin suurta työtä varten. Tällöin on ehdottomasti halvempaa vaihtaa vian sattuessa vain pumppu ja tarvittaessa tyhjentää tankin sisältö kerran (niin että vesi tulee ulos). Säiliöissä on tyhjennystulppa tätä tarkoitusta varten.

Mitä vaurioita polttoainepumppu voi saada aikaan?

Jos polttoainepumppu ei enää toimi, on ensimmäiseksi tarkistettava vastaava sulake. Jos se on palanut, herää kysymys, miksi näin on. Linjoissa voi olla oikosulku tai pistokeliitoksissa voi olla korroosiota. Jos pumppuun on kuitenkin päässyt likaa tai vettä, se on voinut myös takertua ja sähkömoottori on voinut räjähtää. Pumppu on siis tarkistettava vastaavasti - samoin kuin liitännät ja pistokeliitännät korroosion ja katkenneiden johtojen varalta.

Miten polttoainepumppu tyhjennetään?

Alustaan asennetut polttoainepumput on liitetty polttoaineletkujen avulla polttoainelinjaan tai -säiliöön. Joissakin näistä pumpuista voi olla tyhjennystulppa, toisissa taas letkut on yksinkertaisesti irrotettava. Polttoaineen keräämiseksi on ryhdyttävä asianmukaisiin toimenpiteisiin (huomioi ympäristönsuojelu!).

Mitkä pumput olisi asennettava?

Etenkin polttoainepumppujen osalta jotkut auton omistajat turvautuvat usein Kaukoidästä peräisin oleviin halpoihin pumppuihin. Näitä pumppuja, jotka maksavat usein vain murto-osan merkkituotteista, ei suositella. Testit osoittavat kerta toisensa jälkeen, että korkeiden paineiden vuoksi erityisesti näiden pumppujen tiivisteet eivät kestä. Seurauksena on väärä paine, suuri ympäristön saastuminen ja valtava syttymisvaara. Siksi on tärkeää etsiä merkkilaatuisia polttoainepumppuja, jotka täyttävät kaikki asiaankuuluvat vaatimukset.